هاوینگ بیت کوین چیست و چرا اتفاق می افتد؟

به این postامتیاز دهید

یکی از مشکلات اساسی که در زمینه ارزها و پول های فیزیکی وجود دارد این است که با افزایش چاپ پول توسط بانک مرکزی ارزش پول کاهش و در نتیجه تورم افزایش می یابد. بیت کوین برخلاف ارز های رایج به شکلی طراحی شده تا دقیقا شبیه یک کالای با ارزش مانند طلا عمل کند. طلا در دنیا به مقدار محدودی وجود دارد و هرچقدر که بیشتر استخراج شود، یافتن ذخایر بیشتری از طلا سخت تر می شود. بیت کوین برای مقابله با مشکل افزایش تورم و هم چنین حفظ ارزشمندی خود بر دو قانون تمرکز بیشتری دارد؛ 1- تعداد موجودی بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد باشد. 2_ تعداد بیت کوین‌های تولیدشده به عنوان پاداش هر استخراج، هر 4 سال یکبار نصف شود. به فرآیند تقسیم شدن پاداش استخراج بیت کوین در اصطلاح هاوینگ گفته میشود.

هاوینگ چیست و چرا به وجود آمده است؟ آیا فرآیند هاوینگ به ضرر ماینر ها است؟ هاوینگ چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟ این ها از جمله سوالاتی است که در این مقاله از آکادمی حامی سرمایه به آن ها پاسخ خواهیم داد.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

در مقاله بیت کوین چیست، این رمزارز را کامل معرفی کردیم و اصطلاحی را تحت عنوان هاوینگ معرفی نمودیم، حال وقت آن رسیده تا بگوییم هاوینگ چیست و صفر تا صد آن را بررسی کنیم.

هاوینگ از کلمه انگلیسی Halving نشات گرفته شده است و در اصطلاح لغوی به معنی تقسیم شدن یک چیز به دو قسمت برابر یا همان نصف شدن است. دردنیای رمز ارزها هاوینگ فرایندی است که در آن، پاداش استخراج بیت کوین هر 4 سال یکبار نصف میشود. در واقع این پروتکل به گونه ای ساخته شده است که  به ازای استخراج هر 210000 بلاک، که در عمل تقریبا 4 سال به طول می انجامد،تعداد پاداش ها به ازای استخراج هر بلاک ، ۵۰ درصد کاهش یابد.علت پیاده سازی این فرآیند کاهش عرضه ارز بیت کوین و ثابت نگه داشتن تورم است. به نوعی می توان گفت هاوینگ ماهیت ضدتورمی دارد

در ابتدای فعالیت بیت کوین، هر ده دقیقه ۵۰ واحد بیت کوین به ازای استخراج هر بلاک تولید می‌شد.در سال ۲۰۱۲، پس از اولین هاوینگ، میزان بیت کوین های جدید صادر شده در هر 10 دقیقه از 50 بیت کوین به 25 بیت کوین و در سال 2016، بعد از دومین هاوینگ از 25 به 12.5 و در جدیدترین هاوینگ 11 می 2020، پاداش از 12.5 به 6.25 بیت کوین کاهش یافت. در هاوینگ 2024، پاداش از 6.25 در هر بلاک به 3.125 خواهد رسید.

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چند سال یکبار اتفاق می افتد؟

همانطور که گفتیم پس از استخراج هر 210 هزار بلاک، پاداش استخراج نصف میشود. در هر ساعت به‌طور میانگین ۶ بلاک و در هرروز 144 بلاک استخراج میشود. با یک ضرب و تقسیم ساده میتوان به این نکته پی برد که برای استخراج 210 هزار بلاک به طور تقریبی 4 سال نیاز است. بنابراین رویداد هاوینگ به طور تقریبی هر 4 سال یکبار اتفاق می افتد

 

فلسفه ریداد هاوینگ چیست؟

بانک های مرکزی در اکثر کشور های دنیا ابزارهایی را در اختیار دارند که به آنها این امکان را می دهد که براساس سیاست های اقتصادی، پول فیزیکی را از گردش ملی حذف یا به آن اضافه کنند. بیت کوین از این نظر تا حدی متفاوت از ارزهای فیزیکی است:

  1. سیاست مالی ارزهای فیزیکی و دولتی از طریق فرآیندهای سیاسی و نهادهای انسانی صورت میگیرد ، اما سیاست پولی بیت‌کوین در قالب کدهایی نوشته می‌شود که در سراسر شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. تغییر آن مستلزم هماهنگی و توافق گسترده در بین جامعه کاربران بیت کوین است.
  2. یکی دیگر از جنبه های منحصر به فرد بیت کوین این است که ناکاموتو پاداش دهی استخراج هر بلاک را به گونه ای برنامه ریزی کرده است تا در طول زمان کاهش یابد. در نتیجه رویداد هاوینگ با کاهش مقدار بیت کوین قابل استخراج در هر بلاک، کمیابی و ارزشمندی بیت کوین را تضمین میکند. درواقع بیت کوین برخلاف ارزهای رایج طوری طراحی شده است که مثل یک کالای باارزش، مانند طلا، عمل کند. میزان طلاهای موجود در دنیا محدود است و با استخراج هر گرم از آن، استخراج طلاهای باقی‌مانده سخت‌تر از قبل می‌شود.به دلیلِ همین عرضه محدود است که طلا توانسته ارزش خود را حفظ کند
  3. برخلاف بسیاری از ارزهای ملی که با آن ها آشنا هستیم مانند دلار، یورو یا ریال، بیت کوین با یک برنامه تورم قابل پیش بینی طراحی شده است. تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد. بنابراین سیاست هاوینگ در الگوریتم ماینینگ بیت کوین به شکلی است که با حفظ کمیابی بیت کوین، با تورم مقابله کند. دیوید وایزبرگر، مدیر عامل پلتفرم معاملاتی CoinRoutes می گوید: در حال حاضر نرخ تورم بیت کوین کمتر از 2 درصد است که با هاوینگ های بعدی تورم بیشتر از پیش کاهش می یابد. بنابراین علت اصلی انجام این کار کنترل تورم است.

 

نمودار زیر تورم بیت کوین را نشان می دهد: با هربار هاوینگ نرخ تورم بیت کوین کاهش می یابد. خط نارنجی نرخ تورم بیت کوین در یک دوره معین است، در حالی که خط آبی تعداد کل بیت کوین های صادر شده است.

هاوینگ یا هالوینگ؟

هاوینگ، هوینگ یا هالوینگ؟کدام درست است؟

این کلمه در زبان انگلیسی HALVING  نوشته میشود اما حرف L آن خوانده نمی‌شود. بنابراین استفاده از کلمه هالوینگ صحیح نمی باشد. تلفظ درست کلمه HALVING هوینگ است. اما به خاطر استفاده راحت تر، این کلمه در زبان فارسی به شکل هاوینگ تلفظ می شود.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

طبق برآوردها، رویداد هاوینگ چهارم به طور تقریبی در 4 مه سال 2024 (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) به وقوع خواهد پیوست.

هاوینگ چه تاثیری روی قیمت بیت کوین می گذارد؟

با توجه به محدودیت تعداد بیت کوین با هربار هاوینگ تعداد بیت کوین استخراج نشده روز به روز کاهش می یابد. با کمیاب شدن بیت کوین، بیت کوین نسبت به قبل منحصر به فردتر می شود. یکی از دلایل اصلی مقایسه بیت کوین با طلا در همین مورد بوده است. زمانی که مشخص شد عرضه طلا رو به اتمام است و کمتر از قبل در زمین موجود است، طلا کمیاب‌تر شد و علاقه به آن افزایش یافت. علت این موضوع در طبیعت انسان نهفته است که به کمیابی و کمبود چیزی واکنش خاص نشان میدهد و میل به داشتن آن دارایی کمیاب را در وجود خود احساس میکند. ما قبلاً این تجربه را در مورد طلا داشته ایم و احتمالاً در مورد بیت‌کوین نیز شاهد همین اتفاق خواهیم بود. پس از هربار هاوینگ بیت کوین، استخراج بیت کوین دشوارتر می شود. هر هاوینگ با کاهش تعداد بیت کوین تولید شده، ترس از دست دادن (FOMO) را به همراه خواهد داشت که به نوبه خود نقش مهمی در صنعت ارزهای دیجیتال ایفا می کند.

در بازارهای عادی، عرضه کمتر با تقاضای ثابت معمولاً منجر به افزایش قیمت می شود. می دانیم در هاوینگ مقدار بیت کوین های جدید تولید شده در هر بلاک کاهش می یابد. این بدان معناست که عرضه بیت کوین های جدید کمتر شده و قیمت آن افزایش می یابد.

از طرفی عملیات استخراج بیت کوین به سرمایه گذاری اولیه بزرگ از جمله هزینه تامین سخت افزار، برق و تدارکات نیاز دارد. وقتی پاداش ماینینگ به نصف کاهش یابد، برای ماینرها دستیابی به سودآوری سخت تر خواهد شد.در این حالت به طور منطقی، انگیزه استخراج بیت کوین با اتمام هر هاوینگ کاهش می یابد. اما، از آنجایی که نصف شدن بیت کوین با افزایش شدید قیمت بیت کوین همراه است، در نتیجه ماینرهای بیت کوین تشویق می شوند تا به استخراج ادامه دهند. اگرچه پاداش ماینرها به نصف کاهش می یاید اما افزایش قیمت این کاهش را جبران کرده و انگیزه ماینرها برای تولید هرچه بیشتر ارز دیجیتال را حفظ میکند.

اگر نگاهی به هاوینگ های قبلی بیندازیم تاریخ نشان می دهد که یک همبستگی مثبت بین نصف شدن بیت کوین و افزایش قیمت بیت کوین وجود دارد. بنابراین در ماه هایی که به سمت هاوینگ پیش می رویم، قیمت به آرامی در حال افزایش است. پس از آن، قیمت برای چند ماه راکد باقی می‌ماند و سپس  رشد مضاعفی در پیش میگیرد.

سه رویداد نصف شدن بیت کوین در سالهای گذشته (2012، 2016 و 2020) وجود داشته است، و هر کدام از آنها الگوی مشابهی را دنبال کرده اند:

در تصویر زیر، خطوط آبی عمودی نشان دهنده سه هاوینگ قبلی است. توجه داشته باشید که چگونه قیمت پس از هر نصف شدن به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

هاوینگ بعدی کی اتفاق می افتد؟

مارک دبلیو یوسکو، مدیر عامل مورگان کریک، یک شرکت متخصص در سرمایه گذاری و مدیریت دارایی، پیش بینی کرده است که ارزش بیت کوین پس از هاوینگ چهارم، از 100 هزار دلار فراتر خواهد رفت. مطمئناً نمی توان گفت که پیش بینی های مدیر عامل مورگان یونانی همیشه درست است یا نه! اما در صورتی که هاوینگ سال 2024 به همان شیوه قبلی تکرار شود، بیت کوین می تواند به بالاترین ارزش خود برسد. در اصل هاوینگ چهارم بیت کوین در سال 2024 می تواند کاتالیزوری برای افزایش بی سابقه قیمت بیت کوین باشد. البته باید توجه داشت که قیمت بیت کوین تنها تحت تاثیر هاوینگ نیست و به عوامل متعدد دیگری نیز بستگی دارد.

 

هاوینگ 2012

  • هالوینگ 2012 اولین هالوینگ بود و در 28 نوامبر 2012 اتفاق افتاد. این بلوک توسط شخصی با استفاده از ماینر Radeon HD  5800  استخراج شد.
  • BTC تولید شده  قبل از هاوینگ: 50 BTC در هر بلاک
  • BTC تولید شده بعد از هاوینگ : 25 BTC در هر بلاک
  • قیمت در روز هاوینگ: 12.35 دلار
  • قیمت 150 روز بعد: 127.00 دلار

 

هاوینگ 2016

  • این رویداد در نیمه دوم در 9 جولای 2016 رخ داد.
  • BTC تولید شده قبل از هاوینگ: 25 BTC در هر بلاک
  • BTC تولید شده بعد از هاوینگ: 12.5 بیت کوین در هر بلاک
  • قیمت در روز هاوینگ: 650.63 دلار
  • قیمت 150 روز بعد: 758.81 دلار

 

هاوینگ 2020

  • در نیمه سوم در 11 می 2020 رخ داد.
  • بیت کوین تولید شده قبل از هاوینگ: 12.5 BTC در هر بلاک
  • بیت کوین تولید شده پس از هاوینگ: 6.25 بیت کوین در هر بلاک
  • قیمت در روز هاوینگ: 8821.42 دلار
  • قیمت 150 روز بعد: 10943.00 دلار

هزاران نفر از کاربران بیت کوین در سراسر جهان هاوینگ 2020 را جشن گرفتند. مهمانی هایی در شهرهای بزرگ و کشورهایی مانند ملبورن، استرالیا، مونترال، کانادا، نیویورک، ایالات متحده برگزار شد.

 

آخرین بیت کوین در چه سالی استخراج می شود؟

اگر هاوینگ را به همین ترتیب (۴ سال یک بار) ادامه پیدا کند، تمام 21 میلیون بیت کوین (BTC) تا سال 2140 استخراج خواهد شد. در آن زمان پاداش استخراج هر بلاک به 0.00000001 بیت کوین کاهش می یابد. برآورد میشود بیش از 98 درصد بلاک ها تا سال 2030 استخراج خواهند شد.

کارشناسان می گویند ماهیت قابل پیش بینی بودن هاوینگ به گونه ای طراحی شده است که شوک بزرگی برای کاربران شبکه نباشد. پس از وقوع آخرین هاوینگ، ماینرها کارمزدی از سوی کاربران شبکه (یعنی افرادی که بیت کوین خرید و فروش می کنند) دریافت می کنند تا همچنان انگیزه کافی برای پردازش تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین داشته باشند.

 

کدام ارزهای دیجیتال دارای پروسه هاوینگ هستند؟

ارزهای دیجیتالی که بر پایه مکانیزم POW یا مکانیزم اثبات کار هستند به استخراج کنندگان در جهت حفظ شبکه و هم چنین پردازش تراکنش ها،مقدار مشخصی به عنوان پاداش پرداخت می کنند. در برخی ارز ها از جمله بیت کوین ، بیت کوین کش و لایت کوین شاهد رویداد هاوینگ هستیم. اتریوم با اینکه مبتنی بر الگوریتم اثبات کار است اما دارای فرآیند هاوینگ نیست.

جمع بندی

هاوینگ به فرایندی اطلاق میشود که در آن پاداش استخراج بیت کوین هر 4 سال یکبار نصف میشود. علت اصلی انجام این کار کنترل تورم است. طبق برآوردها، رویداد هاوینگ چهارم به طور تقریبی در 4 مه سال 2024 (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) به وقوع خواهد پیوست. تاریخ نشان می دهد که یک همبستگی مثبت بین نصف شدن بیت کوین و افزایش قیمت بیت کوین وجود دارد بنابراین بعد از هربار هاوینگ شاهد افزایش قیمت هستیم. اگر هاوینگ را به همین ترتیب (۴ سال یک بار) ادامه پیدا کند، تمام 21 میلیون بیت کوین (BTC) تا سال 2140 استخراج خواهد شد.



source https://hamisarmaye.com/halving/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها