ان اف تی (nft) چیست؟ 0 تا 100 توکن غیرقابل تعویض

به این postامتیاز دهید

شاید تا به الان اسم ان اف تی (nft) به گوشتان خورده است و می‌خواهید بدانید که nft چیست. ان اف تی‌ها نوعی توکن غیرقابل معاوضه هستند که بر بستر بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کنند. ان اف اتی بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند و در زمینه‌های متعددی از جمله هنرهای دیجیتالی و گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این مقاله از آکادمی حامی سرمایه که بخشی از دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد است، ما به این موضوع ان اف تی چیست، کاربرد آن، نحوه ساخت، بهترین nftهای ساخته شده و… خواهیم پرداخت!

nft چیست؟

nft به توکن‌های غیر قابل معاوضه می‌گویند که مخفف عبارت non-fungible token می‌باشد و این توکن‌ها دارای یک بلاک‌چین مشخصی نیستند. اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم nft‌ها به عنوان جوازهایی محسوب می‌شوند که اشخاص با استفاده از آن‌ها قادر هستند روی متعلقات خاص ادعای مالکیت کنند، این متعلاقات می‌توانند آثار هنری باشد یا …‌ . توکن‌های nft قابل خرید و فروش هستند و امنیت این توکن‌های غیر قابل تعویض را شبکه بلاک‌چین فراهم می‌کند و در عین حال این توکن‌ها مانند ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم فعالیت می‌کنند.

nft‌ها دارای یکسری تفاوت با توکن‌های معمولی هستند برای مثال توکن‌های قابل معاوضه را می‌توان با یکدیگر معامله کرد و رمزارز مانند بیت کوین با یک بیت کوین دیگر از لحاظ ارزشی یکسان می‌باشد اما این موضوع در مورد توکن‌های nft صادق نیست. قیمت یک توکن nft با توکن دیگر ان اف تی متفاوت است زیرا این توکن‌ها حالت انحصاری دارند و هرکدام ویژگی خاص خود را دارند، مانند یک اثر هنری که ارزش آن با اثر هنری دیگری یکسان نمی‌باشد.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، آثار هنری مختلف از جمله تابلو نقاشی یا عکس قابل تبدیل به یک توکن غیرقابل تعویض می‌باشد و حق مالکیت آن در دنیای ارز دیجیتال متعلق به صاحب اثر می‌باشد. non fungible token‌ها دارایی‌های دیجیتالی می‌باشند که مانند اثر هنری قابلیت ذخیره کردن را دارند و این دارایی‌ها ارزش خود را به صورت یک رمزارز حفظ می‌کنند، توکن های غیرقابل تعویض‌ منحصر به فرد هستند و نمی‌توان آن‌ها را معاوضه کرد. در حال حاضر استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض در صنایع مختلف گسترش یافته است و در حال حاضر از آن در صنعت بازی استفاده می‌شود. اولین بار این توکن‌های غیر قابل تعویض در اتریوم فعالیت خود را آغاز کردند اما بعد از مدتی در سایر شبکه‌ها گسترش پیدا کردند.

توکن‌های ان اف تی در پلتفرم‌هایی با استانداردهایی نظیر ERC-721 تولید می‌شود و اکنون در حال گسترش به سایر شبکه‌ها نیز می‌باشد. از نوامبر سال ۲۰۱۷ تا به الان ۱۷۴ میلیون دلار در حوزه توکن غیرقابل تعویض سرمایه‌گذاری شده است و nft به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات مدنظر خود را در دنیای دیجیتال ثبت کند و دور از خطر سارقین از آن نگهداری کند. مالکیت اثبات شده در nft‌ها قابل تغییر نیست و ارزش آن با هویت صاحب اثر گره خورده است. توکن غیر مثلی یک دارایی نمی‌باشد و اطلاعات اضافی را پوشش می‌دهد  و همین باعث می‌شود که ارزش nft به بیش از یک ارز خالص ارتقا داده شود.

non fungible token‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند در حوزه هنردیجیتال، موسیقی و هر اثر منحصر به فرد دیگری مورد استفاده قرار گیرند، هنرمندانی که قصد داشته باشند آثار خود را به شکل ان اف تی به فروش برسانند ابتدا مراحل ثبت نام خود را انجام می‌دهند و اطلاعات خود را تایید می‌کنند که برای انجام اینکار باید مقدار هزینه‌ای پرداخت کنند. سپس بعد از ایجاد توکن غیرقابل تعویض از آثار خود می‌توانند آن را در حراجی ثبت کنند.

حال که متوجه شدید nft چیست، لازم است فرق آن با توکن قابل معاوضه را نیز بفهمید.

ان اف تی چیست

تفاوت توکن قابل معاوضه و غیرقابل معاوضه چیست؟

رمزارزها وابسته به فناوری بلاک‌چین هستند و این فناوری فقط به دنیای ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود، در حال حاضر بلاک‌چین‌ کاربردهای متفاوتی دارد و دولت‌ها، شرکت‌ها و افراد می‌توانند اطلاعات حیاتی خود را در فضای بلاک‌چین ذخیره و نگهداری کنند. برای اینکه بتوانید با کاربرد بلاک‌چین بیشتر آشنا شوید و بدانید که تنها به تولید رمزارز ختم نمی‌شود باید تفاوت توکن قابل معاوضه و غیرقابل معاوضه آشنا شوید. در ابتدا باید با مفهوم توکن به درستی آشنا شوید.

توکن‌ها نمایش مشهودی از واقعیات مختلف دارند و افراد در زندگی روزمره با آن رو به رو می‌شوند برای مثال کارت شناسایی شما حاکی از این است که شما در یک شرکت استخدام هستید همانطور که این کارت شناسایی ماهیت وجودی خاص می‌باشد، توکن نیز یک ماهیت وجودی خاص در فضای رمزنگاری شده می‌باشد. توکن‌ها در فضای رمزنگاری شده دارای ارزش، حق رای، سهام یا موارد دیگری هستند و این توکن‌ها محدود به یک نقش خاص نیستند و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.

توکن‌ها امروزه در بازارهای مالی از اهمیت زیادی برخوردارند و کاربردهای زیادی در زندگی روزمره ما دارند، این کاربردها روز به روز بیشتر می‌شود و اکنون ان اف تی‌ها به عنوان یک دارایی دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردارند. شما با داشتن توکن‌ها می‌توانید از خدمات بلاک‌چین استفاده کنید، از طریق توکن‌ها می‌توانید به رد و بدل کردن دارایی بپردازید. توکن‌ها همگی بر بستر بلاک‌چین تولید می‌شوند و از امنیت بسیار بالایی برخوردارند، توکن‌هایی که قابلیت انحصاری داشته باشند و بتوانند اطلاعات را درون خود حفظ کنند ارزش زیادی دارند. این نوع توکن‌ها غیرقابل معاوضه هستند و در اتریوم با استاندارد ERC-721 شناخته می‌شوند.

توکن‌های غیرقابل معاوضه مانند ان اف تی بر ذخیره‌سازی اطلاعات تمرکز دارند و توکن‌های قابل معاوضه قابلیت مبادله با سایر دارایی‌ها با ارزش یکسان را دارند مانند دارایی قابل معاوضه پول و ارز فیات اما ان اف تی‌ها به این صورت عمل نمی‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را با توکن‌های دیگر معاوضه کرد. توکن‌های قابل معاوضه مانند ارز دیجیتال شرایط یکسانی با یکدیگر دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها با یکدیگر معاوضه کرد اما انجام این کار روی ان اف تی‌ها امکان پذیر نمی‌باشد.توکن‌های غیرقابل معاوضه دارای ارزش پیشنهادی یکتا هستند و هرکدام از آن‌ها دارای یک شناسه مخصوص به خود می‌باشند که آن را از سایر توکن‌ها متمایز می‌کند. این دلیل باعث شده non fungible token‌ها نایاب باشند و تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود داشته باشد. با کمک ان اف تی‌ها امکان انتقال مالکیت و تجارت نیز وجود دارد.

نحوه کارکرد nft چیست؟

ان اف تی‌ها یک نوع توکن غیرقابل تعویض محسوب می‌شوند که در بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کنند و یکسری اطلاعات را در خود ذخیره دارند. در حال حاضر non fungible token‌ها در شبکه‌هایی همچون بایننس نیز تولید می‌شوند، در واقع توکن‌های غیرقابل تعویض به دلیل ذخیره‌سازی اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. شما با ایجاد توکن غیرقابل تعویض می‌توانید هنر، موسیقی و آثار ارزشمند را در شبکه بلاک‌چین با نام اثر ذخیره‌سازی کنید و این nft‌ها ارزش دارایی شما را حفظ می‌کنند. nft‌ها از لحاظ ارزشی با یکدیگر یکسان نیستند.

توکن غیر قابل تعویض

نحوه خرید nft چیست؟

برای خرید nft‌ها شما باید یک فرآیند همانند خرید ارز دیجیتال را طی کنید. در مرحله اول شما باید دارای یک کیف پول ارز دیجیتال باشید که توسط یک صرافی معتبر شارژ شود. با داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال شما می‌توانید از طریق پلتفرم‌های مختلف به خرید توکن غیرقابل تعویض اقدام کنید. nft‌ها به دلیل رویکرد منحصر به فرد متقاضی زیادی دارند و شما می‌توانید در رویدادهای حراجی آن‌ها را خریداری کنید. قبل از شرکت در حراجی‌ها باید کیف پول خود را شارژ کنید و توکن غیرقابل تعویض به فردی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کرده باشد فروخته می‌شود. یکسری سایت وجود دارند که به فروش توکن غیر مثلی می‌پردازند، این سایت‌ها عبارتند از:

  • سایت OpenSea
  • سایت Axie
  • سایت VIV3
  • سایت Foundation
  • سایت SuperRare
  • سایت NFT ShowRoom
  • سایت Rarible

علاوه‌‌بر این سایت‌ها که برای خرید توکن غیر مثلی استفاده می‌شوند از ان اف تی‌ها به عنوان خرید درون برنامه‌ای نیز استفاده می‌شود. این دارایی‌ها توسط بازیکنان خرید و فروش می‌شوند.

شیوه ساخت ان اف تی چیست؟

همانطور که گفته شد ان اف تی‌ها ساخته می‌شوند و شما نیز می‌توانید توکن غیرقابل تعویض خود را بسازید، اکنون که با مفهوم ان اف تی آشنا شده‌اید خوب است بدانید که این توکن‌های غیرقابل معاوضه چگونه ساخته می‌شوند؟ هر شخصی توانایی این را دارد که اثر هوری خود را در non fungible token‌ها ایجاد کند و آن را با قیمت بالایی به فروش برساند، شما بعد از اینکه اثر هنری خود را به توکن غیر مثلی تبدیل کردید می‌توانید آن را به فروش برسانید و حتی با فروش دوباره آن توسط فرد دیگری، درصدی کمیسیون دریافت کنید.

شما همانطور که برای خرید توکن غیرقابل تعویض به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید، به منظور ساخت ان اف تی نیز باید به یک کیف پول ارز دیجیتال دسترسی داشته باشید. معمولا فراهم کردن زیرساخت‌ها در جهت ایجاد یک ان اف تی هزینه بسیار بالایی دارد و همین موضوع ساخت ان اف تی‌ها را دشوار می‌کند. سایت‌ها به ازای هر فروش هزینه تراکنش از شما دریافت می‌کنند که معمولا مبلغ زیادی است. در همین حین بلاک‌چین به دلیل قرار دادن شبکه در اختیار شما کارمزد دریافت می‌کند و تمامی این هزینه‌های پنهان بسیار زیاد است.

در نهایت شما باید بدانید ممکن است توکن غیرقابل تعویض شما به آن مبلغ مدنظر شما نرسد و هزینه ساخت آن خیلی بیشتر از ارزش واقعی آن باشد. سایت‌ها در جهت ساخت non fungible token یکسری خدمات را به شما ارائه می‌دهند که میزان کمیسیون دریافتی آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد، بهتر است قبل از اقدام به ساخت یک توکن غیرقابل تعویض هزینه‌ها را برآورد کنید. برای تبدیل یک اثر هنری به ان اف تی باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • در مرحله اول باید اثر هنری خلق شده خود را انتخاب کنید که آن را تبدیل به توکن غیرقابل تعویض کنید، و ابتدا باید ثابت کنید که خالق این اثر شما هستید تا شبکه اجازه ساخت nft منحصر به فرد آن را به شما بدهد. در این قسمت تصاویر اثر و طراحی آن‌ها را فایل ذخیره سازی می‌کنید و در نرم افزار NNG مالک اصلی اور را توسط فایل‌ها اثبات می‌کنید.
  • در مرحله دوم شما باید یک فروشگاه مربوط به توکن غیر مثلی را انتخاب کنید برای مثال فروشگاه Rarible را انتخاب می‌کنید و برای ساخت nft گزینه Create را انتخاب می‌کنید. اما توجه داشته باشید قبل از ساخت nft باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به سایت متصل کنید، برای انجام این کار گزینه Connect در بالای صفحه را انتخاب کنید. هنگامی که صفحه جدید برای شما باز شد، کیف پول خود را انتخاب کنید و بعد از اینکه اطلاعات خود را ثبت کنید کیف پول به حساب شما متصل می‌شود. شما باید در فرآیند ساخت توکن غیرقابل تعویض از اتر به عنوان پرداخت هزینه‌ها استفاده کنید.
  • بعد از اینکه کیف پول خود را به حساب متصل کردید، جهت ساخت توکن غیر مثلی گزینه Create را انتخاب کنید، طبق تصویر شما با دو گزینه single و multiple روبه رو می‌شوید. گزینه multiple زمانی استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید چندین نمونه از اثر را خلق کنید. در این قسمت گزینه single را انتخاب می‌کنید.
  • بعد از انتخاب گزینه single صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید فایل مورد نظر خود را جهت ساخت nft آپلود کنید. به منظور آپلود فایل قسمت Choose File را انتخاب کنید، شما با توجه به نوع اثر خود می‌توانید فرمت موجود را آپلود کنید. باید توجه کنید زمانی که عکسی را تبدیل به توکن غیرقابل تعویض می‌کنید خود اثر به تنهایی در بلاک‌چین اتریوم ذخیره نمی‌شود و لینکی در اختیار شما قرار داده می‌شود که عکس به صورت فشرده در آن قرار دارد. اگر بخواهید تصویر با کیفیت‌تری از اثر خود داشته باشید باید گزینه Unlock once purchased را فعال کنید، با انجام این کار امکان اضافه کردن لینکی را دارید که شامل تصویر با کیفیت‌تر می‌باشد. برای قیمت‌گذاری روی اثر شما باید گزینه Instant sale price را فعال کنید و در نهایت قیمت نهایی با کسر کارمزد شبکه به شما اعلام می‌شود.
  • در ادامه با اسکرول صفحه به سمت پایین شما می‌توانید کلکسیون خود را ایجاد کنید، شما می‌توانید با انتخاب گزینه create توکن خود را بر اساس استانداردهای توکن ایجاد کنید. میزان «Royalties» معمولا برابر با ۱۰ درصد تعیین می‌شود و به این معنی است که اگر بعدها توسط اشخاص دیگری، این اثر به فروش برسد، ۱۰ درصد از فروش آن به خالق اثر اختصاص پیدا می‌کند.
  • در این مرحله زمانی که از اتصال کیف پول خود اطمینان حاصل کردید باید گزینه Create item را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد از آپلود اثر هنری شما باید مراحل درست کردن توکن را آغاز کنید و برای آغاز این مرحله گزینه start را انتخاب کنید. همانطور که گفته شد درست کردن توکن توکن غیرقابل تعویض شما بر عهده شبکه بلاک‌چین می‌باشد و به همین دلیل شبکه بابت ساخت توکن از شما هزینه تراکنشات را دریافت می‌کند. با انتخاب گزینه start صفحه مربوط به کیف پول شما باز می‌شود و هزینه تراکنش به شما نمایش داده می‌شود. در این قسمت گزینه‌ای به اسم Edit وجود دارد که شما با انتخاب آن می‌توانید هزینه‌ها را تا حدی کاهش دهید، برای مثال می‌توانید فرآیند ساخت توکن را در حالت slow قرار دهید تا با افزایش زمان تراکنش هزینه شما کاهش پیدا کند. شما می‌توانید هزینه گاز را تغییر دهید و عدد کمتری برای هزینه گاز در نظر بگیرید، البته این عدد نباید از حدی کمتر باشد زیرا تراکنش شما انجام نمی‌شود.
  • در مرحله آخر اگر موجود حساب شما کافی باشد پس از انتخاب گزینه confirm عملیات ساخت توکن توکن غیر مثلی به پایان می‌رسد و شما به مراجعه به حساب خود می‌توانید اطلاعات مربوط به توکن nft را مشاهده کنید. شما با کمک فروشگاه‌ها می‌توانید توکن توکن غیرقابل تعویض خود را به فروش برسانید.

non fungible token چیست

 

موارد استفاده از NFT چیست؟

در حال حاضر ان اف تی‌ها طرفداران زیادی دارند و بسیاری از هنرمندان، شرکت‌ها و گیمرها علاقه‌مند به ساخت و خرید و فروش non fungible token می‌باشند. دنیای امور مالی غیرمتمرکز و بازار ارزهای دیجیتال انقلابی در حوزه سرمایه‌گذاری بود و اکنون با ظهور ان اف تی‌ها بازارهای ارز دیجیتال بیش از پیش طرفدار دارد. ان اف تی‌ها اکنون در بستر بلاک‌چین می‌باشند و بیشتر پلتفرم‌های تجاری ‌ قرارداد هوشمند ساخت توکن ان اف تی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند. ان اف تی‌ها کاربردهای متفاوتی دارند که همین موضوع باعث محبوبیت آن‌ها شده است، به کاربردهای این توکن غیرقابل معاوضه توجه کنید:

استفاده از ان اف تی در آثار هنری

همانطور که گفته شد nft‌ها در حوزه هنر و آثار هنری کاربرد فراوانی دارند و یکی از اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها در همین حوزه می‌باشد. هنرمندان آثار هنری مختلف خود را می‌توانند به یک توکن غیرقابل معاوضه تبدیل کنند و در بازارهای مربوط به فروش برسانند. بسیاری از هنرمندان آثار خود را مجموعه‌ای از nft‌ها به بازار معرفی می‌کنند و آن‌ها را به فروش می‌رسانند. استفاده از توکن غیرقابل تعویض در آثار هنری بسیار شناخته شده می‌باشد و هنرمندان به این توکن‌ها اهمیت زیادی می‌دهند دلیل این اهمیت موارد زیر می‌باشد:

  • با ساخت توکن غیر مثلی شما قادر خواهید بود مالکیت صاحب اثر را برای همیشه حفظ کنید.
  • شما با ساخت توکن غیر مثلی می‌توانید یک اثر را در چندین نسخه با اثر انگشت‌های مختلف ایجاد کنید.
  • شما با داشتن توکن nft از آثار هنری خود می‌توانید آن را در سطح جهانی معرفی کنید و به فروش برسانید زیرا تمامی این آثار به صورت غیرمتمرکز در یکسری سایت‌ها قرار داده می‌شوند و افراد در سراسر دنیا می‌توانند از این آثار بازدید کنند و آن‌ها را به فروش برسانند.
  • با داشتن توکن توکن غیرقابل تعویض شما شکل جدیدی از اثر هنری خود را به صورت دیجیتال ثبت می‌کنید. در واقع با توکن غیر قابل معاوضه ارزش اثر شما حفظ می‌شود حتی اگر خود اثر به هر دلیلی از بین برود، در واقع شما ارزش یک اور را به توکن غیر مثلی آن انتقال داده‌اید که امکان سرقت آن در فضای بلاک‌چین غیرممکن می‌باشد.

این دلایل باعث شده هنرمندان به تبدیل آثار هنری خود به nft علاقه‌مند شوند و در واقع بلاک‌چین دنیای جدیدی برای هنرمندان ایجاد کرده است، هنرمندان شناخته شده به واسطه nft‌ها صاحب ارزش زیادی می‌شوند. با داشتن non fungible token از یک اثر هنری ارزش آن برای همیشه حفظ می‌شود و توکن غیرقابل تعویض ارزش اصلی اثر را حفظ می‌کند.

مالکیت دارایی‌های درون بازی با ان اف تی

همانطور که گفته شد از ان اف تی‌ها در بازی‌های ویدئویی و خرید ابزارهای در‌ون بازی استفاده می‌شود. قبل از اینکه ان اف تی‌ها در این حوزه ظهور کنند، آیتم‌های درون بازی مانند یک شمشیر به شرکت سازنده بازی تعلق داشت و مالک آن بدون اجازه کاربر می‌توانست آن را حذف یا از اختیار کاربر خارج کند. با بودن ان اف تی‌ها مالکیت این ابزار به خود کاربر انتقال داده می‌شود و کاربران با پشت سرگذاشتن مراحل مختلف می‌توانند متعلقات خود را افزایش دهند و از فروش آن‌ها در آمدزایی کنند.

اولین بار از ان اف تی‌ها در بازی cryptokitties  استفاده شد و گربه‌های درون بازی هرکدام با یک توکن non fungible token معرفی می‌شوند. بازی Axie infinity یک بازی دیگر است که هیولای درون بازی nft هستند و قابل خرید و فروش می‌باشند. nft‌ها در دنیای متاورس و بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربران می‌توانند درون بازی دارایی‌های خود را به فروش برسانند و کسب درآمد کنند.

تعریف هویت در وب ۳

وب ۳ یک نسل جدید از وب می‌باشد که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و کاربران کنترل دارایی و اطلاعات خود را در دست دارند. در پروژه ارزهای دیجیتال وب ۳ می‌توان با استفاده از توکن‌های nft مالکیت داده‌ها و دارایی‌های دیجیتال را به کاربران مختلف انتقال داد. با این کاربرد جدید راه جدیدی برای درآمدزایی کاربران وب ایجاد می‌شود و کاربران با این کاربرد جدید می‌توانند از طریق تولید محتوا و بازدید از صفحه‌های دیگر درآمد کسب کنند. شما علاوه‌بر در اختیار داشتن مالکیت در دنیای وب ۳ هویت خود را نیز تعیین می‌کنید. در پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس همانند سندباکس که مجموعه‌ای از وب ۳ هستند از nft‌ها به منظور تعیین هویت برای دارایی‌ها استفاده می‌شود.

امکان کسب درآمد از برند شخصی و تجاری

در حال حاضر علاوه‌بر کاربردهای ذکر شده، nft‌ها منبع درآمدی برای نام‌های تجاری محسوب می‌شوند. برای مثال یک شرکت ان اف تی مخصوص خود را می‌سازد و آن را به فروش می‌رساند و در جهت تبلیغ می‌تواند در کنار ان اف تی‌ها مبلغی به عنوان هدیه به خریدار بدهند که در مرور زمان باعث محبوبیت برند در میان مردم می‌شود. با کمک ان اف تی‌ها می‌توان برای عکس، توییت‌ یا هر اتفاق دیگر یک ارزش مشخص در نظر گرفت.

مزایا و معایب nft

مزایا و معایب NFT چیست؟

ان اف تی‌ها به عنوان یک بخش نوظهور در دنیای ارز دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردارند و بسیاری از افراد به دنبال کارکردهای جدید این توکن‌ها هستند. این توکن‌های غیرقابل معاوضه دارای مزایا و معایبی می‌باشند که در ادامه به بررسی این مزایا و معایب می‌پردازیم.

مزایای ان اف تی چیست؟

ان اف تی‌ها به دلیل کاربردهای متفاوت محبوبیت زیادی دارند و همچنین دارای مزایای زیادی هستند. به این مزایا توجه کنید:

غیراشتراکی

دنیای ان اف تی‌ها کاملا انحصاری هست و نمی‌توان آن را با فرد دیگری به اشتراک گذاشت. به طور مثال یک کاراکتر کارتونی non fungible token در یک بازی را نمی‌توان به طور مشترک در بازی دیگری استفاده کرد.

قابل انتقال

شما به راحتی می‌توانید انتقال مالکیت ان اف تی‌ها را از طریق کیف پول ارز دیجیتال خود انجام دهید. این انتقال مالکیت کاملا به صورت غیرمتمرکز در بستر بلاک‌چین انجام می‌شود به راحتی می‌توان توکن‌ها را خرید و فروش کرد.

تاییدپذیر

در ان اف تی‌ها تایید اصالت و عدم جعلی بودن آثار به راحتی قابل تشخیص می‌باشد، زیرا اطلاعات و داده‌ها تمامی روی شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شوند.

کمیاب

یکی از دلایلی که باعث شده ارزش ان اف تی‌ها افزایش پیدا کند، کمیاب بودن آن‌ها می‌باشد. سازندگان ان اف تی‌ها معمولا تعداد بسیار کمی از یک طرح ایجاد می‌کنند و این باعث ارزشمند شدن توکن می‌شود.

تخریب ناپذیر

تمام اطلاعات مربوط به nft‌ها روی شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شود و به همین دلیل هیچ توکنی را نمی‌توان تخریب کرد یا از بین برد. این nft‌ها در بازی‌ها نیز به همین صورت می‌باشند و nft‌های بازی متعلق به کاربر است و کسی جز کاربر اصلی حق مالکیت آن‌ها را ندارد.

تقسیم ناپذیر

nft‌ها را مانند سایر ارزهای دیجیتال نمی‌توان به واحدهای کوچکتری تقسیم کرد و ماهیت آن‌ها قابل تقسیم نمی‌باشد.

معایب nft چیست؟

nft‌ها با وجود نوظهور بودن از محبوبیت زیادی برخوردارند و  علاقه‌مندی زیاد و سرمایه‌گذاری در این حوزه باعث شده عده‌ای گمان کنند که این توکن‌ها روشی برای فریب دادن مردم است. در کنار مزایا گسترده nft‌ها معایبی نیز وجود دارد که بعضی افراد را در سرمایه‌گذاری در این حوزه منصرف می‌کند، به این معایب توجه کنید:

  • به دلیل ارزش بالای nft‌ها بسیاری از افراد باور نمی‌کنند که یک اثر هنری ارزش خود را به صورت یک توکن غیر مثلی حفظ کند و گمان می‌کنند این روش تنها راهی برای فریب دادن مردم است و به همین دلیل از ورود به دنیای nft‌ها خودداری می‌کنند.
  • مشکلات عمومی ارزهای دیجیتال مانند هزینه‌های شبکه، هزینه استخراج و مصرف بالای انرژی باعث شده افراد از سرمایه‌گذاری در حوزه ان اف تی‌ها منصرف شوند.
  • اتریوم و بیت کوین برای حفظ امنیت کاربران انرژی زیادی مصرف می‌کنند و ان اف تی‌ها نیز بر بستر شبکه اتریوم هستند و بسیاری از افراد ایجاد ان اف تی‌ها را آسیب به محیط زیست می‌دانند، البته اتریوم قصد دارد برای کاهش مصرف انرژی از الگوریتم اثبات سهام استفاده کند که این مشکل توکن غیرقابل تعویض نیز حل می‌شود.

آیا nft قانونی است؟

آیا ان اف تی قانونی است؟

non fungible token یکی از فناوری‌های نوظهور در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد. ان اف تی‌ها بخشی از بازار ارزهای دیجیتال هستند و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. غیرمتمرکز بودن این دارایی‌ها به این معنا می‌باشد که هیچ نهاد یا سازمانی از آن پشتیبانی نمی‌کند و دولت‌ها در روند اداره این دارایی‌ها دخالتی ندارند. مقرارتی در حوزه ان اف تی‌ها وجود دارد که توسط بازارهای دارایی‌های رمزنگاری شده وضع شده است که حاکی از قانونی بودن این دارایی می‌باشد. اما باید توجه داشته باشید هیچ نهاد نظارتی خاصی برای اعمال قوانین یا پیگیری امور در این حوزه وجود ندارد زیرا این بازار به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

بهترین ان اف تی‌های خلق شده

در حال حاضر ان اف تی‌های بسیار زیادی وجود دارند که ارزش بالایی دارند و در سایت‌های مخصوص خرید و فروش می‌شوند، بهترین ان اف تی‌های خلق شده به شرح زیر می‌باشند:

ان اف تی Everydays- The First 5000 Days

ان اف تی Everydays- The First 5000 Days

شخصی به اسم بیپل (Beeple) که آن با نام «مایک وینکلمن» (Mike Winkelmann) شناخته می‌شود، اثر خود به نام «Everydays – The First 5000 Days» را در مارس ۲۰۲۱ با قیمتی برابر با ۶۹/۳ میلیون دلار در قالب توکن غیرقابل تعویض به فروش رساند که گران‌ترین اثر فروخته شده برای یک توکن غیر مثلی محسوب می‌شود.

nft Genesis

تصویر بتمن از یک کلکسیون شامل پنج بخش می‌باشد به نام «Genesis» که در سال ۲۰۲۰ به قیمت ۱۱۱377 دلار فروخته شد. فارغ از قیمت آن، این اثر نشان‌دهنده تلفیق هنر دیجیتال با ابرقهرمان‌ها می‌باشد که چنین تلفیقی در تبدیل شدن کتاب‌های کمیک به فیلم دیده می‌شود  و در نوع خود بسیار جذاب است.

nft Mars House

ان اف تی Mars House

nft Mars House قطعه‌ای زمینبه شکل خانه می‌باشد که به صورت NFT با قیمت ۵۰۰ هزار دلار به فروش رفته و در برخی از سایت‌های توکن غیر مثلی به عنوان اولین خانه دیجیتالی نام‌گذاری شده است. این خانه به صورت یک رندر سه‌بعدی شیشه‌ای مشرف به کوه‌های مریخ ایجاد شده است. با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی ، این امکان وجود دارد که بر روی تراس این بنا حمام آفتاب بگیرید و به موسیقی مخصوص این اثر گوش بدهید.

nft Disaster Girl

توکن غیرقابل تعویض Disaster girl  مربوط به دختری است که در مقابل یک خانه که در حال آتش گرفتن است قرار گرفته و لبخند می‌زند. این تصویر توسط پدر این دختر در سال ۲۰۰۵ ثبت شده است و به صورت nft با قیمتی حدود ۱۸۰ اتر یا معادل ۵۰۰ هزار دلار به فروش رفته است.

فرق Defi با nft چیست؟

دو مدل از گرایش‌های معروف در بازار بلاک‌چین دیفای و توکن غیر مثلی هستند که هردوی آن‌ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند. nft با دیفای تفاوت‌هایی دارند و ویژگی و عملکرد خاص خود را دارا هستند.

  • دیفای یک امور مالی غیرمتمرکز می‌باشد اما nft‌ها توکن‌های غیرقابل تعویض هستند.
  • هدف توکن غیر مثلی ذخیره و نگهداری ارزش آثار هنری و گسترش دنیای بازی‌ها می‌باشد و nft‌ها به صورت یک دارایی فیزیکی دیجیتال هستند، در صورتی که دیفای یک پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز می‌باشد که به منظور حذف واسطه در معاملات و کاهش خطرات مربوط به سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.
  • ان اف تی‌ها به صورت واحدی از داده‌ها هستند که غیرقابل تعویض و منحصر به فرد می‌باشند و در دفتر کل بلاک‌چین ذخیره می‌شوند اما دیفای یک پلتفرم امور مالی است که از بلوک‌های مختلفی تشکیل شده است و ابزارهای مالی مختلفی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

فرق NFT با متاورس چیست؟

متاورس یک نمایش مجازی از دنیای واقعی می‌باشد و حالت یک جهان سه بعدی است که فضاهای مجازی مختلف را باهم ترکیب می‌کند. در فضای متاورس کاربران می‌توانند با یکدیگر به بازی و معاشرت بپردازند این در حالی است که non fungible token‌ها یک نوع دارایی غیرقابل تعویض می‌باشند که می‌توان با استفاده از فناوری بلاک‌چین به خرید و فروش آن اقدام کرد. ان اف تی‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و یکی از کاربردهای آن‌ها مربوط به دنیای متاورس و بازی‌های مربوط به آن می‌باشد. شما می‌توانید توکن‌های ان اف تی را در فضای متاورس با دیگران معامله کنید و در دنیای متاورس ان اف تی‌ها به عنوان وسیله مبادله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با کمک NFT، کاربران می‌توانند در دنیای متاورس کنترل کاملی بر دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشند. این دارایی‌ها در متاورس فقط متعلق به یک نفر می‌باشد و دیگران حق کنترل آن را ندارند. اگر شما یک قطعه زمین مجازی را در شبکه دسنترالند(Decentraland) خریداری کرده باشید، متاورس مدرک تأیید را در قالب یک توکن غیر مثلی در اختیار شما قرار می‌دهد که توسط بلاک چین تضمین می‌شود و متعلق به شخص دیگری نمی‌باشد.NFT‌ها در دنیای متاورس به منظور ایجاد محیط‌های انحصاری و تقویت جامعه دیجیتال و تجربیات اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

کلام نهایی

فناوری بلاک‌چین امروزه شکل جدیدی از سرمایه‌گذاری و ذخیره سازی ارزش را در اختیار کاربران قرار داده است، ارزهای دیجیتال عضو مهمی از فناوری بلاک‌چین محسوب می‌شوند و دارای ارزش مالی بسیاری هستند، اما فناوری بلاک‌چین فقط به بازار ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود و شما می‌توانید اثر این فناوری را در حوزه هنر و بازی‌های ویدئویی نیز مشاهده کنید. توکن‌های ان اف تی به عنوان یک دارایی غیرقابل معاوضه شناخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها در نوع خود منحصر و دارای ارزش خاصی می‌باشند، توکن‌های nft کاربردهای متفاوتی دارند، هنرمندان می‌توان به منظور جلوگیری از سرقت و خطرات احتمالی آثار هنری خود را به توکن غیرقابل تعویض تبدیل کنند و در سایت‌های مخصوص به فروش برسانند. با ایجاد توکن غیر مثلی دیگر امکان جعل و دزدی اثر وجود ندارد. nft‌ها کاربردهای بسیار متفاوتی دارند و به صورت کاملا غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. در این مطلب ما به معرفی توکن‌های غیرقابل معاوضه و بررسی بخش‌های مختلف آن پرداختیم.

 

 



source https://hamisarmaye.com/nft/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها