ترید ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد؟(راهنمای کامل)

5/5 - (1 امتیاز)

حتما تا به‌امروز واژه ترید در بازارهای مالی به گوشتان خورده و در مورد افرادی که تحت عنوان تریدر به کسب درآمد از این بازارها می‌پردازند شنیده‌اید و کنجکاو شده‌اید که در مورد آن بخوانید. ما هم امروز در این مقاله قصد داریم به‌طورکامل در مورد ترید ارز دیجیتال و بازارهای مالی دیگر صحبت کنیم و ببینیم که ترید چیست؟ چه انواعی دارد؟ تفاوت آن با سرمایه گذاری چیست؟ و خیلی سوالات دیگر که پیرامون این مسئله وجود دارند، پس تا انتهای مقاله با حامی سرمایه همراه شوید.

ترید چیست؟

معنای لغوی ترید(trade) به معنای معامله است، معامله در معنای کلی به معنای خرید و فروش در حوزه کالا و خدمات است. در ترید ما با دو مفهوم کلی روبه روهستیم:

  1. حالت اول زمانی است که فرد خریدار یا فروشنده با پرداخت مبلغی کالا یا خدماتی را دریافت می‌کند.
  2.  حالت دوم زمانی است که همان کالا و خدمات را در ازای کالای خدمات دیگر دریافت می‌کند و شاید بتوان گفت که یک مبادله کالا با کالا می باشد ما می‌توانیم در مقیاس‌های بزرگ فروشنده و مصرف‌کننده را دو پایه اصلی فرآیند ترید معرفی کنیم.

در بازارهای مالی تمام دارایی‌های ما را ابزار مالی می نامند. اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال، سهام، شرکت‌ها، جزء دارایی‌های بازارهای مالی هستند و قابلیت ترید دارند ما در هنگام استفاده از واژه ترید معمولاً به معاملات کوتاه مدت اشاره می کنیم در این بازار معمولاً افراد فعالیت در مدت و بازه زمانی کم فعالیت دارند. اما ما نمی‌توانیم این تعریف را به صورت جامع برای کلمه ترید به کار ببریم و این تعریف بسیار ناقص است در واقع واژه ترید بسیار جامع و شامل استراتژی های بسیار زیادی است، که در ادامه سعی می کنیم به طور مفصل با آن آشنا شوید .

ترید چیست

حال این سوال پیش می آید که تریدر یا معامله‌گر کیست؟

می توانیم بگوییم که شخصی که در بازارهای مالی به صورت تخصصی مشغول به خرید و فروش است تریدر گفته می شود. که این خرید و فروش می‌تواند در هر کدام از دسته های بورس یا حتی ترید ارز دیجیتال باشد.

معمولا ًتریدرهای ارز دیجیتال به صورت انفرادی کار می‌کنند. اما گاهی اوقات پیش می آید که بعضی از شرکت‌ها مسئولیت فعالیت در بازارهای مالی را به تریدرها می‌سپارند، در حقیقت این افراد باتجربه و علمی که دارند بهترین شرایط را برای خرید و فروش،  نوسان گیری، ورود و خروج از بازارهای مالی شناسایی می‌کند و آن را برروی ارزهای دیجیتال اجرایی می‌کنند باید این را در نظر داشته باشید که فعالیت در بازارهای ارز دیجیتال اصلاً ساده نیست زیرا هم به علم و هم به تجربه زیاد در این حوزه احتیاج دارد.

معمولاً تریدرها به یک سری از مهارت های کلیدی احتیاج دارند. از این مهارتها می‌توانیم به لیست زیر اشاره کرد:

  • تحلیل فوری
  • روحیه جستجوگری
  • ثبت اطلاعات و تجربیات گذشته
  • تمرکز
  • کنترل احساسات
  • مدیریت ریسک

چند نوع ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟

در ادامه در مورد انواع ترید صحبت خواهیم کرد.

خرید و فروش فوری یا اسکالپینگ

این نوع ترید ارز دیجیتال عبارت است از: خریدهای زیاد در مدت زمانی کم و با سود کم برای مثال در عرض چند دقیقه شما بیت کوین را در قیمت ۴۰۰ دلار می‌خرید و چند دقیقه بعد آن را در ۴۱۰ دلار می فروشید. البته باید توجه داشته باشید که حد ضرر خود را بسیار به قیمتی که خریداری کرده اید نزدیک نگه دارید تا ضررهای زیاد و هنگفتی نبینید. در ترید ارز های دیجیتال عوامل زیادی سهیم هستند از جمله :

  • تمرکز
  • صرف زمان
  • ریسک پذیری
  • شانس

خرید و فروش روزانه (DAY TRADING)

یکی از استراتژی‌های معامله در بازارهای ارز دیجیتال استفاده می‌کنیم خرید و فروش روزانه است. یکی از مرگبارترین اشتباه هایی که افراد مبتدی در بازارهای ارز دیجیتال انجام می دهند این است که بدون آشنایی با استراتژی ها و روش های مورد استفاده در بازارهای ارز دیجیتال دست به سرمایه گذاری در این بازار زده و متحمل  هزینه های بسیار سنگین و جبران ناپذیر می شوند، اما خرید و فروش روزانه یکی از روش‌هایی است که ما برای حفظ دارایی آن را به افراد مبتدی پیشنهاد می کنیم.

خرید و فروش روزانه بدین صورت انجام می‌شود که شما در ابتدای روز وارد یک پوزیشن معاملاتی می‌شوید و در پایان همان روز از آن معامله خارج می‌شوید هدف این معامله کسب سود است.

انواع ترید ارز دیجیتال

 

خرید و فروش نوسانی یا سوویینگ (SWING TRADING)

در این طرح در بازار ارز دیجیتال معامله گر تلاش می کند که سودهایی کوتاه مدت یا میان مدت از یک از ابزارهای مالی در طی چند هفته یا چند ماه به دست آورد. در این نوع ترید فرد ابتدا از ابزارهای موجود در بازارهای مالی مانند تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی استفاده می کند.

این نوع طرح به طور معمول به معنای نگه داشتن پوزیشن معاملاتی بیش از یک یا دو جلسه است اما ممکن است که تا دو ماه نیز طول بکشد.

شما می‌توانید خرید و فروش نوسانی را در یک جلسه هم انجام بدهید اما این نشان دهنده این است که بازار در وضع بسیار بی ثباتی قرار دارد و به وجود آمدن این شرایط بسیار نادر است .هدف ما از انجام این گونه معامله تسلط کامل بر تغییرات چشمگیر قیمت است.

تفاوت ترید و سرمایه گذاری چیست؟

برای ترید و سرمایه‌گذاری دو معنا و دیدگاه کاملاً متفاوت در نظر گرفته شده اما بسیاری از افراد هنوز هم این دو مفهوم را یکسان و یک معنی در نظر می گیرند.

در سرمایه گذاری، هر فرد مبلغ مشخصی را صرف خرید یک دارایی می کند با این هدف که ممکن است در آینده رشد قابل توجهی داشته باشد و سودی نصیب او بشود. اما در شغل معامله‌گری شما با خرید و فروش دارایی‌های مختلف کسب درآمد می‌کنید. صرف زمان بیشتر در سرمایه‌گذاری نسبت به ترید بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

تفاوت ترید و سرمایه گذاری

انواع روش‌های آنالیز ارزهای دیجیتال

در بازارهای ارز دیجیتال شما باید روش‌های آنالیز بازار و نمودارها را به طور کامل بلد باشید تا بتوانید به سوددهی در این بازار برسید. اگر شما صرفاً به دنبال آن چیزی بروید که از دیگران شنیده‌اید و به دنبال حرف‌هایی که دیگران درباره ارز های دیجیتال و بازار زده‌اند بروید ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شوید، شما باید ضمن آشنایی با این روش‌ها به تمرین و کسب تجربه بپردازید.

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال از روش هایی است که می توانید برای آنالیز و تحلیل ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده کنید.

 تحلیل فاندامنتال

این‌گونه تحلیل بیشتر برای سرمایه گذاری بلند مدت به کار می‌رود. در این تحلیل متخصصان سعی می‌کنند که  به پیش‌بینی روند بازار بپردازند و در این نوع تحلیل پیش بینی برای کوتاه مدت کارایی ندارد. و همچنین افرادی که به دنبال نوسان گیری در بازارهای ارز دیجیتال هستند این نوع تحلیل را استفاده نمی کنند.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال به بررسی تمامی جوانب تاثیرگذار در آینده یک ارز دیجیتال می‌پردازد. همچنین عواملی راکه سبب شده در آن روز در آن قیمت قرار بگیرند هم مورد بررسی قرار می دهند. همچنین عواملی مانند تیم ارز دیجیتال، اهداف و برنامه هایی که در آینده برای ارز دیجیتال دارند در قیمت ارز دیجیتال تاثیر گذار است.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از موارد بسیار مهم و لازم برای حضور در بازارهای ارز دیجیتال است. اگر شما می خواهید به یک فرد حرفه‌ای در این حوزه تبدیل شوید باید به طور کامل با آنالیز و  تحلیل تکنیکال آشنا شوید آشنایی با این نوع تحلیل می‌تواند در کیفیت معاملات و سود شما بسیار تاثیر گذار باشد

در این نوع تحلیل ما قیمت و تاریخچه ارز دیجیتال را در گذشته بررسی و روند تغییری آن را در آینده پیش بینی می‌کنیم فرد مسلط به بازار ارز دیجیتال باید توانایی بررسی نمودار و جدول‌ها  را داشته باشد و بتواند با استفاده از این نمودارها روند افزایشی یا کاهشی یک رمز ارز را پیش بینی کند.

ترید ارز دیجیتال

در کدام بازار ترید کنیم؟

از آنجایی که مشکلاتی برای تریدرها داخل ایران وجود دارد و ایرانیان قادر به افتتاح حساب در کشورهای دیگر نیستند ممکن است سرمایه گذاری در بورس کشورهای آمریکا و اروپا و آسیا برای مشکل باشد تریدر های ایرانی امروزه به چهار بازار مالی به شرح زیر دسترسی دارند:

  • بازار ارز های دیجیتال
  • بورس اوراق بهادار تهران
  • بازار آتی و آپشن سکه و زعفران
  • بازار بین المللی تبادلات ارزی یا فارکس

بهترین و مناسب‌ترین مکان برای  تریدکردن، بازار ارز دیجیتال می باشد. با توجه به اینکه امروزه طرفداران خاص خود را دارد و پیشرفت زیادی کرده و افراد زیادی در این راه مشتاق به یادگیری معامله‌گری هستند. همچنین این بازار محدودیت های کمتری نسبت به دیگر بازارهای مالی دارد و یک فرد عادی می تواند به راحتی به خرید و فروش ارز دیجیتال در این بازار بپردازد. شما برای یادگیری این بازار، می‌توانید در دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد حامی سرمایه شرکت کرده و صفر تا صد ارزهای دیجیتال و ترید آن را یاد بگیرید.

اصطلاحات مربوط به ترید ارز دیجیتال

چه به عنوان یک تریدر مبتدی و چه به عنوان یک تریدر حرفه‌ای که خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام می دهد، شما باید با اصطلاحات مربوط به آن آشنا باشید لیست برخی از این اصطلاحات را برای شما می نویسیم و بعد از آن به مفهوم برخی از آنها می پردازیم:

  • فومو (FOMO)
  • فاد (FUD)
  • هودل (HODL)
  • بودل (BUIDL)
  • بازگشت سرمایه (RIO)
  • سقف تاریخی (ATH)
  • کف تاریخی (ATH)
  • بررسی خودتان را انجام دهید (DYOR)
  • ارزیابی بایسته (Du Deligence) یا DD
  • ضد پولشویی (AML)

حال به بررسی برخی از این واژه‌ها می پردازیم:

فومو (FOMO)

احساسی است که شخص در آن ترس از دست دادن فرصت سود دارد و در خرید یک ارز دیجیتال عجله میکند یک تریدر یا معامله‌گر خوب می داند که هیچ گاه روند بازار ثابت نیست و با سود و ضرر همراه است. در زمانی که بر بازارهای ارز دیجیتال هیجان غلبه می کند، معامله‌گران حرفه‌ای وارد حالت فومو نمی‌شوند. با آموزش روان‌شناسی معامله‌گری در دوره آموزش ارز دیجیتال، شما در برابر این مسئله ضد ضربه خواهید شد.

فاد (FUD)

عبارت است یک برنامه یا توطئه یا استراتژی درباره یک محصول پروژه یا شرکت برای بی اعتبار کردن و علت آن رساندن اطلاعات غلط به مخاطبان آن است کل هدف از این کار ایجاد ترس و به دست آوردن شرایط مناسب است. این تکنیک سبب می‌شود تا ازرش پروژه کاهش پیدا کند که این استراتژی بیشتر در عرصه هایی مانند بیت کوین و اتریوم رایج است.

هودل (HODL)

هودل یا نگهداری، کلمه‌ای است که مخصوص ترید ارز دیجیتال است و از اشتباه در عنوان کلمه hold گرفته شده است که به معنای خرید و نگهداری ارز دیجیتال می باشد. این کلمه اولین بار در سال ۲۰۱۳  در انجمن بیت bitcointalk ظاهر شد.

این عبارت به معنای نگهداری ارز دیجیتال علیرغم افت قیمت آن است که بیشتر در مورد تریدرهایی بحث می‌کند که توانایی سرمایه گذاری کوتاه مدت را ندارند اما می‌خواهد در تغییرات قیمت در بلند مدت سود زیادی به دست بیاورد.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

مفاهیم اولیه در نمودارهای قیمتی

در زیر می خواهیم به بررسی 2 مفهوم نمودار خوانی بپردازیم:

کندل استیک ژاپنی (japanese candlesticks)

می‌توانیم از این نوع کندل به یکی از پرکاربردترین نمودارهای تحلیل تکنیکال نام ببریم این نوع کندل بر پایه روشی پایه‌گذاری شده که اولین بار برای تجارت برنج در قرن ۱۷ میلادی توسط ژاپنی ها استفاده شد. با کندل می‌توانیم قیمت آغازین و  پایین ترین قیمت داده شده و بالاترین قیمت را در یک دوره زمانی مشخص کنیم.

ما می‌توانیم این کندل را به دو رنگ سبز و قرمز ببینیم و هر کدام از این رنگ ها بیانگر این است که کندل در قیمت آخر آن بالاتر یا پایین‌تر از هنگام بسته شدنش بوده یا خیر. اگر کندل سبز باشد به معنای بالا تر بودن قیمت از قیمت اولیه آن است اما اگر ما کندل قرمز داشته باشیم به این معنا است که قیمت پایانی ما از  قیمت ابتدایی کمتر بوده

 

سطوح حمایت و مقاومت

زمانی که ما به برخی از کندل‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که قیمت یک ارز دیجیتال از یک سقف مشخص بالاتر  نمی‌رود. اتفاقی که در سال ۲۰۱۷ برای بیت کوین افتاد و بیت کوین به ۲۰ هزار دلار رسید و بعد از آن در آن سطح قیمت برای مدتی باقی ماند و یک سطح مقاومت را تشکیل داد. در تمام مدت بیت کوین سعی در شکستن سطح قیمت داشت.

حمایت عکس مقاومت است. حمایت عملکردی است که اجازه نمی‌دهد قیمت ارز دیجیتال از سطح مشخصی پایین‌تر بیاید و به اصطلاح کف قیمتی آن را مشخص می‌کند. همیشه در سطح حمایتی و پایین ترین سطح قیمتی سفارش های زیادی برای خرید ارز دیجیتال ثبت میشود و تقاضای بسیاری برای آن وجود دارد بد نیست بدانید که سطح حمایت و مقاومت عموماً اعدادی رند هستند که ما می توانیم دلیل این امر را افراد مبتدی بدانیم که تجربه کافی ندارند و ترجیح می دهند که معامله خود را در قیمت‌های رند انجام دهد.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

از مزایای خرید ارز دیجیتال می توانیم بگوییم که شما می‌توانید بدون محدودیت زمان و مکان، به ترید ارز دیجیتال بپردازید و همچنین سود زیادی را به دست بیاورید تنها چیز مورد نیاز برای ترید دسترسی به سیستم های معاملاتی و صرافی ارز دیجیتال است مزایای دیگر این است که ارز دیجیتال احتیاج به تحصیلات دانشگاهی ندارد و شما تنها به تجربه و تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و پرایس اکشن احتیاج دارید.

یکی از معایب این بازار ریسکی بودن و بسیار حساس بودن آن است زیرا ممکن است با کوچکترین کم توجهی سرمایه خود را به طور کامل از دست دهید همچنین این کار مدت زمان طولانی لازم دارد که شما به تجربه کافی برای سوددهی برسید و بسیار استرس زا است.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

مشکلات عمده در ترید ارز دیجیتال

در زیر به صورت فهرست وار به تعدادی از اشتباهات رایج در بین تریدر های تازه کار می پردازیم:

  1. عاشق فومو( fomo) است: یکی از تجربه هایی که هر فرد مبتدی می تواند در بازارهای ارز دیجیتال کسب کند خرید ارز دیجیتال در مبلغ بالا و فروش آن در مبالغ پایین تر است اما همانطور که در بالا گفتیم این حالت، عبارت است از احساساتی که فرد در هنگام عصبانیت و برای جلوگیری از جا ماندن انجام میدهد.
  2. توجهی به مدیریت ریسک ندارد: شما به عنوان یک تریدر باید مدیریت ریسک داشته باشید اولین نکته در مدیریت این است که حد ضرر را فراموش نکنید دومین نکته برای کسب سود باید استراتژی داشته باشید به این معناست که شما باید برای خرید در مبالغ خاص و برای خروج از آن تعریف خاصی داشته باشید و احساس طمع در ذهن خود را برای فروش ارز دیجیتال بیرون کنید
  3. با واژه ای به نام تحلیل تکنیکال غریبه است: افرادی در بازار ارزهای دیجیتال موفق خواهند شد که بر تحلیل تکنیکال و بنیادی ارزهای دیجیتال تسلط داشته باشند و با آن غریبه نباشند.

چگونگی ترید ارز دیجیتال در صرافی خارجی

با وجود مشکلات پیش روی ایرانیان برای سرمایه گذاری در خارج از ایران و وجود تحریم ها به کاربران ایرانی اجازه دسترسی به سایت صرافی را نمی دهند و همچنین سبب شده که فعالیت کاربران ایرانی مسدود شود اما این تحریمها و محدودیت‌ها سبب نشده که فعالیت ایرانی ها در این بازار کم شود بلکه افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه را دارا می باشند توانسته اند تحریم ها را دور زده و در صرافی هایی مانند بایننس فعالیت کنند.

لازم به ذکر است که استفاده از روش های تغییر هویت مانند استفاده مستقیم ازv*p*n و v*p*s، می‌تواند کمک کننده باشد در این صورت صرافی مورد نظر نمی‌تواند تشخیص بدهد که کاربر وارد شده در صرافی از ایران خرید و فروش می کند همچنین استفاده از این ابزارها می‌تواندIP خرید را تغییر داده و به کشوری غیر از ایران تبدیل کند.

با این روش برای مثال شما می‌توانید که خود را یک کاربر در استرالیا معرفی کرده و صرافی این ترفند شما را متوجه نمی شود البته لازم به ذکر است که این روش ممکن است خطراتی داشته باشد زیرا اگر که IP شما برای ترید و خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می کنید ثابت نباشد و مدام تغییر کند ممکن است که صرافی این موضوع را متوجه شود و حساب شما را مسدود کند پس بهترین روش استفاده از ‏vpn هایی هست که IP ثابت دارند.

 

سخن پایانی

همانطور که حضور در بازارهای ارز دیجیتال ممکن است بسیار پرسود باشد اگر تجربه و آشنایی کافی نداشته باشید ممکن است سبب  زیان های بسیاری به شما شود از پیشنهاد ما به شما ابتدا یادگیری روش ها و تمامی نکات ارز دیجیتال و سپس حضور در این بازار است. چنانچه گفتیم، ما در دوره های آموزشی خود در حامی سرمایه، اینجا هستیم تا صفر تا صد ترید ارز دیجیتال را به شما آموزش دهیم، تا تبدیل به فردی حرفه‌ای  در بازار رمزارز شده و بتوانید به کسب درآمد دلاری از آن بپردازید.



source https://hamisarmaye.com/crypto-trading/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها