دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

امروز در این مقاله قصد داریم در مورد مبحث دامیننس بیت کوین صحبت کنیم. در این مقاله شما خواهید دانست که دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟ همچنین با نحوه دسترسی به آن، چگونگی استفاده از آن برای ترید ارز دیجیتال، میزان اعتمادپذیری دامیننس و شیوه مشاهده دامیننس بیت کوین آشنا خواهید شد. پس تا انتها با حامی سرمایه همراه شوید!

دامیننس بیت کوین چیست؟

یکی از معتبرترین شاخص‌ در کریپتوکارنسی دامیننس بیت کوین است که از محاسبه نسبت ارزش بازار بیت کوین بر ارزش بازار ارزهای دیجیتال مشخص می‌شود. شاخص فوق از طریق سایت CoinMarcetCap عرضه شد و هدف از ارائه آن، تعیین میزان تاثیرگذاری بیتکوین بر دیگر ارزها است. به دلیل افزایش تعداد رمز ارزها در بازار کریپتوکارنسی، ارزش گذاری مشکل به نظر می‌رسد. بنابراین به ابزار معتبری نیاز است که بتوان ارزش  ارزها را به کمک آن مقایسه کرد و متوجه رشد یا ریزش آن شد.

بدین ترتیب معامله‌گر برای انتخاب مناسب‌ترین آلت کوین یا هر رمز ارز دیگری برای سرمایه گذاری، از  ابزار فوق استفاده می‌کند. اعتبار بالای آن باعث انتخاب از سمت معامله‌گرها شده است. معمولا تریدرها از این شاخص برای سنجیدن احساسات معامله گرها در بازار ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

بیتکوین به علت داشتن دامیننس گسترده یک شاخص مهم محسوب می‌شود. بنابراین مقدار سهم بازار آن در تعیین احساسات بسیار کاربردی است و از طرفی دیگر نوسان قیمت بیتکوین نیز نشان دهنده تغییر در احساسات معامله‌گرها است.

دامیننس بیت کوین ارز دیجیتال

سهم بازار ارز دیجیتال چیست؟

سهم بازار ارز دیجیتال ( Market Cap ) یک شاخص برای تعیین ارزش ارزهای دیجیتال است.  می‌توان قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری از اطلاعات آن کمک گرفت. در واقع مارکت کپ نشان دهنده ارزش سرمایه کل یک ارز دیجیتال است. این اصطلاح از بازار سرمایه بورس گرفته شده و در مورد رمز ارزها نیز به کار رفته است.

روش ساده‌ای برای بدست آوردن سهم بازار وجود دارد. کافی است تعداد سکه‌های فعال یک ارز را در آخرین قیمت همان ارز ضرب کنید جواب آن ارزش ارز مذکور خواهد بود. برای درک بهتر مثالی می‌زنیم:  فرض کنید قیمت یک آلت کوین معادل 50 دلار است و در حال حاضر 2 میلیون سکه از این ارز در گردش است. ضرب این دو عدد نشان می‌دهد که مارکت کپ ارز مورد نظر 10,000,000 دلار است.

رتبه بندی ارزهای دیجیتال در مارکت کپ

سهم بازار ارز دیجیتال، یکی از مهمترین شاخص‌ها، برای رتبه بندی ارزها است. به طوری که هرچه ارزش یک ارز در این بازار بیشتر باشد رتبه بالاتری خواهد داشت. رتبه بندی ارزها در این بازار به معامله‌گر یا تریدر نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در هر ارزی چقدر می‌تواند ریسک داشته باشد. به طور کلی ارزهای دیجیتال در این بازار به دو دسته بزرگ، متوسط و کوچک قابل تقسیم است.

  • ارزهای دیجیتالی که ارزش سرمایه آنها بالای 10 میلیارد دلار است. سرمایه گذاری بر روی این ارزها با ریسک کمتری همراه است و در واقع امن‌تر هستند. بیتکوین، اتریوم و ریپل نمونه‌هایی از این ارزها هستند.
  • ارزهای دیجیتالی که بین 1-10 میلیارد دلار میزان ارزش سرمایه آنها در سهم بازار است و جزو ارزهای متوسط محسوب می‌شود. ریسک سرمایه گذاری بر روی این ارزها در مقایسه با رمز ارزهای بزرگ بیشتر است.
  • ارزهای دیجیتالی که ارزش سرمایه آنها در این بازار کمتر از 1 میلیارد است. احتمال شکست و رکود آنها زیاد است و سرمایه گذاری بر روی آنها با ریسک بسیار بالایی همراه است.

در زمان سرمایه گذاری اگر انتخاب شما ارزهای با ارزش است مسلما سودی که در قبال آن دریافت خواهید کرد کمتر است. زیرا رشد کندتری دارد، اما سرمایه گذاری شما ایمن‌تر خواهد بود. به یاد داشته باشید که بازار ارز دیجیتال نوسانات بسیار بیشتری نسبت به بورس دارد بنابراین میزان رشد آن نیز بیشتر خواهد بود.

اگر قصد شما سرمایه گذاری بر روی ارزهای متوسط باشد مسلما رشد آنها بیشتر خواهد بود و همین میزان ریسک پذیری آنها را بیشتر می‌کند. اما ارزهای کوچک‌تر که ریسک بسیار بالایی را برای سرمایه گذاری بر روی آنها خواهید داشت. زیرا احتمال ضرر و کاهش سرمایه شما بسیار بالا است.

البته بحث سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال فاکتورهای خیلی زیادی دارد که شما باید از قبل با همه‌ی آن‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید نسبت به خرید یک رمزارز اقدام کنید. با شرکت در یک دوره خوب، مثل دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال، می‌توانید صفر تا صد بازار را فراگرفته و از خرید و فروش ارزهای دیجیتال کسب درآمد کنید.

بیت کوین

چرا مارکت کپ مهم است؟

مسلما مقایسه ارزهای دیجیتال از لحاظ قیمت، شاخص کاملی برای تصمیم گیری نیست. قیمت تنها یکی از راه‌های سنجش ارزها است. بدون شک استفاده از آمار و اطلاعات سهم بازار دیدگاه بهتری نسبت به ارزها به شما می‌دهد تا انتخاب بهتری از بین آنها داشته باشید.

برای درک بهتر و عمیق‌تر مطلب بالا، مثالی می‌زنیم: شما دو ارز دیجیتال را در نظر بگیرید که قیمت یکی از آنها 1.5 دلار و قیمت دیگری 2 دلار است. حال فرض می‌کنیم که 500000 ارز 1.5 دلاری استخراج شده و در گردش است و ارز 2 دلاری به تعداد 300000 تا در گردش است. حال بیایید مارکت کپ این دو ارز را حساب و مقایسه کنیم.

سهم بازار یا مارکت کپ ارز 1.5 دلاری معادل 750000 دلار ارزش دارد و ارز 2 دلاری 600000 دلار ارزش خواهد داشت. مقایسه قیمت‌ها، ارز شماره 2 را با ارزش‌تر نشان می‌دهد اما با محاسبه مارکت کپ مشاهده می‌کنید که ارز شماره 1 جایگاه بالاتری دارد. استفاده از کپ مارکت نیز تنها روش برای مقایسه بین رمز ارزها نیست اما اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دامیننس بیت کوین چه ارتباطی با سهم بازار آن دارد؟

برای  احتساب دامیننس بیت کوین دو عامل سهم بازار بیت کوین ( Bitcoin Market Cap ) و سهم بازار کل ارز دیجیتال ( Total cryptocurrency ) استفاده می‌شود. یعنی حاصل تقسیم سهم بازار بیت کوین بر سهم بازار ارز دیجیتال است و عدد نهایی با چارت مشخص می‌شود.

به طور کلی سهم بازار ارز دیجیتال ارتباط تنگاتنگی با دامیننس بیتکوین دارد. دلیل آن نیز به خاطر مرجع بودن بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در کل دنیا است. این یعنی ارزش آلت کوین‌ها و تقریبا تمامی ارزهای دیجیتال به بیتکوین وابسته است. در صورت افزایش قیمت آن، سایر آلت کوین‌ها نیز افزایش قیمت خواهند داشت و بالعکس در صورت کاهش قیمت موجب سیر نزولی ارزش آلت کوین‌های دیگر می‌شود.

فاکتورهای مهم بر روی دامیننس بیت کوین

بیت کوین در سال‌های اولیه فعالیت خود بر 95 درصد سهم بازار چیره شده بود. در آن زمان تعداد آلت کوین‌هایی که ارزش سرمایه گذاری داشته باشند کم بود بنابراین بیتکوین حرف اول را می‌زد. اما به مرور زمان تعدادی از آلت کوین‌ها شروع به جذب سرمایه کردند و این باعث کاهش دامیننس بیتکوین در بازار ارز شد تا جایی که میزان آن به 35 درصد رسید. اما در سال 2018 با ریزش قیمتِ آلت کوین‌ها، دوبار اوج گرفت و این باعث شد که 70 درصد سهم بازار ارز دیجیتال مجددا تحت سیطره بیت کوین باشد.

در سال گذشته به دلیل اخبار منفی که در مورد بیتکوین منتشر شده است، میزان سرمایه گذاری در آلت کوین ها بیشتر شد. در نتیجه مجددا بیتکوین دامیننس کاهش پیدا کرد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای تحلیل دامیننس بیت کوین باید دو عامل مهم را در نظر داشته باشید.

  • سهم بازار بیت کوین
  • سهم کل بازار ارز دیجیتال

این دو، عوامل مهمی هستند که در تغییر میزان دامیننس نقش اساسی دارند.

دامیننس بیت کوین ارز دیجیتال

نحوه استفاده از دامیننس بیت کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال

اصولا تریدرها برای استفاده از دامیننس بیت کوین، آن را از طریق تحلیل‌های تکنیکال مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین از آن برای مقایسه با سایر آلت کوین‌ها استفاده می‌کنند تا متوجه شوند که آلت کوین‌ها در برابر بیت‌کوین روند نزولی داشته یا اینکه رشد کرده است. به طور خلاصه تریدرها از این شاخص بدین جهت استفاده می‌کنند تا متوجه شوند بین بیت کوین و آلت کوین‌ها کدام یک قابلیت رشد کردن در آینده را دارند.

با به کار گرفتن آن متوجه خواهید شد که رشد در کدام قسمت بازار اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه پس از بررسی های لازم می‌توانید تصمیم بگیرید که زمان خرید یا فروش کدام یک از کوین‌ها است. با تهیه یک جدول و کنار هم قرار دادن شاخص بیت کوین و سایر ارزها متوجه می‌شوید که زمانی که بیت کوین در سراشیبی نزول قرار می‌گیرد سایر آلت کوین‌ها شروع به رشد خواهند کرد. زمانی که سیطره‌ی بیتکوین دامیننس افزوده شود، باید انتظار ریزش آلت کوین را داشته باشید.

ما در دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد، همه‌ی شیوه‌های تحلیلی و ابزارهای لازم برای پیدا کردن ارزهای دیجیتال مستعد رشد را معرفی می‌کنیم و به‌صورت کاملا عملی در قالب جلسات حضوری به شما آموزش خواهیم داد، پس اگر ساکن مشهد هستید، این دوره صفر تا صد و عملی را از دست ندهید.

نحوه دسترسی به بیت‌کوین دامیننس (Bitcoin Dominance)

همانطور که اشاره کردیم برای اولین بار CoinMarcetCap بود که دامیننس بیت کوین را عرضه کرد. شما با مراجعه به این وبسایت می‌توانید از وضعیت روز آن باخبر شوید. سایت‌های دیگری نیز وجود دارند که آن را به صورت روزانه عرضه می‌کنند. با یادگیری بیتکوین دامیننس می‌توانید روند رشد آلت کوین‌ها را بررسی کرده و از مبادلات آن‌ها در بازار ارز دیجیتال باخبر شوید.

سایت دامیننس بیت کوین

آیا دامیننس بیت کوین شاخص قابل اعتمادی است؟

با توجه به گستردگی حوزه کریپتوکارنسی برای تجزیه و تحلیل، نیاز به شاخص‌های متعددی است و تنها به اعتبار اطلاعات یک شاخص نمی‌توان معامله کرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دامیننس بیت‌کوین فقط یک شاخص برای تجزیه و تحلیل است و یک تریدر باید شاخص‌های دیگری را نیز بررسی کند. این شاخص، مهم هست اما کامل نیست.

تعداد زیاد آلت کوین‌هایی که به این بازار اضافه شدند به دلیل نداشتن الگو های تکرار شونده، خود نقطه ضعفی به شمار می‌رود. به دلیل پتانسیل بالای بازار کریپتوکارنسی، احتمال دارد که در آینده ارزها رشد بیشتری پیدا کنند که در این صورت از گستردگی دامیننس بیتکوین کاسته می‌شود.

دامیننس بیت کوین را از کجا ببینیم؟

سایت ‌های مختلفی به صورت روزانه دامیننس بیت کوین را تحلیل کرده و در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. شیوه تحلیل هر شرکت ممکن است متفاوت باشد. معروفترین وب سایت در ایران که اقدام به انتشار این شاخص مهم می‌کند TradingView نام دارد.

سخن پایانی

در این مقاله هرآنچه نیاز بود در مورد دامیننس بیت کوین بدانید برای شما توضیح دادیم، اما چنانچه گفتیم بازار کریپتوکارنسی خیلی گسترده است و برای حرفه‌ای شدن در آن، لازم است تا شما در یک دوره خوب و قوی شرکت کنید. حامی سرمایه با به‌کارگیری اساتید حرفه‌ای در زمینه ارزهای دیجیتال، این امکان را برای همه افراد فراهم کرده تا با شرکت در کلاس‌های آموزشی، دانش خود را از پایه بسارند و تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای شوند.



source https://hamisarmaye.com/bitcoin-dominance/

Comments

Popular posts from this blog

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها