آموزش جامع صرافی dydx از صفر تا صد

5/5 - (1 امتیاز)

رشد بازار ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر باعث شده است که صرافی‌های زیادی برای مبادله کریپتوکارنسی‌ها به‌وجود بیایند، صرافی‌هایی که برخی از آن‌ها به صورت متمرکز و برخی غیرمتمرکز هستند. یکی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز، صرافی dydx می‌باشد. امروز در این مقاله به بررسی این صرافی محبوب خواهیم پرداخت و پس از بررسی این‌که dydx چیست، با مهم‌ترین ویژگی‌ها، توکن dydx، انواع معاملات، کارمزدها و خیلی موارد دیگر در مورد صرافی dydx آشنا خواهیم شد، پس تا انتها همراه حامی سرمایه باشید!

صرافی DYDX چیست؟

dYdX یکی از مشهورترین و برترین صرافی‌­های غیرمتمرکز است که انجام معاملاتی مانند معاملات اسپات، مارجین و دارای اهرم را ممکن کرده است. صرافی غیرمتمرکز dYdX، قصد دارد تا با ترکیب کردن شفافیت و امنیت صرافی­‌های غیرمتمرکز را با سرعت و کارایی انواع متمرکز ترکیب کند و تبدیل به یک صرافی پیشرفته و هوشمند برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال شود.

وجه تمایز صرافی dYdX نسبت به سایر صرافی­‌های غیرمتمرکز

نکته­‌ای که باعث تمایز dYdX نسبت به سایر صرافی­‌های غیرمتمرکز می­‌شود، این است که این صرافی با بهره‌­گیری از یک راهکار لایۀ دوم به نام استارک ور Starkware باعث شده تا تمامی تراکنش‌­ها بر روی شبکه اصلی بلاک­چین ثبت نشوند. این موضوع باعث شده است تا کاربران مجبور به پرداخت هزینه گس اتریوم (کارمزد معامله که هزینۀ سنگینی است) نباشند و مبلغ کارمزد به شکل قابل ­توجهی کاهش یابد.

صرافی غیرمتمرکز dYdX به دلیل بررسی و جستجوی کاربران برای پلتفرم­‌های معاملاتی غیرحضانتی که علاوه بر امنیت بالا، از سرعت خوبی نیز بهره‌­مند باشند، رشد جالب‌توجهی داشته است. ضمناً ممنوعیت تبادل ارزهای دیجیتال توسط دولت چین و زمان­بندی هوشمندانه این صرافی برای توزیع مشوق‌­های معاملاتی در بین معامله‌گران، باعث شده است تا حجم تراکنش­‌های موجود بر روی این صرافی افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

صدالبته باید اشاره کنیم که این استقبال از صرافی dYdX چندان تعجب­‌برانگیز نیست زیرا کاربران به راهکارهای لایه دوم اتریوم که علاوه بر بهره‌­مندی از ویژگی‌­های امنیتی شبکه اتریوم، باعث کاهش کارمزدها می‌­شوند، علاقه بسیاری دارند.

در ادامه مقاله ویژگی‌های صرافی dydx را بررسی خواهیم کرد، فراموش نکنید که در صورت علاقه‌مندی به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و یادگیری عمیق آن، می‌توانید در دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد حامی سرمایه شرکت کنید.

صرافی dydx

ویژگی­‌های صرافی dYdX

صرافی dYdX دارای چندین ویژگی کلیدی و مهم است که باعث پیشرفت این صرافی شده است. در این بخش قصد داریم تا این ویژگی­‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و به بیان جزئیات آن‌ها بپردازیم.

تسویه آنی معاملات

باتوجه ­به اینکه صرافی dYdX دارای موتور تطبیق معاملۀ برون زنجیره‌­­ای است، سرعت پردازش معاملات بسیار بالا است و این معاملات به طور آنی تسویه می­شوند.

بهره‌­گیری از اوراکل‌­های سریع چین لینک برای تعیین قیمت

اوراکل‌­ها باعث شده‌اند تا فرایند تعیین قیمت بهبود یابد و قیمت در لحظه انجام معامله و به‌صورت آنی مشخص گردد.

اهرم­‌های بالاتر و جریمه لیکوییدیشن پایین­تر

اوراکل‌­ها مزیت‌­های فراوانی را برای این صرافی به همراه داشته‌اند و به دلیل کارایی بهتر این اوراکل‌­ها، فرایند لوکییدیشن معاملاتی که وثیقۀ خود را ازدست‌داده‌اند، در این صرافی بهینه شده است.

حریم خصوصی

صرافی dYdX برای رعایت حریم خصوصی بیشتر برای تریدرها از یک نوع نوآوری به نام زی­کی رول­آپ {ZK-Rollup} استفاده می­کند و به‌جای منتشرکردن تمامی تراکنش‌­ها، مجموع تراز آنها را در نظر می­گیرد.

توکن صرافی dydx

توکن صرافی DYDX و کاربرد آن

صرافی dYdX در ماه آگوست از سال 2021 اقدام به عرضۀ یک توکن اختصاصی به نام DYDX کرد. این توکن یک توکن حاکمیتی است که 50 درصد عرضه اولیه آن طبق یک فرمول خاص بین اعضا تقسیم شد تا اعضای جامعه dYdX اجازه کنترل و اداره این پروتکل لایه دوم را در دست بگیرند. از جمله کاربردهای این توکن می­توان به فعالیت­‌هایی مانند حاکمیت، ارائه پاداش و … در پروتکل dYdX از طریق این توکن اشاره کرد. قیمت این توکن مانند سایر ارزهای دیجیتال همواره در حال نوسان است.

بررسی انواع معاملات و کارمزدها در صرافی dYdX

اگر قصد انجام معامله از طریق dYdX را دارید، باید بدانید که این صرافی غیرمتمرکز برای انجام معاملات دو محصول و پلتفرم را عرضه کرده است که این دو محصول عبارت‌اند از: معاملات مارجین در لایه اول اتریوم که به­‌عنوان محصول اصلی از آن یاد می­شود و معاملات پرپچوال که با کمک فناوری لایه دوم استاک ور توسعه یافته است و به‌­عنوان محصول دوم مطرح می­‌شود. در ادامه این بخش از مقالۀ آموزش صرافی dYdX، هر یک از این پلتفرم­‌ها را مورد بررسی قرار می­دهیم.

معاملات مارجین

همان‌طور که اشاره کردیم، پلتفرم معاملات مارجین محصول اصلی dYdX است که معاملات اسپات و مارجین را با اهرم اولیه 5 برابری ارائه می­داد. در این پلتفرم مجزا که در لایه اول اتریوم فعالیت داشت، جفت­‌های معاملاتی متعددی از جمله ETH-DAI، ETH-USDC و DAI-USDC ارائه می­‌شدند که برای برخی از آنها مانند BTC-USD، ETH-USD و LINK-USD، امکان معامله پرپچوال با اهرم 5 برابری فراهم کرده بود.

در این پلتفرم، کاربران می‌­توانستند از استیبل کوین­‌هایی مانند USDC، دای و در برخی موارد از اتریوم به­عنوان وثیقه سپرده­گذاری بهره گیرند و به کاربرانی که قصد داشتند از طریق اهرم مالی اقدام به معامله کنند، وام­های بدون حداقل زمان بازپرداختی را ارائه دهند. وام‌گیرندگان نیز به‌شرط ارائه وثیقۀ حداقل 125 درصدی، می­توانستند وام دریافتی را به کیف پول شخصی­شان منتقل کنند.
باوجوداینکه معاملات مارجین در محصول اولیه dYdX به­‌خوبی پیش می­رفت اما مهم‌­ترین معضل اتریوم که مقیاس­‌پذیری کم نام دارد، باعث شد تا کارمزد بالا و تراکنش‌های کند اتریوم باعث شد تا کارکردن با این محصول از dYdX با مشکل روبه‌­رو شود و کاربران استقبال مناسبی از این پلتفرم نداشته باشند.

در حالت کلی همواره بزرگ‌ترین انتقاد از شبکه بلاک­چین اتریوم همین معضل مقیاس­‌پذیری بوده است و بسیاری معتقدند شبکه­‌های بلاک­چین دیگر که مقیاس­پذیری مناسب‌تری دارند، می­ت‌وانند گزینۀ بهتری برای انتقال ارزش و سرمایه­‌گذاری باشند.

معاملات پرپچوال dYdX

پلتفرم جدید معاملات پرپچوال dYdX که به‌­عنوان محصول دوم این صرافی به شمار می­‌رود، بر بستر شبکه لایۀ دوم استارک ور فعال است و باتوجه‌­به بهره‌­مندی از تکنولوژی zkSTARkها که نوعی فناوری اثبات دانش صفر هستند، به‌صورت دوره­ای اثبات دانش صفر را در یک قرارداد هوشمند اتریوم منتشر می­کنند. هدف از انتشار این قرارداد هوشمند این است که اعتبار مبادلاتی که در لایه دوم به انجام می­رسد، اثبات گردد.
مزیت استفاده از لایه دوم این است که مقیاس­‌پذیری پلتفرم بسیار بهبود پیدا می­کند و باتوجه‌­به اینکه بار محاسباتی ازروی زنجیره اصلی برداشته می‌­شود، سرعت پردازش تراکنش­‌ها افزایش می‌­یابد و کارمزد این تراکنش‌­ها نیز به طور چشمگیری کم می­‌شود.

علاوه بر این بهبودی در مقیاس­‌پذیری، همان‌طور که اشاره کردیم، در این فناوری امنیت شبکه اتریوم نیز برقرار است و کاربران می­‌توانند از استفاده از غیرمتمرکزترین بلاک‌چین عمومی جهان لذت ببرند و با اطمینان خاطر انتقال ارزش و یا سرمایه­‌گذاری خود را پیگیری نمایند.

این پلتفرم از صرافی dYdX، برای جفت­‌هایی مانند BTC-USETH-USD، LINK-USD، AAVE-USD، UNI-USD، SUSHI-USD و…، اهرم­‌هایی تا 25 برابر را ارائه می­‌دهد. ضمناً در این پلتفرم امکان کراس مارجین هم وجود دارد و باید اشاره کنیم که قراردادهای پرپچوال برخلاف قراردادهای مارجین، فاقد تاریخ انقضا هستند و می­توانند در تمام دفاتر سفارش پرپچوال به کار گرفته شوند.

dydx

تفاوت میان صرافی جدید پرپچوال و صرافی ابتدایی مارجین

در این بخش قصد داریم تا دو پلتفرم ارائه شده در صرافی dYdX را با یکدیگر مقایسه کنیم.

صرافی پرپچوال بر روی پلتفرم لایه دوم اتریوم فعال است و از تکنولوژی استارک ور و زی­کی رول­‌آپ­‌ها بهره می‌­برد. درحالی‌که صرافی مارجین بر روی شبکه اصلی اتریوم فعالیت داشت. در صرافی ابتدایی مارجین، معامله‌­گر باید برای انجام معاملۀ خود، کارمزد گس اتریوم را پرداخت می­کرد درحالی‌که در صرافی پرپچوال، کاربر نیازی به پرداخت کارمزد گس ندارد.

در صرافی جدید پرپچوال امکان استفاده از اهرم تا 25 برابر ممکن است اما در صرافی ابتدایی مارجین، این امکان تا پنج برابر ممکن بود. صرافی مارجین از کراس مارجین پشتیبانی نمی­کرد و نرخ لیکوییدشدن در این صرافی به طور قابل‌­توجهی از صرافی پرپچوال بیشتر بود.

نکته: باتوجه‌­به اینکه ایران در لیست کشورهای تحت تحریم وجود دارد اما باید بدانید که برای استفاده از سرویس­‌های صرافی dYdX تنها کافی است IP خود را تغییر دهید!

انواع کارمزدها در dYdX

صرافی dYdX کارمزد را به این شکل تعیین می­کند که میزان کارمزد پرداختی شما بر اساس این که سفارش گذار {Maker} هستید یا سفارش بردار {Taker}، متفاوت خواهد بود. به این مدل اخذ کارمزد، به‌­اصطلاح میکرتیکر می­گویند.

  • هنگامی که فرد سفارش گذار، سفارش‌­های خود را ثبت می­کند، فرایند ثبت معامله به شکل آنی انجام نمی­‌شود و ممکن است فرایند ثبت سفارش کمی طول بکشد. این تأخیر نه‌چندان طولانی باعث افزایش نقدینگی دفتر سفارشات صرافی می­شود.
  • بر خلاف فرایند ثبت سفارش برای میکرها، سفارش­‌های تیکرها به طور آنی صورت می‌­پذیرد و در لحظه، نقدینگی دفتر سفارشات با کاهش روبه­‌رو می­شود.

در این صرافی و با شیوه تخصیص کارمزدها، باتوجه‌­به اینکه تأمین نقدینگی دفتر سفارشات بر عهده میکرها است، کسانی که به این شکل سفارش خود را ثبت می­کنند، کارمزد کمتری را نسبت به تیکرها پرداخت می­کنند. پس اگر شما برای ثبت سفارش خود عجله ندارید و می­توانید کمی برای ثبت سفارش خود صبر کنید، پیشنهاد می­شود که سفارش خود را به شکل میکر ثبت کنید تا هزینه کمتری را به‌­عنوان کارمزد پرداخت کنید.

نکته جالب‌توجه این است که کاربرانی که دارای توکن DYDX هستند، می­توانند در موضوع پرداخت کارمزد، تخفیفی قابل‌ملاحظه‌ای را دریافت کنند. کاربرانی که مقدار زیادی توکن DYDX داشته باشند، می­توانند تا نیمی از هزینه­‌های کارمزد خود را به­‌عنوان تخفیف دریافت نمایند.

میزان کارمزد در صرافی dYdX

  • باتوجه‌­به حجم معامله ثبت شده، کارمزد سفارش­‌های میکر می‌­تواند بین 0 تا 0.05 درصد باشد.
  • کارمزد سفارش‌­های تیکر هم باتوجه‌­به حجم معامله تعیین می­‌شود و می­تواند بین 0.06 تا 0.1 درصد تغییر کند.
  • همان‌طور که اشاره شد، باتوجه‌­به میزان توکن DYDX کاربر، تخفیف نیز شامل این کارمزد می­شود.

میزان کارمزد معاملات مارجین، اسپات، وام‌دهی و وام‌گیری در صرافی dYdX

کارمزد معاملات مارجین و اسپات

در این دو نوع معامله، باید اشاره کنیم که سفارش­های میکر فاقد کارمزد و میزان کارمزد سفارش­‌های تیکر در حدود 0.03 است.

کارمزد فرایند وام‌دهی و وام‌گیری

در معاملات وام‌دهی و وام‌گیری انجام شده، میزان کارمزد دریافتی صرافی dYdX از این معاملات، 5 درصد از سود معامله خواهد بود. باقی 95 درصد سود باقی‌مانده میان وام دهندگان بسته به میزان سپرده­شان تقسیم می­شود.

آموزش معامله در dYdX

احتمالاً بسیاری از شما که این مقاله را می­خوانید، دوست دارید در این صرافی غیرمتمرکز به معامله بپردازید و انتقال ارزش یا سرمایه‌­گذاری خود را از طریق این صرافی پیگیری نمایید پس توجه شما را به این بخش از مقاله آموزش صرافی dYdX جلب می­کنم.

برای اینکه بتوانید معامله‌­های خود را در لایه دوم یعنی همان صرافی پرپچوال dYdX انجام می­دهید، می‌­بایست دو پیش‌شرط اصلی را رعایت نمایید. این دو شرط عبارت‌اند از:

  • باید در کیف پول خود مقداری USDC داشته باشید، این کیف پول می­تواند نرم‌­افزاری یا سخت‌­افزاری باشد.
  • باید در کیف پول مدنظر، مقداری اتر برای پرداخت کارمزد گس داشته باشید.

اگر این دو پیش‌شرط اصلی را رعایت کرده‌اید، می­توانید ادامه فرایند را طی نمایید و طبق روش زیر جلو بروید.

  • مرحله اول: به وب­سایت صرافی dYdX مراجعه نمایید.

همان‌طور که از نام این بخش مشخص است، کافی است تا به وب­سایت رسمی صرافی dYdX مراجعه نمایید.

  • مرحله دوم: کیف پول خود را به صرافی متصل نمایید.

در این بخش می‌­بایست پس از مراجعه به صفحه اصلی وب­سایت صرافی dYdX، بر روی گزینۀ Connect Wallet کلیک نمایید و کیف پول شخصی خود را به صرافی متصل نمایید. با کلیک بر روی این گزینه، تمام والت­‌هایی که تحت پشتیبانی صرافی dYdX قرار دارد را می­توانید مشاهده کنید. از مهم­‌ترین والت‌­هایی که مورد پذیرش این صرافی است، می­توان به تراست والت، توکن پاکت، کوین بیس والت و… اشاره کرد.

  • مرحله سوم: برای ادامه کار باید وجوه خود را به‌حساب صرافی dYdX واریز نمایید.

در این بخش کافی است تا بر روی گزینۀ Deposite کلیک کنید و USDCهایی که در والت خود دارید را به‌حساب کاربری خود در dYdX منتقل نمایید. کارمزد مرتبط به این انتقال نیز بستگی به ترافیک شبکه اتریوم در زمان واریز دارد و این میزان متغیر خواهد بود. ضمناً باید اشاره کنیم که تأیید قرارداد تنها یک‌بار انجام می­‌شود.

نکته: توجه داشته باشید که فرایند تسویه و مارجین در dYdX، تنها با USDC صورت می‌­پذیرد.

  • مرحله چهارم: ترید خود را آغاز کنید.

در این مرحله و پس از واریز USDC، می­‌توانید ترید کردن را آغاز کنید. در این بخش می­بایست بر روی گزینۀ Trade کلیک نمایید و جفت ارز موردنظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب جفت ارز موردنظر، می­بایست پارامترهای ترید مانند مقدار خرید/فروش، قیمت، نوع سفارش و مقدار اهرم را تنظیم نمایید و سپس سفارش خود را ثبت کنید.

خدمات صرافی dYdX

در بخش­‌های قبلی به چند مورد از خدمات صرافی dYdX اشاره کردیم اما در این بخش قصد داریم به شکل تخصصی و با جزئیات تمامی خدمات صرافی dYdX را برای شما عزیزان شرح دهیم. همان­طور که اشاره شد، امکان استفاده از اهرم 25 برابر در صرافی dYdX برای کاربران فراهم شده است و شما می­توانید از این اهرم کارآمد برای انجام انواع معاملات خود در بازار رمزارزها بهره بگیرد.

کف مبلغ معامله در صرافی dYdX، ده دلار است که مبلغ بسیار پایینی نسبت به کف مبلغ معاملات سایر صرافی‌­ها است. هم اکنون در این صرافی، امکان معامله 25 رمزارز در بازارهای قرارداد دائمی برای کاربران فراهم است. لیست این 25 رمزارز به این شرح است:

BTC, ETH, DOT, LINK, DOGE, AAVE, UNI, SOL, ADA, XMR, SUSHI, YFI, AVAX, SNX, UMA, MATIC, MKR, FIL, ATOM, COMP, LTC, EOS, BCH.

صرافی dydx برای ایرانیان

انواع معاملات در dYdX

معاملات مارجین (margin)

همان­طور که پیش‌تر هم اشاره شده، امکان انجام معاملات مارجین برای کاربران در این صرافی با لوریج 5 برابری فراهم شده است. لیست جفت ارزهای قابل معامله در معاملات مارجین در این صرافی به شرح زیر است:

ETH-DAI, ETH-USDC, DAI-USDC

معاملات اسپات (Spot)

معاملات اسپات یا همان اسپات تریدینگ مانند مارجین تریدینگ در بستر لایه اول اتریوم صورت می‌پذیرد و این نوع از معامله در سه نوع، محدود {limit order}، قیمت معادل بازار {market order} و استاپ اردر {stop order} به کاربران ارائه شده است. از نظر تعدد جفت ارزهای قابل معامله، تفاوتی میان جفت ارزهای قابل معامله مارجین و اسپات وجود ندارد.

وام‌دهی (lending)

باید بدانید که همۀ دارایی­‌ها و سپرده‌­هایی که در صرافی dYdX برای وام‌دهی قرار می­‌دهید، به استخر سرمایه­‌گذاری این صرافی واریز می­‌شود. ضمناً باید اشاره کنیم که سود اخذ شده توسط شما از محل دارایی­‌هایتان وابسته به درآمد افراد وام‌­گیرنده است و پس از تأمین این سود از جانب فرد وام‌گیرنده، این مبلغ به دارایی­‌های شما اضافه می‌­شود.

یکی از بخش­‌های جالب‌توجه و مثبت در فرایند وام‌دهی در dYdX این است که دارایی­‌های شما در این صرافی بلوکه نمی­‌شود و شما می­توانید هر زمان که اراده کنید، مبلغی را از حساب خود برداشت نمایید. نرخ سوددهی صرافی dYdX برای وام دهندگان ثابت نیست و به پارامتر­هایی مانند شرایط بازار، مبلغ معامله و… بستگی دارد.

وام گیری (Borrowing)

طبیعی است که داشتن یک تضمین برای بازپرداخت از ملزومات دریافت وام از هر نوع شبکه اقتصادی است و مانند تمامی بانک‌­ها، صرافی­‌ها و…، کاربر برای دریافت وام از صرافی dYdX می­بایست ضمانت لازم را ارائه دهد. کاربر به­‌عنوان وام‌گیرنده می­بایست به میزان 125 درصد از مبلغ وام را به­‌عنوان ضمانت به‌حساب صرافی واریز نماید و وام را دریافت کند. پ

س از دریافت وام از این صرافی، وام‌گیرنده می­تواند طبق آموزشی که در بالا به آن اشاره کردیم، شروع به ترید کند. ضمناً نرخ ضمانت 125 درصدی، نسبت به نرخ 150 درصدی سایر صرافی‌­ها، عدد بسیار مناسبی است و پیشنهاد می­شود که اگر قصد دارید، از صرافی­‌ها وام بگیرید، صرافی dYdX را انتخاب نمایید.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که:

اگر در هنگام ترید کردن و انجام معاملات، میزان دارایی­‌های در گردش شما به کمتر از 115 درصد میزان وام اخذ شده برسد، دارایی بلوکه شده شما لیکویید می­شود. این قانون به‌این‌علت تصویب شده است که از دارایی تمام وام دهندگان به‌خوبی حفاظت شود.

پاداش معاملات DYDX

همان­طور که در بخش‌­های قبلی اشاره کردیم، توکن DYDX، توکنی حاکمیتی است و کاربرانی که دارای حجم زیادی از این توکن باشند، می­‌توانند در تصمیم­‌گیری­‌های شبکه dYdX مشارکت کنند و کارمزد کمتری نیز پرداخت خواهند کرد. صرافی dYdX روش‌­هایی را تحت عنوان دریافت پاداش، برای پرداخت توکن DYDX به کاربران در نظر گرفته است.

بر اساس فعالیت و ترید بر روی لایه دوم dYdX، 25 درصد از عرضه اولیه این توکن، به‌صورت ترکیبی از کارمزد پرداختی و سود به کاربران تعلق می­‌گیرد. هدف از این توزیع توکن DYDX، تسریع استفاده از محصول و تشویق ورود نقدینگی است.

هر 28 روز، توزیع توکن­‌های حاکمیتی DYDX انجام می‌­شود و این فرایند توزیع توکن تا 5 سال ادامه خواهد داشت. در هر نوبت از توزیع این توکن، 3.8 میلیون توکن DYDX میان کاربران فعال در حوزه ترید لایه دوم عرضه می‌­شود. این دسته از کاربران می­توانند این پاداش‌­ها را 7 روز پس از دریافت، برداشت کنند و باید برای این برداشت، هزینه گس را بپردازند.

حتما بازدید کنید: دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال 

 

انواع پاداش‌­های DYDX

پاداش‌­های DYDX به دو دسته پاداش تأمین‌کنندگان نقدینگی و پاداش ماژول نقدینگی USDC تقسیم می­شود. در ادامه هر یک از این نوع پاداش‌­ها را به تفصیل مورد بررسی قرار می­دهیم.

پاداش تأمین‌کنندگان نقدینگی

تأمین‌کنندگان نقدی این صرافی به طور مستقیم، 7.5 درصد از عرضۀ اولیه توکن DYDX را دریافت می­کنند. طبعاً میزان توکن دریافتی هر کاربر نسبت به کاربر دیگر متفاوت خواهد بود و این میزان بر اساس فرمولی تعیین می­شود که مواردی مانند مدت‌زمان فعالیت، فاصله بین قیمت خرید و قیمت فروش و تعداد بازارهای پشتیبانی شده در آن تأثیرگذار خواهند بود. شرط دریافت این پاداش­ها این است که آدرس اتریوم کاربر دارای حداقل 5 درصد از سفارش­‌های میکر دوره پیش باشد.

پاداش تأمین‌کنندگان نقدینگی نیز مانند پاداش ترید، در طی مدتی پنج‌ساله و به شکل دوره­ای 28 روزه توزیع می­شود و طی هر 28 روز، بیش از 1.15 میلیون توکن DYDX توزیع خواهد شد.

پاداش ماژول نقدینگی UDCD

همان­‌طور که اشاره شد، سرمایه­‌گذاری در استخر سرمایه­‌گذاری ممکن است و پاداش خوبی نیز در انتظار این سرمایه‌­گذاران خواهد بود. 2.5 درصد از عرضه اولیه توکن­‌های DYDX میان کاربرانی که در این استخر، سرمایه‌­گذاری کرده باشند، توزیع می‌­شود. اختصاص این پاداش برای انگیزه دادن به کاربران است تا در صرافی dYdX سرمایه‌­گذاری کنند. با سرمایه­‌گذاری کاربران، بازار این صرافی رو به گسترش جلو می­رود و میزان فعالیت­‌های این صرافی توسعه می‌­یابد. ضمناً باید اشاره کنیم که کاربران بسته به میزان USDC خود، توکن DYDX دریافت می­کنند.
البته باید خاطرنشان کرد که سرمایه­‌گذاری USDC در ماژول نقدینگی نیز ریسک‌­های مخصوص خود را به همراه دارد و ممکن است در صورت عدم بازپرداخت بدهی توسط وام‌گیرنده و یا ازدست‌رفتن USDCهای یک بازارساز، بخشی یا تمام سهام فرد به خطر بیفتد.

جمع بندی

در بخش جمع­‌بندی قصد داریم تا ویژگی­‌های مهم و مزایای این صرافی را دوباره مورد بررسی قرار دهیم.

  • مزایای صرافی dYdX:
  • صرافی dYdX برخلاف بسیاری از همتایان خود، رابط کاربری بسیار راحتی دارد و این موضوع باعث شده است تا جامعه صرافی dYdX روبه‌­رشد باشد.
  • همان­طور که اشاره کردیم، کارمزدهای بسیار اندک و مقیاس‌­پذیری بالا مهم­ترین ویژگی این صرافی هستند.
  • از دیگر ویژگی­‌های بسیار جالب این صرافی می­توان به پشتیبانی از اهرم‌­های بالا و عرضه توکن DYDX به‌­عنوان پاداش اشاره کرد.
  • علاوه بر بهره‌­مندی از اهرم­‌ها با ضریب بالا، در صورت ناموفق بودن معامله شما، جریمه لوکییدیشن پایین­‌تری نسبت به سایر صرافی­‌ها متوجه شما خواهد بود.
  • همان­طور که پیش‌تر نیز بیان شد، تمامی اطلاعات معاملات و تراکنش­‌های کاربران هیچ­گاه توسط صرافی dYdX منتشر نخواهد شد و تنها مجموع تراز معاملات در صورت نیاز، به لایه دوم ارسال می­شود.
  • دریافت وام در این صرافی به‌­راحتی صورت می­‌پذیرد و برای دریافت وام تنها کافی است تا از یک کیف پول مناسب و یک حساب کاربری برخوردار باشید.
  • نمودارها و ابزارهای تحلیلی بسیار مناسب و کاربردی در صرافی dYdX برای کاربران فراهم شده است و شما می­توانید اطلاعات تخصصی و مهمی را باتوجه­‌به این نمودارها به دست آورید.

در کل و با بررسی نقاط قوت و ضعف این صرافی، می­توان کارایی این صرافی را بسیار مناسب توصیف کرد و پیشنهاد می­شود اگر قصد دارد تا از یک صرافی غیرمتمرکز استفاده نمایید، استفاده از صرافی dYdX را در دستور کار خود قرار دهید. در پایان امید است، مقاله آموزش صرافی dYdX برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و بتوانید به‌راحتی از این صرافی استفاده نمایید.

 



source https://hamisarmaye.com/dydx-exchange/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها