پامپ ارز دیجیتال و دامپ آن چیست؟ چگونه جلوگیری کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

بازار ارزهای دیجیتال یکی از جدیدترین بازارهای سرمایه‌گذاری است که سودهای جذاب آن افراد مختلف را به سمت خود جذب کرده است. عده‌ای نیز در این میان هستند که با سودجویی از عدم آگاهی مردم، دست به کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال می‌زنند. یکی از بهترین روش‌های کلاهبرداری در این بازار، پامپ و دامپ ارز دیجیتال است. اگر برای شما این پرسش به‌وجود آمده که دامپ ارز دیجیتال چیست، یا پامپ ارز دیجیتال چیست، تا انتهای این مقاله با حامی سرمایه همراه شوید!

روش دامپ و پامپ ارز دیجیتال چیست؟

دامپ و پامپ جز روش های غیر قانونی است که در بازارهای ارز دیجیتال وجود دارد. با وجود اینکه این بازارها مکان‌هایی هستند که افراد به راحتی سرمایه خود را در آن قرار می دهند، افرادی وجود دارند که سعی می کنند در این بازار کارهای غیرقانونی انجام دهد.

پامپ و دامپ یکی از انواع استراتژی های معاملاتی در بازارهای ارز دیجیتال است که برخلاف تصور، طرفداران زیادی ندارد. ما در دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد، صفر تا صد بازار ارزها یدیجیتال را از جمله شیوه‌های کلاهبرداری در آن‌ها ون نحوه جلوگیری از این کلاه‌برداری‌ها را آموزش خواهیم داد. اما امروز قصد داریم در مورد پامپ و دامپ ارز دیجیتال مطالب مهمی را ذکر کنیم که حتما باید بدانید.

پامپ در ارز دیجیتال یعنی چه

ما باید ابتدا برای شما معنی واژه پامپ ارز دیجیتال را بگوییم:

پامپ در اصطلاح، به معنی سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال با قیمت بسیار پایین است. در این قسمت از ماجرا افراد شروع به تبلیغات دروغین و کذب درباره این ارز دیجیتال می کنند و در اصطلاح عام سعی دارند که بقیه سهامداران را گمراه کنند. این تبلیغات سبب می شود که قیمت و تقاضا برای ارز دیجیتال بالا برود. بالا رفتن قیمت سبب می شود که سود زیادی به تمام سهامدارانی که از ابتدا آن را خریده اند برسد اما پس از مدتی ارزش همین کالا پایین می آید این اصطلاح دامپ نامیده می شود.

بازار ارز دیجیتال بسیار پذیرای این استراتژی است. اما باید برای این که از این استراتژی و ضرر کردن در امان بمانیم دو نکته را همیشه به خاطر داشته باشید:

  • سرمایه گذاری زیاد
  • سرمایه گذاری تهاجمی

بازارهایی مستند این استراتژی هستند که دارای دو ویژگی کلی باشند: اولاً عمق کمی داشته باشند ثانیا ارزش پایینی داشته باشند. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چرا بازارهای ارز دیجیتالی مستعد این استراتژی است؟

جواب این سوال این است که بازارهای ارز دیجیتال ارزش پایینی دارند و در نتیجه قیمت حاصله آنها نیز پایین است و سبب می شود که شرایط مناسبی برای انجام این استراتژی پیش بیاید.

پس به طور خلاصه می توانیم بگوییم که روند پامپ به صورتی است که عده‌ای یا گروهی حجم و سرمایه بالایی از یک توکن یا ارز دیجیتال را در نقطه‌ای که از نظر تکنیکال مناسب است خریداری می‌کند، سپس پس از اینکه سهم را در کف قیمتی جمع کردند با ارائه خبری توجه بازار را به آن سهم جلب کرده و به کمک پول‌های وارد از سمت بازار و سرمایه‌های خرد قیمت سهم بالا برده و سپس سهم را در بالا خالی می‌کنند.

فرایند بالا، فرایند پامپ می باشد که سرمایه داران اصلی یک ارز دیجیتال در نقطه ای اقدام به فروش مقدار بسیار زیادی از سهام خود را می کند و افرادی که از تجربه کافی برخوردار نیستند تمام سرمایه خود را برای هدف جلوگیری از ضرر بیشتر می فروشند و در این پروسه گیر می افتند. این در حالی میباشد که اگر شما تجربه کافی را داشته باشید می توانید با تشخیص برآیند پامپ و دامپ دارایی‌های خود را در موقعیت خوب خریداری کنید و بفروشید و یا حتی از ریزش های شدید قیمت ارز ها سود به دست بیاورید.

دامپ ارز دیجیتال

در ادامه بازار ارزهای دیجیتالی را می‌گوییم که مستعد پامپ ارز دیجیتال و دامپ آن هستند.

کدام بازارها مستعد دامپ و پامپ هستند؟

در ادامه می خواهیم بازارهای ارز دیجیتالی را برای شما معرفی کنیم که در سالهای گذشته با وضعیت دامپ و پامپ درگیر شدند.

بازار ارز دیجیتال دوج کوین(Dogecoin)

بازار ارز دیجیتال در سالهای گذشته دستخوش استراتژی پامپ و دامپ بوده است. البته تعداد زیادی از افراد که در بازار ارز دیجیتال فعالیت می کند علت آن را ایلان‌ماسک می دانند و یکی از دلایل این نظریه این است که ایلان ماسک در توییتر خود دوج کوین را ارز دیجیتال اصلی مردم اعلام کرده است.

بازار ارز دیجیتال بیت کوین(BTC)

این بازار ارز دیجیتال تحت تاثیر نظرات ایلان ماسک دچار قیمت های نوسانی شده بود و استراتژی پامپ و دامپ را تجربه کرده است.

بازار ارز دیجیتال ریپل(XRP)

مدتی پیش،ردیت در اکانت توییتر خود اذعان کرد که «وال استریت بتز» در پامپ ریپل دست داشته است.

چطور دامپ و پامپ ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

در ادامه به شما یاد می‌دهیم که چگونه از پامپ ارز دیجیتال و دامپ آن خلاص شوید و هوشمندانه از آن دوری کنید.

تمامی اطلاعات و آگاهی هایی که ما در مقالات خود  به شما می دهیم صددرصد و قطعی نیست بلکه نیاز به بررسی کامل و دقیق توسط خود شما دارد. اما روش‌هایی وجود دارد که ما بتوانیم این استراتژی را تشخیص دهیم و جلوی ضرر های پی درپی و بزرگ را بگیریم.

چنانکه در تعریف پامپ و دامپ گفته‌ایم این استراتژی با تبلیغ های اغراق آمیز همراه است چنانچه شما در برخورد با یک سهم، با تبلیغات شدید و غیرمنطقی مواجه شدید، سعی کنید که قبل از خرید آن به‌صورت دقیق آن را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.

باید این را مد نظر داشته باشید که کلاه‌برداران در زمینه این استراتژی بیشتر به شبکه‌های اجتماعی ناشناس و یا پیام رسان های ناشناس مانند تلگرام و discord  علاقه مند هستند.

سهامداران بزرگ این طرح شروع به انجام و هماهنگی تبلیغات در زمینه ارز دیجیتال می کنند تا این حس را به مخاطب القا کنند که این ارز دیجیتال از امنیت خوبی برخوردار است تا افزایش خرید توسط سهامداران دیگر سبب افزایش قیمت شود. پس از افزایش قیمت سهم، مروجین سهم را در قیمت بالا می‌فروشند. نکته مهم و قابل ذکر در این استراتژی این است که شما نباید به صورت تهاجمی و بدون بررسی اقدام به خرید یک سهم کنید.

پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست

درگیر اینفلوئنسر مارکتینگ نشوید

امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ نقش عمده‌ای در این استراتژی دارد که به دو صورت قابل انجام است:

  • حالت اول کلاهبردار شناخته شده در شبکه اجتماعی است و مخاطبان خود را تشویق می کند تا ارز دیجیتال مورد نظر او را تهیه کنند.
  • حالت دوم یک فرد که با پیشنهادهای مالی وسوسه کننده، افراد را تشویق می‌کنند تا ارز دیجیتال آن‌ها را تبلیغ کنند. در حالت دوم ممکن است که فرد از این کلاهبرداری و وجود دست های پشت پرده بی خبر باشد و خود را به دست مجری اصلی بسپارد.

نه تنها در شبکه‌های اجتماعی بلکه ما افراد سودجو و کلاهبردار را ممکن است در کالبد یک کارآفرین یک سخنران انگیزشی یا یک مشاوره کسب و کار ببینیم. باید توجه داشته باشیم که هر چقدر برای ما شناخته شده و معتبر باشد نباید از طرف آن درباره ارز های دیجیتال بدون تجربه و آزمون و خطا پیروی کنیم. در غیر این‌صورت در دام پامپ ارز دیجیتال و دامپ آن خواهیم افتاد.

 

معامله‌گری در یک طرح پامپ ارز دیجیتال و دامپ آن چگونه است؟ چگونه از آن خلاص شویم؟

تا اینجای مقاله سعی کردیم که به مواردی اشاره کنیم که به شما راه‌هایی را نشان می‌دهد که در دام کلاهبرداران قرار نگیرید. ممکن است برای شما پیش آمده باشد که در این طرح قرار گرفته اید و در میانه را متوجه شده اید که اشتباه کرده اید سوالی که برای شما پیش می آید این است که حالا باید چه کار کنیم؟

شاید بتوانیم بگوییم که این حالت بسیار عالی است که شما متوجه این مسئله و موضوع شده باشید. تعداد افرادی که در پایان راه متوجه طرح دامپ و پامپ می‌شوند کم نیست و این افراد به تبع متحمل ضرر های زیادی شده اند. اما ممکن است شما حتی در میانه راه از آن سودی که فکر می کرده اید به دست بیاورید بسیار بیشتر به دست آورده باشید.

اما باید بدانید که تمام تحلیل‌هایی که در قبل انجام داده اید، کنار بگذارید زیرا در اینجا صاحبان اصلی سهام افراد جامعه نیستند. بلکه تعداد معدودی از افراد هستند که برای سهم تصمیم گیری می کنند. پس می توانیم به طور واضح بگویم که تحلیل تکنیکال شما اصلاً در این طرح و استراتژی جواب نمی‌دهد.

در قسمت بعدی باید شما سرمایه گذاری بلند مدت را برای این‌گونه ارزها فراموش کنید. این استراتژی شامل دامنه‌ای از قیمت‌ها می شود. و زمانی که به سقف تعیین شده خود برسد دیگر از آن به بعد رشد قیمت نخواهد داشت و شما با کاهش قیمت روبه رو می شوید.

پس نکته مهم این است که طمع را کنار گذاشته و پس از اینکه متوجه این استراتژی شدید از بازار خارج شوید.

حتی اگر با این مسئله مواجه شده‌اید که یک روز کاملاً در ضرر بوده‌اید، سعی کنید همان روز از بازار خارج شده تا ضرر بیشتری را متحمل نشوید. چون اگر شما درگیر یک پروژه کلاهبرداری شده باشید برخلاف بیت کوین، اتریوم، کاردانو که ما می‌توانیم برای آنها تحلیل‌های فاندمنتال قوی ارائه دهیم اگر این پروژه ها به کف قیمت بازار برسد خیلی احتمال کمی دارد که به وضعیت قبل برگردد. پس هیچگاه به خیال سود بیشتر در رمز ارزی که درباره آن اطلاعی ندارید یا شک کرده‌اید که دچار وضعیت کلاهبرداری شده اید نمانید.

تاکید این موضوع خارج از لطف نیست که شما هیچگاه نمی توانید قیمت نهایی یک ارز را با توجه به ریسکی که دارد تخمین بزنید و در بازار بمانید.

پامپ شدن ارز دیجیتال چیست

مثال واقعی درباره پامپ ارز دیجیتال و دامپ آن

در ماه  ژوئیه در سال ۲۰۲۱ یک گروه چهار نفره به نام faze یک کمپین برای مفهوم پامپ و دامپ تشکلی به نام save the kids راه اندازی کردند. در این کمپین بزرگ تمامی اینفلوئنسرهای شبکه‌های مجازی و همچنین افراد شاخص و مهم و سلبریتی های هر کشور مشارکت داشتند و از این کمپین طرفداری کردند. اکثر این افرادی که در کمپین حضور داشتند و برای این ارز دیجیتال تبلیغ می‌کردند، خود از سهامداران این پروژه کلاهبرداری بودند و گاها دیده شده بود که ۳۰ هزار دلار هم سود به دست آوردند.

اگر بخواهیم یکی از فرایندهای پامپ و دامپ معروفی که در بازار ارزهای دیجیتال مثال بزنیم، به فعالیت های چند ماه اخیر ایلان ماسک اشاره می‌کنیم ایلان ماسک به علت سرمایه بسیار زیاد خود به راحتی توانست روند بعضی از ارزها همانند بیت کوین و دوج کوین را تنها با خبرها و توییتر های منتشر شده در صفحه خود تغییر دهد.

برای مثال در چند ماه اخیر وی در یک مصاحبه اعلام کرد که می‌خواهد بخشی از دارایی شرکت ماشین سازی خود یعنی تسلا را صرف خرید بیت کوین کند و همین باعث شد که سرمایه بسیار زیادی به سمت بیت‌کوین حرکت کند و سود حدودا 100 درصدی را تجربه کرد. اما پس از مدتی در سقف ۶۰ دلار ایلان ماسک پس از فروش دارایی های خود در زمینه بیت کوین اعلام کرد که بیت کوین ارزش سرمایه گذاری بالایی ندارد و همین مسئله باعث ریزش شدید قیمت‌بیت‌کوین شد و پس از آن هم این روند را با ارز دوج کوین در این بازار انجام داد.

مقدار بسیار زیادی از این ارز را در کف قیمتی  خرید  و اعلام کرد که مایل به سرمایه گذاری در دوج کوین می باشد. و پس از کسب سود خود و فروش تمام دارایی های خود در این ارز، اعلام کرد که خرید این  ارز صرفا به عنوان هدیه برای تولد مادرش بوده است و هم اکنون نیز سهم را فروخته و پس از آن دوج کوین نیز هم به همان سرنوشت بیت‌کوین دچار شد و با ریزش قیمتی شدیدی روبرو شد پس هیچگاه نباید قدرت پول و افراد را در بازارهای مالی دست کم بگیریم و باید با جریان پول بازارهای مالی حرکت کنیم اما در عین حال هیچگاه تحلیل های خود را کنار نگذاریم.

در آخر باید بگوییم که شما هنگامی که اقدام به سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال می کنید باید هنر پیش‌بینی کردن روند سهم را به دست بیاورید و بتوانید قبل از اینکه سرمایه گذاران بزرگ بتواند اهداف خود را عملی کند، شما از آن خبر داشته باشید و بتوانید از روندی که آنها را رقم می‌زنند سود خود را به دست بیاورید و در دام روند آنها گیر نکنید.

باید همیشه این مسئله را در نظر بگیرید که هیچ گاه بر اساس خبرهای منتشر شده تصمیم صددرصدی نگیرید و همیشه تحلیل های تکنیکال، فاندامنتال و تابلو خوانی خود و روانشناسی بازار را ارجح برخی خبرهای منتشرشده در مورد یک سهم قرار دهید.

ما می‌توانیم سال های بسیار زیادی در زمینه کلاهبرداری با استفاده از روش پامپ و دامپ برای شما عنوان کنیم دانشکده اقتصاد در استکهلم تحقیقی را در سال ۲۰۲۲ ارائه داد که در این تحقیق نشان داده شد تنها در ۷ ماه از سال ۲۰۲۲، شاهد ۳۵۵ مورد کلاهبرداری در زمینه پامپ و دامپ بوده ایم که توانسته اند توسعه‌دهندگان این کمپین ها سود های زیادی را از این راه به دست بیاورند.

کلام آخر

قطعاً یکی از نتایج این مقاله این است که شما با یادگیری معنی و مفهوم پامپ ارز دیجیتال و دامپ ارز دیجیتال، دیگر در بازار قربانی سوء استفاده های دیگر قرار نخواهید گرفت. همانطور که می‌دانید رشد بازار ارزهای دیجیتال و علاقمندی تعداد زیادی از افراد سبب شده که افرادی به فکر سوء استفاده از این بازار بیفتند و از روش‌های بسیار زیادی برای کلاهبرداری و ترغیب افراد استفاده کنند.

همانطور که می دانید در بازارهای ارز دیجیتال هر فردی مسئول و محافظت سرمایه خودش هست شاید این نکته حائز اهمیت و خوب برای شما باشد، اما باید بدانید که مسئولیت ۱۰۰ درصد دارایی‌ها برای شما با توجه به توسعه بلاک چین ها و ارزهای دیجیتال سبب شده که معایب این مسئولیت ۱۰۰ درصدی از مزایای آن بیشتر شود. اما شما با یادگیری بازار ارزهای دیجیتال، از طریق دوره‌هایی مثل دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال حامی سرمایه، می‌توانید با چشم باز در بازار کریپتو عمل کنید.



source https://hamisarmaye.com/pump-and-dump/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها