ارز دیجیتال سولانا چیست؟ معرفی کامل Solana

5/5 - (1 امتیاز)

امروز در بازار ارز های دیجیتال بلاکچین های مختلفی در حال فعالیت می باشد. وظیفه این بلاک چین ها ایجاد بستری برای انجام تراکنش توسط تریدرها و ذخیره کردن اطلاعات تراکنش‌های این افراد می باشد. در این مقاله می خواهیم در مورد یک بلاک چین جدید به نام سولانا که توانسته است خود را در رقابت با بزرگان این صنعت قرار دهد صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید که ارز سولانا چیست، چگونه کار می‌کند، چه ویژگی‌هایی دارد، از کجا می‌توان آن را خرید و.. تا انتها همراه حامی سرمایه باشید!

در ابتدای امر ذکر خواهیم کرد که Solana چیست و به معرفی این بلاک‌چین می‌پردازیم. معرفی بلاک‌چین‌های مهم یکی از سرفصل‌های دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد حامی سرمایه می‌باشد که این مطالب را کامل در آن دوره شرح خواهیم داد، اما امروز قصد داریم بلاک‌چین سولانا را معرفی کرده و به سوالات مهم پیرامون آن پاسخ دهیم.

سولانا

سولانا چیست؟

رمز ارز سولانا بلاک چین رمز ارزی  با کاربرد بسیار زیاد است. مشکلات بسیار زیاد در شبکه بیت کوین همانند زمان زیاد مورد نیاز برای تایید تراکنش‌ها و همچنین مشکلات موجود در شبکه اتریوم مانند میزان بالای کارمزد تراکنش ها باعث شده که تریدرها همواره منتظر ارائه یک بلاک‌چین باشند که مشکلات ذکر شده را برطرف کرده باشد سولانا همان بلاک چینی است که همه منتظر آن بودند .

شعار سولانا که در صفحه رسمی این رمز ارز هم میتوانیم مشاهده کنیم « قدرتمند برای توسعه دهندگان، سریع برای همه» می باشد حال این شعار به چه معناست ؟

همان طور که از متن شعار متوجه می‌شوید سولانا بستری را فراهم کرده است که تریدر ها می توانند تراکنش های خود را در زمان بسیار کوتاه حتی کمتر از یک ثانیه به انجام برساند. همچنین کارمزد این تراکنش‌ها در بلاک چین سولانا بسیار پایین می باشد. سولانا از قراردادهای هوشمند پیچیده و پشتیبانی بسیار خوبی برخوردار است که همه اینها آن را به یک بلاکچین ایده آل برای تریدرها تبدیل کرده است.

هدف توسعه دهندگان این بلاک‌چین به حداکثر رساندن بازه ای آن می باشد که این هدف از طریق ثبت کردن سهم با کمترین مانع ورودی و تراکنش‌های دارای برچسب زمانی صورت گرفته است سولانا می تواند ۵۰ تا ۶۵ هزار تراکنش را در ثانیه انجام دهد که در در مقابل شبکه بیت کوین با هفت تراکنش در ثانیه و شبکه اتریوم با ۱۵ تراکنش در ثانیه و یا پروژه های دیگر مثل Polkadot در نوع خود بی نظیر است.

به صورت کلی می توانیم بگوییم که سولانا یک بلاک چین غیر متمرکز، ایمن، مقیاس‌پذیر و سریع می باشد . در حال حاضر اصلی ترین رقیب بلاک چین اتریوم سولانا میباشد و سرعت بالای آن و پشتیبانی سریع آن باعث شده است که به یک اکوسیستم پیشتاز در حوزه بلاک چین تبدیل شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی بلاکچین سولانا که باعث برتری آن شده، مقیاس پذیری آن می باشد که یکی از اصلی‌ترین تهدیدها برای اتریوم و یکی از اصلی ترین عوامل محبوبیت این بلاک چین می‌باشد. سرعت بالای تراکنش ها در این بلاک چین باعث شده است که علاوه بر اتریوم، بزرگان حوزه پرداخت مثل مسترکارت و پی پیل هم خود را در معرض تهدید این بلاک‌چین ببینند.

ارز سولانا

حال که متوجه شدید سولانا چیست، نحوه عملکرد آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

سولانا چگونه کار می‌کند؟

استفاده از فناوری های جدید و پیشرفته در بلاک چین سولانا باعث شده است که یکی از بهینه ترین و کاربردی ترین شبکه های معاملاتی را در بازار ارز دیجیتال به وجود بیاورد. به دلیل استفاده از فناوری های جدید برای کار کردن با این بلاک چین و همچنین استفاده از توکن مربوط به آن باید با نحوه کارکرد این شبکه به خوبی آشنایی داشته باشیم.

همانطور که می‌دانید بلاک‌چین از تعداد بسیار زیادی زیرمجموعه به نام بلاک تشکیل شده است که اطلاعات هر تراکنش در این بلاک ها ذخیره می شود. هر بلاک در سولانا یک اسلات نامیده می شود که توسط اعتبار سنجی خاص به نام لیدر به وجود می‌آید. هر اعتبارسنجی نیز خود عضوی از یک شبکه به نام کلاستر می باشد در واقع هر کلاستر یک اعتبارسنج دارد که وظیفه این اعتبار اضافه کردن بلاک به زنجیره بلاکچین  میباشد.

یکی از مکانیسم های مورد استفاده در بلاکچین سولانا استفاده از اثبات تاریخچه «proof of history » می باشد که این امکان را برای کاربران بلاکچین فراهم می کند تا با به وجود آوردن سلسله‌ای از سوابق از آنها برای تایید تاریخ رخدادها استفاده کنند. همین مکانیسم باعث شده است که سرعت این بلاکچین بسیار افزایش پیدا کند.

این مکانیسم باعث به وجود آمدن یک منبع یکپارچه برای ثبت رخدادهای زمانی می باشد. در واقع سولانا با استفاده از این فناوری امنیت را با حفظ سرعت برای تریدرها به وجود آورده است.

یکی دیگر از مکانیسم های موجود در بلاک چین سولانا ثبت رخدادها با تابع هش SHA256  می باشد. با استفاده از این مکانیسم خروجی هر تراکنش به صورت منحصر به فرد می باشد و از هش خروجی به عنوان ورودی هش‌های بعدی استفاده می شود. این مکانیسم باعث ایجاد یک روند پیوسته می شود و اعتبارسنج یا لیدر بدون نیاز به استفاده از برچسب های زمانی که در بلاک چین های دیگر مورد استفاده است، می‌تواند رویدادها را در هر بلاک اضافه کند.

همچنین این مکانیسم به اعتبار سنج کمک می کند که مشخص کند برای ثبت اطلاعات در یک بلاک در بلاک چین سولانا چه مقدار زمان صرف شده است.

اما در کنار تمام مطالب گفته شده سولانا با یک مشکل روبرو شده است و آن حجم بالای تراکنش آن می‌باشد اگر ما این حجم بالای تراکنش را در حجم هر تراکنش ضرب کنیم یک حجم بسیار زیاد در حدود پنجاه پتابایت به دست می آید که ذخیره آن روی هر بلاکچینی بسیار سخت و یا غیر ممکن می باشد. اما بلاک چین سولانا برای این مسئله نیز راهکاری ارائه داده است و آن ذخیره کردن اطلاعات به صورت آرشیو می باشد. بلاکچین سولانا بر خلاف بیت کوین از برچسب‌های زمانی استفاده نمی‌کنند به دلیل اینکه نحوه ذخیره اطلاعات در بلاک چین سولانا همانطور که گفته شد به صورت اثبات تاریخچه ای می باشد.

شبکه سولانا

تاریخچه و تیم سولانا

“آناتولی یا کوین کو” در سال ۲۰۱۷ ساخت پروژه سولانا را استارت زد. چند سال بعد با همکاری گرگ فیتزجرالد  و استفن آکریج  شرکتی را ساخته که امروز آن را به نام Solana lab  می شناسیم. پروژه ابتدایی که این افراد آن را استارت زدند پروژه ای به نام لوم بود که به خاطر تشابه اسمی که با لوم نتورک(loom network) یا همان شبکه لایه دوم اتریوم داشت اسم آن را عوض کرده و اسم سولانا را برای آن انتخاب کردند.

بنیان‌گذاران بلاکچین برای برنامه‌های تامین بودجه خود در طول مدت ۳ ماه حدود ۲۰ میلیون دلار از طریق فروش توکن‌های سولانا در بازار رمز ارزها به دست آوردند.  پروژه بعدی این گروه در سال ۲۰۲۰ شکل گرفت و آن نیز تاسیس نسخه بتای شبکه اصلی سولانا باشد که از طریق به مزایده گذاشتن این شبکه ۱.۷۶  میلیون دلار دیگر سرمایه به دست آورده اند .

هم اکنون نیز Solana lab اصلی‌ترین نقش را در توسعه شبکه سولانا برعهده دارد و بنیاد سولانا نیز تامین کننده مالی این پروژه می باشد .

ویژگی‌های مهم سولانا چیست؟

به طور کلی می توانیم بگوییم که پروژه بلاک چین سولانا بر هشت ویژگی اصلی استوار می باشد:

  • اثبات تاریخچه (Proof of History)
  • تحمل خطای بیزانس تاور (Byzantium Failure Tolerance Tower)
  • توربین (Turbine)
  • گالف استریم (Gulf Stream)
  • سی‌لول (Sealevel)
  • پایپ لاینینگ (Pipelining)
  • کلاد بریک (Cloudbreak)
  • آرشیوکننده‌ها (Archivers)

کیف پول های سولانا

کیف پول سولانا شامل دستگاه های فیزیکی یا نرم افزارهایی می باشد که به صورت خصوصی در اختیار کاربران قرار گرفته و کاربران می توانند اطلاعات معاملات ارزهای خود را به صورت رمزنگاری شده در آن ذخیره کنند همچنین ارزهای دیجیتال خریداری شده را در آن نگهداری ارسال دریافت تبدیل و مدیریت کنند. توضیحات بیشتر در مورد والت های سولانا در مقالات مربوط به آن در سایت ارائه شده است در اینجا به اختصار به معرفی برخی از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری و سولانا می‌پردازیم.

کیف پول های سخت افزاری Solana

  • Ledger Nano S
  • . Ledger Nano X

کیف پول های نرم افزاری سولانا

  • Trust wallet
  • Exodus
  • Binance
  • Coinbase

solana

 

آموزش خرید سولانا

خرید ارز دیجیتال سولانا همانند سایر ارزهای دیجیتال به آسانی صورت می گیرد شما به طور کلی دو راه برای خرید ارز سولانا در اختیار دارید یک راه خرید آن از طریق صرافی های ایرانی و روش دوم خرید آن از طریق صرافی‌های خارجی می‌باشد.

در روش اول شما به آسانی با سرچ کردن عبارت خرید رمز ارز سولانا در اینترنت می توانید صدها صرافی ایرانی را مشاهده کنید که می توانید در آن خرید و فروش این ارز را انجام دهید. البته باید به این نکته توجه کنید که همه صرافی‌ها معتبر نیستند و قبل از استفاده از یک صرافی اعتبارسنجی لازم را برای آن انجام دهید و اگر شما صرافی ایرانی مورد اعتماد خود را پیدا نکردید یا آشنایی چندانی با آنها ندارید می توانید از طریق صرافی های خارجی اقدام به خرید سولانا کنید.

از آنجایی که سولانا یک ارز معتبر و پرکاربرد است تقریباً تمام صرافی های خارجی این ارز را در فهرست ارز های خود دارند و معاملات آن در آنها صورت می گیرد به همین خاطر شما می توانید  در یک صرافی خارجی عضو شده و ثبت نام کنید سپس میزان تتر مورد نظر خود سایر ارزهای دیجیتال را به آن صرافی منتقل کنید و آن را به ارز سولانا تبدیل کنید.

در ادامه خواهیم گفت که بهترین پروژه‌های سولانا چیست.

مشهور ترین پروژه های اکوسیستم سولانا چیست؟

سروم (serum)

یکی از بزرگترین پروژه‌های اکوسیستم سولانا سروم می باشد. سروم یک صرافی غیر متمرکز است که تریدرها می‌توانند ارزهای خود را در آن خرید و فروش کنند تمام معاملاتی که در این اکوسیستم صورت می گیرد در بستر قراردادهای هوشمند می باشد و از نظر عملکرد می توانیم آنرا با صرافی یونی سوآپ بر روی بلاک چین اتریوم مقایسه کنیم.

یکی دیگر از ویژگی های این پروژه پشتیبانی کردن از معاملات بین زنجیره ای می باشد یعنی  تریدرها می‌توانند توکن های اتریومی خود را که بر روی بلاک چین های دیگر دارند را نیز در این صرافی معامله کند.

ریدیوم (Raydium)

این پروژه در واقع یک بازارساز خودکار و تامین کننده نقدینگی می باشد که بر روی پروژه سولانا ارائه شده است از ویژگی ها و قابلیت هایی که این پروژه دارد می توان به انجام معاملات کشت سود و ایجاد استخرهای نقدینگی برای توسعه اشاره کرد همچنین دارای امکاناتی برای راه اندازی پروژه ها بر روی این شبکه را در اختیار کاربران قرار می دهد و عملکردی مشابه لانچ پد بایننس دارد.

سولاریوم(solarium )

سولاریوم یک پیام رسان می باشد که توسط solar lab بر روی بلاک چین سولاریوم به وجود آمده است که با استفاده از الگوریتم های رمزگذاری باعث شده است که این پیام رسان یک پیام رسان ایمن برای استفاده کننده های آن باشد.

منگو مارکتس (Mango Markets)

یکی از پروژه‌های قوی سولانا منگو مارکتس می باشد از ویژگی هایی که این پروژه در اختیار معامله گران قرار می دهد استفاده از اهرم هایی تا ۵ برابر حد ممکن می باشد. کارمزد معاملات در این مارکت چیزی در حدود صفر می باشد و سرعت معامله در آن بسیار بالا است همچنین امکان استفاده از استخر های نقدینگی سولانا و سروم باعث می‌شود که نگرانی‌ها از بابت نقدینگی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

اودیوس( Audius)

از پروژه های جانبی که بر روی بلاک چین سولانا به وجود آمده است می باشد که همان طور که از اسم آن برمی‌آید یک پلتفرم غیرمتمرکز موسیقی می باشد این پروژه ابتدا در روی بلاک چین اتریوم  توسعه پیدا کرد سپس به بلاک چین سولانا منتقل شد و در حال حاضر بیش از یک میلیون استفاده کننده دارد.

سولانا چیست

استیک کردن سولانا

استیک کردن ارز سولانا به راحتی می تواند در خود شبکه این رمز ارز  صورت بگیرد که باعث فراهم کردن امنیت بیشتر این کار شده است و همچنین برای حمایت از نگهدارنده های بلند مدت سهم پاداش هایی برای استیک کردن رمز ارز خود به آنها داده می شود.

کل فرآیند استیک کردن زمان بسیار کمی در حد چند دقیقه میخواهد و حداقل مبلغ برای انجام این کار وجود ندارد برای استیک کردن این رمز ارز ابتدا باید مقداری از توکن را به کیف پول هایی منتقل کنیم که از فرایند استیک کردن پشتیبانی می کند سپس طبق دستورالعمل های ارائه شده توسط کیف پول ایجاد حساب سهام و واگذاری سهام خود را انجام می دهیم.

نحوه استخراج سولانا

شاید برای شما هم این سوال به‌وجود آمده باشد که نحوه استخراج سولانا چیست، در پاسخ باید بگوییم به دلیل متفاوت بودن الگوریتم آن، نمی‌توان SOL را استخراج کرد.

همانطور که می‌دانید استخراج رمز ارزهایی امکان پذیر می باشد که دارای الگوریتم POW باشند، در نتیجه برای اینکه بتوانیم یک رمز استفاده کنیم باید ببینیم که آیا این رمز ارز از این الگوریتم استفاده می کند یا خیر؛ رمز ارز سولانا از الگوریتم POH یا اثبات سهام استفاده می کند، به همین دلیل است که امکان استخراج این رمز ارز با توجه به الگوریتم مورد استفاده آن برای ما وجود ندارد.

بطور خلاصه می توانیم بگوییم ارزهایی که با الگوریتم اثبات کار فعالیت می کنند، قابلیت استخراج با استفاده از ماینرها را دارند، ولی رمز ارزهایی که به روش اثبات سهام فعالیت می کند امکان استخراج توسط ماینر را ندارند و به صورت پاداش در اختیار قرار می گیرند؛ پس رمز ارز سولانا امکان استخراج و ماینینگ ندارد.

تفاوت رمز ارز اتریوم با سولانا چیست؟

امروزه در بازار ارزهای دیجیتال به سولانا لقب قاتل اتریوم را داده‌اند که این لقب به دلیل ویژگی های جدید و ممتاز سولانا نسبت به اتریوم می باشد. با وجود بهره مندی بلاکچین اتریوم از ۷ هزار گره و ۹۰ هزار اعتبارسنج، در مقابل سولانا که فقط صد گره و هزار اعتبارسنج دارد از نظر تعداد مشارکت کننده ها و استفاده‌کننده‌ها برتری  چشمگیری نسبت به اتریوم دارد.

همانطور که در بخش قابلیت‌های بلاک چین سولانا گفتیم، سولانا با استفاده از مکانیسم اثبات تاریخچه  و عدم استفاده از برچسب زمانی، سرعت بسیار بالایی ازانجام تراکنش ها را در اختیار استفاده کننده های آن قرار دارد و با انجام ۶۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه برتری چشمگیری نسبت به بلاک چین اتریوم، بیت کوین و ریپل دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزیت‌های سولانا نسبت به سایر بلاکچین‌ها همچون اتریوم، کارمزد پایین معاملات آن می‌باشد. مقایسه‌های صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که یکی از بزرگترین ضعف های بلاک چین اتریوم کارمزد متغیر و بسیار بالای آن به ازای هر تراکنش می باشد مشخص شده است که حتی در بعضی از معاملاتی که در بلاک چین اتریوم صورت می گیرد تریدر ها تا ۶۵ دلار کارمزد هم پرداخت کرده‌اند.

بررسی تاریخچه معاملات در صرافی یونی سواپ نشان داده است که این صرافی در یکی از معاملات خود ۱۲۰ دلار را به عنوان کارمزد تراکنش از تریدر دریافت کرده است. این در حالی می‌باشد که کارمزد بلاک چین سولانا تا کف۰.۰۰۰۲۵  دلار هم پایین آمده است.

سخن آخر

در آخر می‌توانیم بگوییم که هر بلاکچینی که بتواند خدمات بیشتری در اختیار استفاده کننده‌های خود قرار دهد و بتواند زمینه معاملات را برای آنها آسان‌تر کند و بهترین بستر و سرعت را فراهم کند، می‌تواند توجه مردم و تریدرها را به خود جذب نماید.

سولانا با اینکه یک بلاک‌چین جدید است، توانست با ارائه خدمات چشمگیر توجه استفاده کننده‌ها را به خود جذب کند و از بلاک چین های بزرگ و مطرحی که در زمینه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند جلو بزند، آن هم به شکلی که هیچ وقت بلاکچین های اتریوم و بیت کوین فکر نمی‌کردند که روزی یک بلاک چین جدید بتواند آنها را از عرصه رقابت خارج کند. در نهایت امیدواریم که پاسخ سوال سولانا چیست را متوجه شده و کامل با این رمزارز آشنا شده باشید.



source https://hamisarmaye.com/solana/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها