رنج کشیدن در بورس چیست؟ چگونه از آن سود کسب کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

اگر برای مدتی در بازار سرمایه حضور داشته‌اید یا در این رابطه اطلاعاتی داشته باشید، شنیده‌اید که برخی از افراد می‌گویند که برخی از سهم‌ها در حال رنج مثبت زدن هستند یا یک سهم رنج منفی کشیده است! اما شاید ندانید که این اصطلاح به چه معناست و رنج کشیدن در سهم دقیقاً چه معنایی می‌دهد. یا شاید برایتان سؤال باشد، رنج مثبت یا رنج منفی چیست. اگر علاقه‌مندید تا در ارتباط با رنج کشیدن در بورس، اطلاعاتی را به دست آورید، می‌توانید این مطلب را که بخشی از دوره جامع آموزش بورس در مشهد است، مطالعه نمایید.

رنج کشیدن در بورس چیست؟

به طور ساده می‌توان رنج کشیدن را به این صورت تعریف کرد:

” رنج کشیدن فرایندی در بورس است که طی آن قیمت به سمتی می‌رود که خریداران دوست دارند سهم را در آن قیمت خریداری کنند یا سهام‌داران دوست دارند سهام خود را در آن قیمت بفروشند. رنج کشیدن در ابعاد کوچک می‌تواند توسط اشخاص حقیقی و در ابعاد بزرگ‌تر می‌تواند توسط اشخاص حقوقی صورت پذیرد”.

اصطلاح رنج در بازار

رنج کشیدن در سهم یعنی چه و نحوه تشخیص آن

رنج کشیدن در بورس به این معناست که فرد در موقعیتی مناسب، سهمی را خریداری می‌کند و زمانی که به میزان لازم سهم را خریداری کرد، اقدام به رنج‌کشی و افزایش قیمت می‌کند تا شرایط برای خرید بیشتر سهم فراهم شود. پس از اینکه این اقدامات را انجام داد، سهم را به سمت صف می‌کشد و در نهایت امر، سهم را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت بازگشایی می‌فروشد و به این فرایند پایان می‌دهد.

در روز بعد بورسی، ممکن است فرد خریدار سهم، با صف خرید سهم را بازگشایی کند و سهام‌داران نیز باتوجه‌به شرایط و صف خرید دست نگه دارند. اما موضوعی که مشخص است، این است که این صف ساخته‌شده چندان پرحجم و سنگین نیست و با عرضۀ نه‌چندان زیادی، می‌تواند دچار ریزش شود.

اما این شرایط را در نظر بگیرید، در بازاری متعادل که خرید و فروش سهم‌ها به‌صورت عادی پیگیری می‌شود، سهامداران که بخش اعظم یک سهم را در اختیار دارند، خود سفارش‌های زیادی را در صف قرار دهند و از این طریق صف سنگینی با صدها سفارش فروش را جمع‌آوری کنند. در این شرایط و تکرار چند روزۀ آن ممکن است بسیاری از افراد دچار عطش خرید شوند و این موضوع سبب شود تا صف خرید بزرگی برای صف نیز ایجاد شود.

رنج منفی کشیدن در بورس چیست؟

رنج کشیدن منفی دقیقاً بر عکس فرایند قبلی است و در این شرایط بازیگر ترجیح می‌دهد تا سهم را در قیمت‌های پایین‌تر جمع‌آوری کند و یا قیمت سهم را کنترل کند.

هدف از رنج کشیدن در بورس چیست؟

تصور کنید که یک فرد به‌مرورزمان بخش اعظم سهام یک شرکت را خریده است و اکنون قصد دارد سهام خود را به قیمتی مناسب و بالا بفروشد و سود خوبی را کسب نماید. در این شرایط فرد می‌تواند با رنج مثبت کشیدن، قیمت سهام خود را بالا ببرد و با ایجاد یک صف خرید، سفارش‌هایی که خود آنها را ثبت کرده را حذف کند و سفارش فروش را با قیمت مدنظر خود ثبت نماید و سهام را با قیمتی فراتر از ارزش واقعی بفروشد.

انجام این فرایند باعث می‌شود تا فرد سهام خود را با قیمتی که خودش باعث به‌وجودآمدن آن شده، بفروشد و از این طریق به سود سرشاری دست پیدا کند. با استفاده از این روش می‌توان از رنج کشیدن به سود رسید.

حال ممکن است فردی که دارای حجم نقدینگی بالایی است، بخواهد این سهام را خریداری نمایید و با انجام فرایند رنج منفی کشیدن، قیمت را پایین آورد و خرید خود را انجام دهد.

آیا باتوجه‌به توضیحات ارائه شده، رنج کشیدن در بورس خلاف قانون است؟

بله؛ بر اساس قوانین اگر فردی با هدف قیمت سازی، سفارش‌هایی را ارسال نماید، مرتکب تخلف شده است و عواقب قانونی مانند تذکر کتبی و مسدودکردن حساب کاربری در انتظار وی خواهد بود.

رنج کشیدن در بورس

کجا رنج مثبت می‌کشند؟ کجا رنج منفی؟

همواره پس از اینکه سیگنال خرید یک سهم را دریافت کردید، می‌بایست تحلیل تکنیکال را نیز انجام دهید. معمولاً در شرایط زیر شاهد رنج مثبت کشیدن هستیم:

  • معمولاً در نقاط حمایتی یا حد ضرر، بازیگر برای اینکه حد ضرر یا حمایت مدنظرش شکسته نشود، قیمت سهام را رو به بالا حرکت می‌دهد تا نشان دهد که از سهم خود حمایت کرده است. در چنین شرایطی، شرایط خرید برای سهام‌دارها فراهم شده است.
  • دیگر موردی که بازیگر علاقه دارد تا رنج مثبت کشیدن را انجام دهد، زمانی است که قیمت سهم به نقطه مقاومت نزدیک شده است. در این شرایط بازیگر سعی می‌کند تا با قدرت مقاومت را بشکند و با تشویق بقیه به خرید سهام، قیمت سهام مدنظر را بالا ببرد.

در رنج منفی کشیدن، شرایط کاملاً برعکس این است. بازیگر تلاش می‌کند تا با شکسته شدن حمایت، فروش زیاد شود و سهام را با قیمتی که خود دوست دارد خریداری کند و سهام را جمع‌آوری کند.

چگونه می‌توانیم از رنج کشیدن سهم سود کسب کنیم؟

همان‌طور که دریافتید در موضوع رنج کشیدن، در هر سهم یک بازیگر وجود دارد. این فرد فردی است که باتوجه‌به نقدینگی بالای خود، تسلط بر قوانین بازار و قواعد بازی سهام‌داران، آگاهی از شرایط تکنیکال، تسلط بر تابلوخوانی و دسترسی به اطلاعات بنیادی، بر روی تابلو حرکاتی را انجام می‌دهد که سایر سهم‌داران از آن الگو و سیگنال می‌گیرند و خرید یا فروش را انجام می‌دهند.

در میان این شرایط که برخی از سهم‌ها در حال رنج منفی یا مثبت کشیدن هستند، سهامی که به حجم خوبی رسیده‌اند یا ورود پول هوشمندی را تجربه کرده‌اند، باعث می‌شوند تا قدرت در دست خریدار باشد و بتوانیم از آنها نوسان‌گیری خوبی کنیم.

در اینجاست که می‌بایست با دقت به نقاط ورود و خروج، رنج کشیدن را تشخیص دهیم تا بتوانیم از این طریق به سود سرشاری برسیم. تحلیل‌گران همواره به بررسی نقاط حمایتی و مقاومتی، نقاط ورود و خروج و میزان نقدینگی بازار می‌پردازند و رفتار بازیگر را به‌خوبی زیر ذره‌بین قرار می‌دهند تا از این طریق بتوانند معاملات مفیدی را انجام دهند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی بر آن بود که اطلاعات کاملی به شما ارائه شود تا به‌خوبی درک کنید که رنج کشیدن در بورس چیست؛ امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد؛ برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقالات بورس را از بلاگ حامی سرمایه مطالعه نمایید.



source https://hamisarmaye.com/range-in-stock-market/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها