گیم فای (GameFi) چیست؟ همه چیز درباره بازی های P2E

به این postامتیاز دهید

در این مقاله از حامی سرمایه که بخشی از مطالب دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد است قصد داریم راجع به گیم فای (GAMEFI) یا بازی‌های مبتنی بر امور مالی که به صورت غیرمتمرکز بر روی بستر بلاک‌چین عرضه می‌شوند صحبت کنیم. در این مدل بازی‌ها بر خلاف بازی‌های سنتی که محیطی pay-to-play دارند؛ مدل PLAY-TO-EARN برای این بازی‌ها در نظر گرفته شده است. همان‌طور که از اسم این بازی مشخص است در ازای بازی می‌توان کسب درآمد کرد.

اگر در اوقات فراغت خود زمان زیادی را صرف بازی‌کردن با گوشی موبایل می‌کنید بهتر است کمی راجع به امتحان کردن این نوع بازی‌ها فکر کنید. خیلی از بازی‌های P2E متشکل شده از نسخه مشابه یک بازی معروف است به همین علت گزینه‌های جذاب زیادی در بین این نوع بازی‌ها یافت می‌شود که با اندکی تحقیق و صرف وقت می‌توان از آن ها نیز کسب درآمد کرد.

GAMEFI چیست؟

در این بخش از مقالات حامی سرمایه قصد داریم به طور خلاصه بگویم GAMEFI چیست و چه کاربردی دارد. واژه گیم فای برای اولین‌بار در توییتر توسط شخصی به اسم آندره (Andre Conje) توییت شد. درواقع به بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین گفته می‌شود که به کاربران خود اجازه کسب درآمد می‌دهند. به بیانی دیگر این کلمه ترکیبی از بازی کامپیوتری، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرمثلی یا غیر قابل تعویض (NFT) است.

گیم فای (GameFi) چیست؟

برخلاف بازی‌های قدیمی که در محیط بازی سکه و یا پول وجود داشت اما این پول خارج از بازی ارزش نداشت؛ در گیم فای این‌طور نیست. این بازی‌ها معمولاً با یک توکن یا سکه همراه است که این سکه‌ها توسط جامعه‌ای که دنبال کننده بازی هستند نگهداری می‌شود. بازیکنان در بازی همانند توسعه‌دهندگان در ارز دیجیتال‌های دیگر عمل می‌کنند در نتیجه این بازی‌ها نیاز به سرور جدا ندارند که همین موضوع امنیت بازی را افزایش می‌دهد.

شما قادر هستید سکه‌هایی که دربازی دریافت می‌کند بفروشید و به پول‌های فیات تبدیل کرد و یا می‌توانید NFTهای که در بازی دریافت کرده‌اید را بفروشید. درواقع شما مالک آن بخشی از بازی که زیر نظر شماست هستید. مثلاً شما می‌توانید در بازی قطعه‌ای زمین خریداری کرده و آن را به بازیکن دیگری بفروشید و یا می‌توانید آن را برای مدتی در اختیار بازیکن دیگر قرار داده و کسب درآمد کنید.

GAMEFI چگونه کار می‌کند؟

دارایی‌ها و نوع سکه‌هایی که در هر بازی به دست می‌آوریم با توجه با داستان و نوع بازی متفاوت خواهد بود. این پاداش‌هایی که در بازی کسب می‌کنید می‌تواند در قالب صلاح، زمین، لباس و… دریافت کنند. بیشتر این پاداش‌ها به‌صورت NFT در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید آن‌ها را در کیف پول شخصی نگهداری کنید و یا آن‌ها را در بازی معامله کنید.

همانند بازی Sandbox به بازیکنان خود اجازه می‌دهد آیتم‌هایی ساخته و آن‌ها را در بازار به فروش برسانند. برخی از هنرمندان دیجیتال با طراحی اقلامی جذاب به فروش آن‌ها در محیط Sandbox می‌پردازند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد گیم فای‌ها با توجه به نوع و طراحی بازی می‌توانند متفاوت باشند و داشتن محیطی برای نگهداری این توکن‌ها ضروری است. این موضوع نیز حائز اهمیت است که برخی از این بازی‌ها برای شروع بازی نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارند.

مدل بازی‌های PLAY-TO-EARN (P2E)

به بازی‌هایی که در ازای بازی‌کردن به شما پول می‌دهد P2E می‌گویند. بعضی افراد در هر صورت بازی می‌کنند ولی چه ‌بهتر که در ازای بازی‌کردن درآمد هم کسب کنند. این بازی‌ها از بستر بلاک‌چین برای ارسال و دریافت پول استفاده می‌کنند. تفاوت بازی‌های P2E یا گیم فای‌ها با بازی‌های سنتی که به pay-to-play این است که می‌توانید کسب درآمد داشته باشید ولی در بازی‌های سنتی باید ابتدا هزینه آن را پرداخت کنید تا بتوانید بازی کنید.

GAMEFI چگونه کار می‌کند؟

این مدل بازی‌ها با چالش‌هایی هم مواجه است که این چالش‌ها عبارت‌اند از:

  • هزینه: هرچند برخی از این مدل بازی‌ها بدون سرمایه‌گذاری اولیه کار می‌کنند اما در برخی از آن‌ها باید هزینه‌ای معادل 60 تا 1000 دلار سرمایه‌گذاری کنید که این هزینه زیادی به‌حساب می‌آید. بنابراین بازی که مبلغ اولیه زیادی نیاز دارد و در ازای آن پاداش کمی به شما می‌دهد خیلی مناسب نیست.
  • امنیت: ازآنجایی تعدادی از بلاک‌چین‌های گیم فای هک شده‌اند این موضوع نشان می‌دهد که این مدل بازی‌ها در مراحل اولیه رشد خودشان قرار دارند. مثل بازی Axie Infinity که علاوه بر این که یک بازی جذاب است؛ قربانی هک شده و قول داده است وجوه ازدست‌رفته را بازیابی کند. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری و درباره سازنده بازی و تیم پشتیبانی آن کمی تحقیق کنید.
  • گیم پلی ضعیف: این بازی‌ها بر خلاف دیگر بازی‌های معمولی، بسیار ضعیف‌تر هستند. بازی‌های سنتی که بر پایه بلاک‌چین نیستند داستان قوی دارند که برای مخاطبان جذاب‌ترند این در حالی است که بازی‌های P2E داستان‌سرایی جذابی ندارند.

آیا بازی‌های ویدیویی، گیم فای (GAMEFI) محسوب می‌شوند؟

در بازی‌های ویدیویی قدیمی که فرمت آنها بر اساس این است که پرداخت کن بعد بازی کن در واقع شما کسب درآمدی ندارید. ممکن است در طول بازی آیتم‌هایی به دست آورید ولی نمی‌توانید آن‌ها را از بازی خارج کنید.

حال سؤال اینجاست که آیا بازی‌های ویدئویی، گیم ‌فای محسوب می‌شوند یا خیر؟ برای جواب دادن به این سؤال باید گفت که اگر بازی‌ها فرمت قدیمی دارند یعنی مواردی که در بازی به دست می‌آورید مثل آیتم‌ها، لباس‌ها و… باعث کسب درآمد در خارج از بازی نمی‌شوند؛ GAMEFI به‌حساب نمی‌آیند.

به طور خلاصه در بازی‌های ویدیویی سنتی، دارایی شما مختص به محیط بازی است و خارج از آن کاربردی ندارد ولی در بازی‌های P2E این موضوع متفاوت است شما کنترل کاملی بر روی درآمد خود دارید اما همیشه قبل از انجام آن از عملکرد آن مطمئن شوید. یکی دیگر از تفاوت‌های بازی‌های سنتی، شکل متمرکز آن‌ها است. آن بازی‌ها به سرور سنگین برای کنترل بازی نیاز است که در بازی‌های مبتنی به بلاک‌چین نیازی به این موضوع نیست.

آموزش بازی در GAMEFI

در این بخش قصد داریم درباره آموزش بازی در GAMEFI صحبت کنیم. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم در بازی‌های گیم فای شما می‌توانید دارایی‌هایی که در بازی کسب می‌‎کنید به خارج بازی انتقال دهید. اما در این بخش قصد داریم روش انتقال این دارایی را شرح دهیم.

انتخاب کیف پول مناسب:

در بازار کریپتو هزاران مدل بازی مبتنی بر بلاک‌چین وجود دارد که هر کدم از یک مدل اقتصادی خاصی پیروی می‌کنند و هرکدام توکن یا سکه مخصوص به خود را دارد. هیچ کیف پولی وجود ندارد که از تمامی سکه‌ها پشتیبانی کند ولی می‌توان از کیف پولی استفاده کرد که اکثر بازی‌ها را پشتیبانی کند.

برای فهمیدن این موضوع که یک بازی خاص از چه کیف پول‌های پشتیبانی می‌کند می‌توانید به سایت بازی سر بزنید.

وصل کردن کیف پول:

بعد از این که کیف پول مناسب را پیدا کردید وقت آن رسیده است که آن را به‌حساب کاربری خود وصل کنید. در مدل بازی‌های سنتی شما باید با حساب گوگل خودتان، حسابی در محیط بازی افتتاح کنید و سپس به بازی بپردازید.

در گیم فای نیازی به این موضوع نیست. فقط نیاز است آدرس کیف پولتان را به بازی بدهید و بعد از وصل شدن افتتاح حساب با آدرس کیف پولتان انجام می‌شود.

بازی‌های PLAY-TO-EARN (P2E)

ملزومات بازی را شناسایی کنید و درباره آن تحقیق کنید:

در برخی از بازی‌ها باید برای شروع بازی مقداری از توکن یا سکه آن بازی را خریداری کنید. بهتر است قبل از آن حساب کنید که چه مقدار باید قبل از بازی هزینه کنید و چقدر طول می‌کشد این هزینه به شما برگردد. یا به طور خلاصه دوره بازگشت سرمایه شما چقدر است؟

توجه کنید هزینه اولیه زیاد لزومی بر کسب درآمد زیاد در بازی ندارد ممکن است هزینه اولیه بازی زیاد باشد ولی در طول بازی زیاد پاداشی دریافت نکنید به همین خاطر لازم است قبل از هر کار راجع به آن تحقیق کنید.

در هر بازاری کلاه ‌بردار وجود دارد و بازار ارز دیجیتال و گیم فای نیز از این موضوع مستثنی نیست مخصوصاً بخش بازی‌ها. ممکن است ارزی برای جذب با وعده‌های دروغین شما را جذب و پس از مدتی چیزی نصیب شما نکند. از این رو حتماً تحقیقات لازم را از قبل انجام دهید.

آینده گیم فای(GAMEFI)

این مدل بازی‌ها در ابتدای راه خود قرار دارند و به‌تازگی در بازار عرضه شده‌اند پس انتظار پیشرفت زیادی نباید از این بازی‌ها داشت و باید به آن‌ها فرصت پیشرفت داد. اما این بازی‌ها با این که در مراحل اولیه راه خود هستند پیشرفت زیادی هم کرده‌اند. به عنوان مثال بازی Axie Infinity که در سال 2018 معرفی شد اکنون 3 میلیارد دلار ارزش دارد.

درواقع گیم فای سرمایه‌گذاری روی زمان و پول است باید توجه کنید که برای این بازی‌ها زمان خودتان را سرمایه‌گذاری می‌کنید. درواقع شما عملکرد کل سیستم را مدنظر گرفته‌اید و همیشه سرمایه‌گذاری با میزانی ریسک همراه است.

این نکته را باید در نظر گرفت که برخی کل زندگی خودشان را صرف این بازی‌ها می‌کنند مخصوصاً کشورهای جهان سوم که ارزش پول کمتری دارند.

به نظر می‌آید بازی‌های P2E نیز در آینده جایگاهی برای خود پیدا کنند. ممکن است الگوی غالب برای انجام این بازی‌ها کسب درآمد نباشد و فقط لذت بردن باشد. با یک گیم پلی خوب بازیکنان از بازی در چنین محیطی هم لذت می‌برند و هم کسب درآمد می‌کنند و چه از این بهتر که در کنار لذت بردن از بازی کسب درآمد نیز داشته باشید. به نظر من آینده‌ای درخشان در انتظار این نوع بازی‌هاست.

بهترین بازی های گیم فای (GAMEFI) 

بر اساس گزارشی که در شکل زیر مشاهده می‌کنید گیم فای‌ها را بر اساس میزان تراکنش‌هایشان تقسیم‌بندی کرده‌اند.

DEFI KINGDOMS

این بازی یک تجربه بازی پیکسلی را در اختیار شما قرار می‌دهد و همان‌طور که در شکل می‌بینید این بازی موردتوجه تعداد زیادی از افراد قرار رفته است و گزینه خوبی به نظر می‌آید. بازی‌های دیگری که یک گزینه مطلوب به‌حساب می‌آیند به شرح زیر هستند:

  • Axie Infinity
  • THE SANDBOX
  • SPLINTERLANDS
  • ALIEN WORLDS

بهترین بازی های گیم فای GAMEFI

نتیجه‌گیری

بازار بازی‌های کامپیوتری نیز به سمت غیرمتمرکز شدن پیش می‌رود و می‌توان آینده‌ای متصور شد که در آن بازی‌های رایانه‌ای نیز از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کنند. از آنجایی که برخی زندگی خود را بر اساس این بازی‌ها می‌چرخانند و از این بازی‌ها کسب درآمد می‌کنند می‌توان به‌عنوان یک گزینه مطلوب در نظرش داشت. اما واردشدن به این بازار نیازمند کمی تحقیق بیشتر راجع به گیم فای معروف و میزان سوددهی آن‌ها است که در این بازار متضرر نشوید.



source https://hamisarmaye.com/what-is-gamefi/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها