الگوی کندل استیک 15 الگوی مهم تحلیل تکنیکال

به این postامتیاز دهید

الگوی کندل استیک مواردی هستند که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد در کنار بررسی خطوط مقاومت و حمایت و خطوط روند، بتوانند در تایم فریم‌های مختلف روند قیمتی را شناسایی و پیش‌بینی کنند. در دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد الگوی کندل استیک به طور کامل تدریس می شود. هیچ یک از ابزارهای تحلیل تکنیکال دقت 100 درصدی ندارند و همه این ابزارها خطا دارند. این الگوهای کندلی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. در این مقاله از حامی سرمایه برای آشنایی بیشتر شما با این الگوها 15 نوع از پرکاربردترین الگوها را انتخاب و برای شما توضیح داده‌ایم. برای یادگیری بیشتر این موضوعات با ما همراه باشید.

الگوی کندل استیک چیست؟

کندل‌ها در تحلیل تکنیکال راهی برای نمایش اطلاعات مربوط به حرکت قیمت یک دارایی است. نمودارهای کندل استیک یکی از محبوب‌ترین مؤلفه‌های تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران را قادر می‌سازد تا روند قیمت را به‌سرعت و تنها از طریق چند کندل تفسیر کنند.

در این مقاله بر نمودارهای تایم فریم روزانه تمرکز داریم که در آن هر کندل، معاملات یک روز را شرح می‌دهد. برای این که بهتر متوجه شویم منظور از الگوهای کندل استیک چیست بهتر است ابتدا با مفاهیم مربوط به کندل‌ها بیشتر آشنا شویم.

الگوهای کندل استیک

نمودارهای شمعی از یک بدنه مستطیلی تشکیل شده‌اند و دو خط در بالا و پایین آن (البته این خط‌ها ممکن است در برخی از کندل‌ها وجود نداشته باشد) وجود دارد که به سایه یا شَدو معروف هستند. اگر کندل سبز و مثبت باشد قسمت بالای مستطیل نشان‌دهنده قیمتی است که کندل در پایان تایم فریم به آن قیمت رسیده است و پایین مستطیل نشان دهنده قیمتی است که کندل در شروع بازه زمانی داشته ‌است. ولی در کندل‌های منفی این موضوع برعکس است.

هنگام استفاده از هر الگوی کندل استیک‌، نکته مهم این است که اگرچه این نوع تحلیل برای پیش‌بینی روندها عالی هستند، اما این الگوها باید در کنار سایر الگوهای تحلیل تکنیکال برای تأیید روند کلی استفاده شوند آموزش الگوهای کندل استیک به شما کمک خواهد کرد اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید و از تجربه متخصصان در این زمینه استفاده کنید.

چه زمانی از الگوهای کندل استیک استفاده کنیم؟

کندل‌ها یکی پس از دیگری در طول زمانی شکل می‌گیرند و ممکن است به شما کمک کنند روند کلی و خطوط مقاومت و حمایت و حتی خطوط روند را چک کنید. علاوه بر این، کندل‌ها می‌توانند الگوهای خاصی را شکل دهند که به‌عنوان سیگنال خرید یا فروش عمل می‌کنند.

 

مهم‌ترین الگوهای Candlestick

استفاده از این الگوها همیشه معامله‌گران را به سمت سیگنال صحیح هدایت نمی‌کند و همیشه درست نیستند. البته اندیکاتور تشخیص الگوهای کندل استیک به معامله‌کنندگان کمک شایانی می‌کند.

6 الگوی صعودی (بولیش)

الگوهای بولیش یا صعودی ممکن است پس از یک روند نزولی در بازار به وجود آیند و کندل‌های نزولی ممکن است نشانه معکوس شدن حرکت قیمت باشد. این الگوها همانند شاخصی برای معامله‌گران عمل می‌کند و آن‌ها را به خرید برای کسب سود ترغیب می‌کند.

  • الگوی کندل استیک چکش (Hammer)

الگوی کندل استیک - چکش

الگوهای کندل استیک چکش شامل یک کندل با بدنه کوتاه و سایه بلند است که این سایه رو به پایین تشکیل شده است. در این الگو باید طول سایه حداقل دو برابر طول بدنه باشد و سایه در این الگو فقط باید سمت پایین تشکیل شود. این الگو نشان می‌دهد اگرچه فشار فروش وجود داشته است اما در انتها یک فشار قوی خرید موجب برگشت این کندل شده است و احتمال این که کندل بعدی مثبت باشد زیاد است.

  • الگوی کندل استیک چکش معکوس (Inverse Hammer)

الگوی چکش معکوس یک الگوی بولیش و صعودی که شکل آن برعکس الگوی قبلی است. تنها تفاوت این الگو این است که سایه سمت بالا و بلند است و یک بدنه کوتاه سمت پایین قرار دارد. این موضوع نشان دهنده فشار خریداران و به دنبال آن فشار فروشندگان است. فشار فروش به‌اندازه کافی قوی نبوده و نتوانسته قیمت بازار را پایین بیاورد. از این رو این الگوهای کندل استیک نشان می‌دهد که خریداران به‌زودی کنترل بازار را به دست خواهند گرفت.

چکش معکوس

در کل الگوی چکش و چه چکش معکوس یک الگوی صعودی است که برای تریدر خبر الگوی خوش‌حال کننده‌ای به‌حساب می‌آید. اما در این دو الگو باید در نظر داشت سایه باید فقط در یک طرف کندل تشکیل شود و آن حداقل دوبرابر بدنه کندل باشد.

  • الگوی کندل استیک پوشاننده صعودی (Bullish Engulfing)

الگوهای کندل استیک پوشاننده صعودی بعد از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و شامل دو کندل است. کندل اول کوتاه منفی (قرمز) و کندل دیگری صعودی (سبز) است.

پوشای صعودی

درواقع در این الگو کندل سبز باید تمام کندل قرمز را بپوشاند اگرچه ممکن است کندل دوم در قیمتی پایین‌تر باز شود اما کاملاً کندل قرمز را می‌پوشاند و بازار را کاملا سبز می‌کند. این کندل پوشاننده سبز نوید بازار سبز را می‌دهد.

  • الگوی کندل استیک ستاره صبحگاهی (Morning Star)

الگوی ستاره صبحگاهی از سه کندل تشکیل شده است و این الگو نوید یک صعود را بعد از نزول سنگین می‌دهد. این الگو از یک کندل قدرتمند قوی و منفی تشکیل شده که بدنه بزرگی دارد و بعد از آن یک کندل که بدنه و سایه کوتاهی دارد جای آن را می‌گیرد.

ستاره صبح گاهی

در این الگوهای کندل استیک پس از یک نزول قدرتمند قدرت فروشنده‌ها در کندل بعدی خیلی کمتر شده و اگر کندل بعدی سبز باشد احتمالاً بازار در آینده صعودی خواهد بود.

  • الگوی کندل استیک سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

الگوی سه سرباز سفید طی سه روز متوالی رخ می‌دهد. این الگو شامل سه کندل متوالی سبز (سفید) است. این کندل‌ها سایه کوتاهی دارند یا اصلاً سایه ندارند. در این الگو هر کندل بالاتر از روز قبل باز می‌شوند.

سه سرباز الگو

این الگو یک سیگنال صعودی بسیار قوی است که پس از یک روند نزولی رخ می‌دهد. این الگو نشان دهنده افزایش بیشتر فشار خرید است. پس از این سه کندل احتمال صعود بیشتر است.

  • الگوی کندل استیک ماروبزو سفید (White Marubozu)

در الگوهای کندل استیک ماروبوزو سفید شامل یک تک کندل صعودی (سبز) است این کندل پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد که نشان‌دهنده بازگشت صعودی است. این کندل بدنه‌ای بلند صعودی و بدون سایه‌های بالا و پایین است (میزان سایه خیلی کم است) که نشان می‌دهد گاوها فشار خرید دارند و ممکن است بازار را صعودی کنند. هنگام تشکیل این شمع، فروشندگان باید احتیاط کنند و موقعیت شورت خود را ببندند چون احتمال صعود زیاد است.

6 الگوی نزولی (بیرش)

در این بخش قصد داریم به آموزش الگوهای کندل استیک بیرش بپردازیم در این بخش شش الگوی بیرش بحث خواهد شد. این نوع الگوها پس از یک روند صعودی شکل می‌گیرند و معامله‌گران را ترغیب به فروش می‌کند و این الگوها نشان‌دهنده تغییر روند هستند و همانند سیگنال برای فرش عمل می‌کنند. همچنین برای کسانی که قصد دارند موقعیت فروش باز کنند مناسب باشد.

  • الگوی کندل استیک مرد به دار آویخته (Hanging Man)

الگوی کندل استیک مرد به دار آویخته معادل نزولی الگوی چکش است و شکل یکسانی دارد. اما تفاوت آن با الگوی چکش این است که در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد. این کندل نشان می‌دهد که فروش قابل توجهی در طول روز وجود داشت، اما خریداران در انتها توانستند قیمت را دوباره بالا ببرند.

مرد به دار آویخته

فشار فروش نشانه‌ای برای تغییر روند بازار است و در این نوع الگوهای کندل استیک، کندل بعدی به احتمال زیاد کنترل بازار از دست خریداران (گاوها) درآمده و فروشندگان (خرس‌ها) کنترل بازار را به دست می‌گیرند.

  • الگوی ستاره دنباله‌دار (Shooting Star)

الگوی ستاره دنباله‌دار همانند الگوی چکش معکوس است با این تفاوت که پس از یک روند صعودی شکل‌گرفته است. این الگو بدنه پایینی کوچک و یک سایه بلند سمت بالا دارد. در این الگوها سایه‌ها فقط در یک طرف تشکیل شده‌اند و اندازه سایه از دوبرابر بدنه کندل بزرگ‌تر است.

ستاره صبح گاهی

معمولاً این اتفاق بعد از چند کندل صعودی رخ می‌دهد و خریداران (گاوها) چندین کندل صعودی ثبت کرده‌اند و در این کندل آخر نیز تلاش کردند بازار را بالا نگه ‌دارند اما زور فروشندگان زیاد شده است. به احتمال زیاد کندل بعدی نزولی خواهد بود و این کندل برای کسانی که قصد فروش دارند و یا قصد دارند پوزیشن شورت باز کنند مناسب است.

  • الگوی کندل استیک پوشاننده نزولی (Bearish Engulfing)

الگوهای کندل استیک پوشاننده نزولی به این صورت عمل می‌کند که پس از یک روند نزولی یک کندل ضعیف و کوچک صعودی زده می‌شود که این کندل نشان دهنده اتمام روند است سپس یک کندل نزولی بزرگ این کندل کوچک را کاملاً در بر می‌گیرد. این کندل بزرگ حاکی از تغیر قدرت بین گاوها و خرس‌‍‌هاست و احتمال این که روند نزولی ادامه پیدا کند بسیار زیاد است.

به تریدرها پس از مشاهده این نوع کندل پیشنهاد می‌شود ارز و یا سهم خود را بفروشند زیرا به احتمال زیاد کندل‌های بعدی نزولی خواهد بود. این نوع کندل‌ها می‌تواند سیگنال برای پوزیشن شورت باشد.

  • الگوی ستاره شامگاهی (Evening Star)

الگوهای کندل استیک ستاره شامگاهی عکس الگوی ستاره صبحگاهی عمل می‌کند. این الگو شامل سه کندل می‌شود کندل اول پس از یک روند صعودی است و کندلی قوی و سبز است. کندل بعدی بدنه کوتاه و سایه بلندی دارد که نشان دهنده جدال بین خریداران و فروشندگان است. چون روند قبلی صعودی بوده است احتمال این که روند تغییر کند و نزولی شود زیاد است. پس این الگو سیگنالی برای فروش است و به احتمال یاد روند تغییر می‌کند.

  • الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

الگوهای کندل استیک سه کلاغ سیاه، برعکس الگوی سه سرباز سفید عمل می‌کند. این الگو شامل سه کندل منفی پشت سر هم است که این کندل‌ها سایه های کوتاه دارند یا اصلاً سایه‌ای ندارند و بیشتر کندل را بدنه تشکیل داده است.

سه کلاغ سیاه

این موضوع حاکی از فشار فروش قوی در سه روز متوالی است و احتمال این که این روند فروش ادامه داشته باشد زیاد است. توجه کنید این الگوها قطعی نیستند و جای نقض شدن آن همیشه وجود دارد همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید الگوی چکش معکوس نقض شده است و الگوی سه کلاغ سیاه رخ‌داده است.

  • ماروبزو سیاه (Black Marubozu)

الگوهای کندل استیک ماروبزو سیاه، یک کندل قرمز بزرگ زده می‌شود که هیچ سایه‌ای ندارد و تمام آن بدنه کندل تشکیل می‌دهد. این نشان می‌دهد که قدرت فروشندگان خیلی زیاد است  احتمال این که کندل بعدی هم به همین صورت باشد خیلی زیاد است. این کندل معمولاً بدنه خیلی بلندی دارد و فشار خرید را نشان می‌دهد.

3 الگوی کندلی ادامه دار

همیشه الگوها نشان دهنده تغییر جهت بازار نیستند و گاهی ممکن است الگویی نشان دهنده این باشد که بازار ادامه دارد و تغییر روندی رخ نمی‌دهد. این الگوها می‌تواند به معامله گران کمک کند تا دوره استراحت در بازار را شناسایی کنند.

  • الگوی کندل استیک دوجی (Doji)

در این الگوهای کندل استیک دوجی کندل‌هایی شبیه به‌علاوه به وجود می‌آید. در این الگوها بدنه به‌قدری نازک است که شبیه خط شده است. این الگو به‌تنهایی نشان جدال بین خریداران و فروشندگان است و تغییر روندی را نشان نمی‌دهد. اما کندل‌های دوجی اگر در الگویی شبیه الگوی ستاره صبحگاهی و یا الگوی ستاره شامگاهی به وجود آیند نشان از تغییر روند است.

  • الگوی فرفره یا اسپینینگ تاپ (Spinning Top)

در این الگوی فرفره یا اسپینینگ تاپ دو کندل قرمز و سبز مشابه پشت سر هم تشکیل می‌شود که هر دو سایه‌های خیلی بلند و بدنه بزرگ دارند. این الگو معنی خاصی ندارد و نشان از جدال بین گاوها و خرس‌هاست و بدنه کوتاه این کندل نشان دهنده برابری قدرت این دو است. پس روند بازار را در آینده نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

  • الگوی سه کندل پس از سقوط و الگوی سه کندل پس از صعود (Falling three methods and Rising three methods)

الگوهای بازگشتی

این الگوهای کندل استیک، پس از یک صعود یا نزول شدید رخ می‌دهد. درواقع پس از یک کندل صعودی قوی سه کندل نزولی ضعیف زده می‌شود و این نشان دهنده این است که قدرت خرس‌ها به گاوها نمی‌رسد و همچنین برای حالت نزولی هم همین موضوع صدق می‌کند. این الگو تغییری در روند بازار ایجاد نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله 15 تا از معروف‌ترین و پرکاربردترین الگوهای کندل استیک برای شما شرح داده شد. اما باید این موضوع را در نظر گرفت که این الگوها مطلق نیستند و اگر چنین الگوی رخ داد به این معنی نیست که صد درصد روند عوض شده یا تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. باید این نکته را در نظر داشت که در بازارهای مالی هر چیزی ممکن است و این الگوها ابزار برای کمک به شماست.



source https://hamisarmaye.com/candlestick-patterns/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها