آموزش جامع و کاربردی سایت TSETMC(بورس تهران)

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه بسیاری از افراد در بازارهای بورسی در حال فعالیت هستند و از این طریق به کسب درآمد پرداخته‌اند. با پیشرفت تکنولوژی شما در هر لحظه‌ای می‌توانید تنها از طریق چک کردن وبسایت‌های بورسی از قیمت روز بازار، میزان سود و ضرر خود مطلع شوید. برای چک کردن وضعیت فعالیت سرمایه‌گذاری خود در بازارهای بورسی شما باید با نحوه کار کردن با این وبسایت‌ها آشنایی داشته باشید و حتما وبسایت‌های معتبر را بررسی کنید.

در این مقاله که از سرفصل های مهم دوره آموزش بورس در مشهد حامی سرمایه می باشد، سعی داریم وبسایت TSETMC را به شما معرفی کنیم که معتبرترین و اولین وبسایت بورسی ایران محسوب می‌شود و شما به راحتی می‌توانید بر اساس این وبسایت زمان درست خرید و فروش سهم‌های خود را مشخص کنید و از تمام اتفاقات مربوط به این بازار مطلع شوید.

وب سایت TSETMC چیست؟

اگر در بازار بورس در حال فعالیت هستید و نیازمند یک وبسایت معتبر برای بررسی اخبار و مطلع شدن از نوسانات بورس ایران هستید پیشنهاد ما به شما وبسایت TSETMC می‌باشد. TSETMC مخفف عبارت Tehran Securities Exchange Technology Management CO می‌باشد که معادل فارسی آن ” شرکت مدیریت فناوری بورس تهران” است.

 

این وبسایت یکی از پرکاربردترین وبسایت‌هایی است که روزانه مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاران با استفاده از این وبسایت می‌توانند آخرین وضعیت معاملات بورسی ایران را بررسی کنند.

وبسایت TSETMC وظیفه دارد که تمامی فعالیت‌های شرکت‌های بورسی و اطلاعات تکمیلی آن‌ها به صورت آنلاین و لحظه‌ای در اختیار کاربران قرار دهد. شما با مراجعه به این وبسایت می‌توانید از تمامی اخبار بورسی از جمله ارزش معاملات، شاخص کل بورس، حجم معاملات و دیگر اخبار بورسی ایران مطلع شوید.

کاربرد وبسایت TSETMC

وبسایت TSETMC هسته معاملات بورس تهران محسوب می‌شود و نقش اصلی و اساسی را در معاملات شما ایفا می‌کند. اگر شما قصد خرید و فروش سهمی را داشته باشید برای این کار نیازمند انتخاب یک کارگزاری هستید تا بتواند سفارشات شما را ثبت کند. کارگزاری در واقع به عنوان یک پل ارتباطی بین شما و هسته معاملات بورس تهران  ایفای نقش می‌کند. به این صورت که شما قصد خرید سهمی را دارید این سهم را کارگزاری برای شما سفارش می‌دهد و این سفارش به هسته معاملات بورس تهران انتقال پیدا می‌کند و در صورت تایید از این مرکز شما قادر به خریدن این سهم هستید. پس ثبت شدن سفارش شما در هسته معاملات بورس تهران این خرید در پنل تمامی کارگزاری‌ها نشان داده می‌شود.

تمامی کارگزاری‌ها که سرمایه‌‌گذاری بورسی شما را انجام می‌دهند متصل به هسته معاملات بورسی هستند به همین دلیل شما می‌توانید کارگزاری مدنظر خود را انتخاب کنید و اگر قصد به فروش سهمی نیز داشته باشید درخواست شما پس از بررسی توسط کارگزاری به هسته معاملات بورس انتقال پیدا می‌کند.  در صورتی که سفارش خرید و فروش با یکدیگر مطابقت داشته باشند سفارش شما در هسته معاملات تایید می‌شود و پاسخ آن به کارگزاری مربوطه انتقال پیدا می‌کند.

وبسایت TSETMC هسته معاملات بورسی محسوب نمی‌شوند بلکه وبسایتی می‌باشد که اطلاعات درج شده در آن از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران استخراج می‌شود به همین دلیل اگر شاهد یکسری نقص فنی در سایت بودید مبنی بر خرابی  هسته معاملات بورسی نمی‌باشد.

ساختار شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار فعال دائما با بورس ایران سروکار دارید باید با نحوه کار با وبسایت TSETMC به طور کامل آشنایی داشته باشید چرا که این وبسایت معتبرترین منبع برای اخبار مربوط به بورس ایران می‌باشد و تمامی بخش‌های بورسی از جمله فرابورس ایران ، بورس انرژی و … را پوشش می‌دهد. باید با ساختار این وبسایت به طور کامل آشنایی داشته باشید تا بدانید هر بخش در کدام قسمت قرار گرفته است.

آموزش و معرفی وب سایت TSETMC

در این قسمت ما تمامی بخش‌های مختلف این وبسایت را به شما معرفی می‌کنیم تا نحوه کار کردن با این وبسایت را به درستی آموزش ببینید و بتوانید بهترین استفاده را از این وبسایت داشته باشید. وبسایت TSETMC  از طریق نشانی tsetmc.ir  و tsetmc.com  قابل دسترس کاربران می‌باشد. نشانی ذکر شده را در قسمت مرورگر خود وارد کنید و هنگامی که سایت برای شما باز شد در همان صفحه اول می‌توانید فهرست را مشاهده کنید.

در صفحه اول این وبسایت در بالای تصویر سمت چپ شما نمایش فهرست را مشاهده می‌کنید که شامل 10 آیکون می‌باشد و هرکدام از این ایکون‌ها کاربرد خاصی دارند.

نمایش فهرست:

در این قسمت شما می‌توانید با اطلاعات کلی وبسایت و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران آشنایی پیدا کنید. همچنین در این قسمت اطلاعات کلی از جمله اطلاعات بازار، گزارش‌ها ، محصولات، مستندات و مدیریت کاربران برای شما قابل مشاهده می‌باشد و در صورت هرگونه ابهام در این زمینه می‌توانید به این بخش مراجعه کنید.

تغییر زبان:

آیکون دوم که به شکل کره زمین است برای تغییر زبان می‌باشد. اگر نیاز دارید اطلاعات خود را به زبان انگلیسی بررسی کنید می‌توانید با انتخاب این گزینه اطلاعات مربوطه را به زبان انگلیسی مشاهده کنید.

آموزش و معرفی وب سایت TSETMC

خانه:

اگر مشغول کار با این وبسایت هستید و در نهایت نیاز دارید به صفحه اصلی و اولیه این وبسایت بازگردید با کلیک روی این آیکون شما به صفحه اصلی وبسایت منتقل می‌شوید. آیکون این قسمت به شکل یک خانه است.

آموزش و معرفی وب سایت TSETMC

دیده‌بان بازار:

اگر این آیکون را انتخاب کنید صفحه‌ای جدید برای شما باز می‌شود که امکان فیلتر نویسی را برای شما فراهم می‌کند. در واقع فیلترنویسی امکان جستجو سریع را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. فیلترنویسی یک نوع غربالگری برای جستجو شما محسوب می‌شود به این صورت که بر اساس تقاضای شما سهم‌های مناسب و دسته بندی شده را به شما ارائه می‌کند. با انتخاب گزینه دیده‌بان بازار فیلتر نویسی برای شما امکان پذیر می‌شود.

دیده بان بازار در TSETMC

جست‌و‌جوی نماد:

این ایکون شکل یک ذره بین می‌باشد و هنگامی که آن را انتخاب می‌کنید یک بخش برای جست‌و‌جو برای شما باز می‌شود که نماد بورسی مدنظر خود را در آن قسمت می‌نویسید ووبسایت، تمام اطلاعات مربوط به این نماد بورسی از جمله اطلاعات مالی آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال در این قسمت اسم فولاد را وارد می‌کنید و تمامی بازارهای بورسی مرتبط با این اسم برای شما تحت عنوان یک لیست به نمایش گذاشته می‌شود و شما بازار بورسی مدنظر خود را از این لیست انتخاب می‌کنید و در نهایت تمامی اطلاعات مالی مربوط به این بازر در دسترس شما قرار می‌گیرد.

آموزش و معرفی وب سایت TSETMC

نظر و پیشنهاد:

آیکون بعدی به شکل نماد یک کامنت است و شما در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل فنی می‌توانید از این بخش کمک بگیرید و نظرات خود را ثبت کنید. تمامی نیازمندی‌های شما که مربوط به این وبسایت می‌باشد در این قسمت پشتیبانی می‌شود.

راهنما:

این آیکون به شکل یک علامت سوال می‌باشد. اگر برای استفاده از امکانات وبسایت TSETMC نیاز به راهنمایی دارید با استفاده از این بخش می‌توانید مشکل خود را حل کنید و به درستی از این وبسایت استفاده کنید.

راهنما در TSETMC

اخبار:

آیکون بعدی دایره‌ای نانرجی رنگ با نوشتهNEW   می‌باشد، در این بخش می‌توانید از تمامی اخبار جدید مربوط به این سایت مطلع شوید.

آموزش و معرفی وب سایت TSETMC

محتوای آموزشی:

این بخش به منظور ارتقای دانش سرمایه‌گذاران در بورس طراحی شده است و شما در صورت وجود مشکل در امر سرمایه‌گذاری می‌توانید با استفاده از محتوای آموزشی دانش خود را ارتقا دهید. امروزه بازارهای بورسی و سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار طرفدار دارد و مردم علاقه‌مند به کسب درآمد از این طریق هستند به همین دلیل بسیاری از وبسایت‌ها وجود دارند که محتوای آموزشی اشتباه در اختیار کاربران قرار می‌دهند. تعداد این محتوای اشتباه خیلی زیاد است به همین دلیل اگر قصد یادگیری تکنیک‌های سرمایه‌گذاری دارید توصیه می‌کنیم در موسسه‌های معتبر دوره‌های جامع را ثبت نام کنید یا از طریق این وبسایت محتوای آموزشی معتبر دریافت کنید.

محتوای آموزشی در TSETMC

نقشه بازار:

اگر نیازمند بررسی معاملات بورسی هستید از قسمت آخر که نقشه بازار می‌باشد می‌توانید استفاده کنید. در این قسمت تمامی نمادهای بورسی و وضعیت آن‌ها به طور خلاصه برای شما به نمایش گذاشته شده است. شما می‌توانید نماد بورسی مدنظر خود را در روزهای کاری در هر ساعتی بررسی کنید و وضعیت کلی آن را تحت نظر داشته باشید.

نقشه بازار در TSETMC

صفحه اول سایت TSETMC

در صفحه اول وبسایت 7 مورد سربرگ در بالای جداول مشاهده می‌کنید که هر کدام از آن‌ها با یک رنگ می‌باشد. در این قسمت کل 7 سربرگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در یک نگاه

سربرگ اول با اسم “در یک نگاه” می‌باشد و اطلاعات کلی در مورد بورس و فرابورس را در ختیار کاربران قرار می‌دهد. این قسمت یکسری اطلاعات پوشش می‌دهد که عبارتند از:

  • بازار نقدی بورس در یک نگاه
  • شاخص‌های منتخب
  • تاثیر در شاخص
  • نمادهای پرتراکنش

اولین کادر در سمت راست بازار نقدی بورس در یک نگاه است و شامل اطلاعات زیر می‌باشد.

وضعیت بازار: در این قسمت شما می‌توانید از باز یا بسته بودن بازار بورسی مطلع شوید.

شاخص کل: این عدد در واقع نشان‌دهنده شاخص کل بورس تهران محسوب می‌شود و عدد داخل پرانتز نشان‌دهنده تغییرات شاخص کل نسبت به روز قبل می‌باشد. اگر رنگ عدد داخل پرانتز قرمز باشد به معنی این است که تغییرات منفی بوده است و اگر به رنگ سبز باشد به معنی تغییرات مثبت و افزایشی می‌باشد. این اطلاعات به صورت لحظه‌ای به روز رسانی می‌شود.

شاخص کل هم وزن: بیانگر اطلاعات لحظه‌ای شاخص کل هم وزن می‌باشد.

ارزش بازار: ارزش کل بازار بورس تهران را در همان لحظه نشان می‌دهد.

اطلاعات قیمت: نشان‌دهنده زمان دقیق محاسبه اطلاعات درج شده. زیرا بازار به دلیل نوسانات دائما در حال تغییر قیمت می‌باشد.

تعداد معاملات: تعداد کل معاملات انجام شده تا به این لحظه را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات: نشان‌ دهنده ارزش کل معاملات بورس می‌باشد که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها محسوب می‌شود.

حجم معاملات: بیانگر حجم کل معاملات بورس می‌باشد.

توجه داشته باشید که حرف B در جلوی اعداد به معنای Billion یا همان میلیارد می‌باشد اما واحد پول ایران ریال می‌باشد به همین خاطر برای محاسبه کافی است یک رقم از آخر عدد حذف کنید و در نهایت مبلغ به تومان خوانده می‌شود.

صفحه اول سایت TSETMC

جدول بعدی که در این صفحه وجود دارد جدول شاخص‌های منتخب می‌باشد. در این قسمت کل شاخص‌های بورس برای شما نمایان می‌شود فقط کافیست روی قسمت شاخص‌های منتخب کلیک کنید تا بتوانید تمامی شاخص‌های کل را مشاهده کنید و با انتخاب هرکدام از این شاخص‌ها به صفحه اصلی آن‌ها ارجاع داده می‌شوید. اطلاعات لحظه‌ای مربوط به تمامی شاخص‌های بورس تهران در این قسمت نمایش داده می‌شود.

جدول بعدی تاثیر در شاخص می‌باشد. هرچقدر یک شرکت بزرگ‌تر باشد و تعداد سهام بیشتری داشته باشد تاثیر بیشتری روی شاخص کل خواهد گذاشت و در این قسمت شما تاثیر در شاخص کل را مشاهد می‌کنید. این تاثیر اگر مثبت باشد با رنگ سبز و اگر منفی باشد با رنگ قرمز نشان داده خواهد شد.

نمادهای پرتراکنش جدول بعدی می‌باشد که نمادهای بورسی بر اساس تعداد معاملات از زیاده به کم در جدول قرار می‌گیرند.

در انتهای صفحه اول اطلاعات مربوط به فرابورس درج شده است و دقیقا بر اساس توضیحات قبلی می‌باشد.

بورس اوراق بهادار تهران

سربرگ دوم در صفحه اصلی وبسایت متعلق به بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. وقتی سربرگ دوم را انتخاب می‌کنید وارد یک صفحه جدید در وبسایت می‌شوید که این بخش نیز دارای 8 سربرگ مخصوص بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. صفحه‌ای که اول برای شما باز می‌شود  قسمت در یک نگاه می‌باشد که اطلاعات کلی بورس اوراق بهادار تهران را به شما نشان می‌دهد.

 گزینه دوم شاخص‌ها است که وقتی این گزینه را انتخاب می‌کنید تمام اطلاعات مربوط به شاخص بورس اوراق بهادار تهران برای شما به نمایش گذاشته می‌شود.

بورس اوراق بهادار تهران

قسمت بعدی مربوط به قیمت می‌باشد که بیشترین افزایش و کاهش قیمت نمادهای بورسی را به شما نشان می‌هد.

گزینه بعدی عرضه و تقاضا می‌باشد که وقتی این گزینه را انتخاب می‌کنید صفحه‌ای جدید برای شما باز می‌شود که در قسمت برترین تقاضا نمادهای بورسی براساس بیشترین حجم سفارش خرید و در قسمت برترین عرضه نمادهای بورسی براساس بیشترین حجم سفارش فروش در لحظه جاری برای شما در دسترس می‌باشد.

گزینه بعدی ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی می‌باشد که تمامی اطلاعات مربوط به ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی در این قسمت درج شده است.

گزینه بعدی مربوط به افزایش و تغییرات می‎‌باشد. که قسمت‌های متفاوتی از جمله تعدیل قیمت، افزایش سرمایه و دیگر بخش‌ها دارد.

در قسمت بعدی شما می‌توانید لیست نمادهای بورسی مشمول به تعلیق را مشاهده کنید. نمادهای بورسی مشمول به تعلیق شرکت‌هایی هستند که بر اساس ماده 141 قانون تجارت ضرر آن‌ها از نصف سرمایه شرکت بیشتر است و اگر ساختار مالی خود را درست نکنند شرکت منحل خواهد شد.

قسمت بعدی گزینه همه اطلاعات می‌باشد که مربوط به اطلاعات کلی در مورد همه شرکت‌های بورسی است که تا به الان به صورت مجزا گفته شد.

فرابورس ایران

سربرگ سوم در صفحه اصلی وبسایت مرتبط با فرابورس ایران می‌باشد. این قسمت را انتخاب می‌کنید و وارد صفحه‌ای جدید مرتبط با فرابورس ایران می‌شوید که در صفحه اول آن اطلاعات کلی فرابورس ایران از قبیل شاخص معاملات، حجم معاملات و … در دسترس شما می‎‌باشد. قسمت‌های دیگر نیز مانند گزینه‌های بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. فرابورس در واقع دارای 9 بازار می‌باشد که عبارتند از: بازار اول فرابورس، بازار دوم فرابورس، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، بازار مشتقه فرابورس، بازار پایه زرد، بازار پایه نارنجی، بازار پایه قرمز و بازار سوم فرابورس.

فرابورس ایران

بازار اول و دوم فرابورس در واقع مربوط به شرکت‌هایی می‌باشد که شرایط ورود به فرابورس ایران دارند و بازار پایه از اهمیت زیادی برخوراد است. بازار پایه مربوط به شرکت‌هایی می‌باشد که در راستای ورشکستگی و انحلال می‌باشند این بازار به سه بازار قرمز و نارنجی و زرد تقسیم می‌شود که پر ریسک‌ترین بازار برای خرید و فروش سهام قرمز و بعد نازنجی و بعد زرد محسوب می‌شود. اگر تازه وارد خرید و فروش سهام بورسی شده‌اید به هیچ وجه از قسمت بازار پایه خریداری نکنید چرا که این بازار از ریسک بالایی برخوردار است و حتما نیازمند دانش کافی برای خرید و فروش می‌باشد.

بورس انرژی ایران

با کلیک روی سربرگ بعدی شما شاهد اطلاعات کلی بورس انرژی ایران هستید. در این قسمت سربرگ‌های دیگری از جمله بازار فیزیکی ( نفت، گاز و سایر حاملهای انرژی )، بازار عمده فروشی برق، بازار مصرف کنندگان بزرگ برق، سلف استاندارد، بازار اواراق بهادار قابل معامله و سامانه مظنه یابی وجود دارد که بر اساس نیاز خود می‌توانید هرکدام از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.

بورس انرژی ایران

 

شبکه کدال

شبکه کدال قسمتی محسوب می‌شود که شما می‌توانید اطلاعات شرکت‌های بورسی که در بورس و فرابورس ثبت هستند مشاهده کنید. این اطلاعات شامل صورت‌های مالی دوره‌ای و سالانه، اطلاعیه‌های افزایش سرمایه و دیگر اطلاعات می‌باشد  و با بررسی آن‌ها می‌توانید از آخرین وضعیت شرکت‌ها مطلع شوید. در قسمت کدال شما می‌توانید اطلاعیه‌های درج شده شرکت‌ها را مشاهده کنید و دیگر نیازی به چک کردن سایت اصلی کدال ندارید. دقت داشته باشید در اطلاعیه‌های این قسمت امکان جست‌و‌جو ندارید و اگر به دنبال یک اطلاعیه از شرکت بورسی خاصی هستید باید وارد سایت اصلی کدال شوید و نماد بورسی مدنظر خود را جست‌و‌جو کنید.

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری یک روش غیر مستقیم برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که همه افراد می‌توانند حتی با مبلغی کم شروع به سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارات سازمان بوروس و اوراق بهادار می‌باشد. شما اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید می‌توانید در زمینه‌های مختلف شروع به سرمایه‌گذاری کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی مناسب است که زمان کافی برای تحلیل تکنیکال یا  از دانش کافی در زمینه بورسی برخوراد نیستند. در ایران بیش از 10 نوع  صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد که شما با توجه به علایق و میزان درآمد خود می‌توانید اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نمایید. در این قسمت ما  انواع این صندوق‌ها را که در وبسایت TSETMC  وجود دارند  به شما معرفی می‌کنیم.

  • درسهام
  • مختلط
  • درآمد ثابت
  • بازارگردانی
  • جسورانه
  • طلا
  • زمین و ساختمان
  • پروژه

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری

در سهام:

این نوع صندوق سرمایه‌گذاری بیشتر برای فعالان حوزه بورس مناسب می‌باشد. این صندوق‌ها موظف هستند حداقل 70 درصد از دارایی خود را صرف سرمایه‌گذاری در سهام کنند ولی این سرمایه‌گذاری فقط در شرکت‌های تایید شده بورس و فرابورس ایران می‌باشد. این نوع سرمایه‌گذاری از ریسک بیشتری برخوردار است ولی در نهایت میزان سوددهی آن نیز بالاتر است.

مختلط:

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط ترکیبی از دو سرمایه‌گذاری در سهام و اواراق با درآمد ثابت می‌باشد. در واقع این صندوق‌ها نیمی از دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص می‌دهند و نیمی دیگر را به سرمایه‌گذاری در اواراق با درآمد ثابت. این صندوق مناسب افراد با روحیه ریسک پذیری متوسط می‌باشد چراکه از صندوق سرمایه‌گذاری سهام ریسک کمتری دارد و نسبت به صندوق درآمد ثابت از ریسک بیشتری برخوردار می‌باشد.

درآمد ثابت:

این نوع سرمایه‌گذاری برای افرادی مناسب است که حاضر نیستند در سرمایه‌گذاری ریسک بالایی را بپذیرند زیرا 70 درصد از دارایی خود را در اوراق بسیار کم ریسک مانند اواراق خزانه سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولا سود بیشتری نسبت به بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند و همچنین احتمال ضرر و زیان در این نوع سرمایه‌گذاری بسیار پایین می‌باشد.

بازارگردانی:

 صندوق‌های بازارگردانی مربوط به افراد حقوقی می‌باشد. صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی نوعی صندوق سرمایه‌گذاری می‌باشد که مختص به سرمایه‌گذاران حقوقی است و هدف آن‌ها از سرمایه‌گذاری تنظیم قیمت بازار، از بین بردن صف‌های خرید و فروش و افزایش نقد شوندگی می‌باشد.

جسورانه:

یکی از صندوق‌های معروف سرمایه‌گذاری در میان مردم صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه می‌باشد. این صندوق‌ها در ازای دریافت درصدی از سهام استارتاپ اقدام به سرمایه‌گذاری در آن می‌کنند. این صندوق‌ها عموما از ریسک بالایی برخوردارند و همچنین سوددهی بالایی نیز دارند. اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری با ریسک پذیری بالا هستید پیشنهاد ما به شما صندوق‌های جسورانه می‌باشد. دیجی کالا، اسنپ و علی بابا از استارتاپ‌هایی هستند که سوددهی چمشگیری داشته‌اند.

طلا:

صندوق سرمایه‌گذاری طلا یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک محسوب می‌شود و مشتریان این صندوق به جای خریدن سهام اقدام به خرید طلا و سکه می‌کنند . صندوق‌های طلا حداقل 70 درصد از دارایی خود را صرف خرید طلا و سکه می‌کنند. در واقع سرمایه‌گذاری روی صندوق طلا یک نوع سرمایه‌گذاری غیر مستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی می‌باشد.

زمین و ساختمان:

صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با جمع آوری سرمایه‌های اندک، مشتریان خود را در پروژه‌های ساخت ساز مشارکت می‌دهد و به نسبت سود خوبی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در این صندوق مانند صندوق‌های دیگر شما نمی‌توانید با هر میزان سرمایه‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. اگر دانش کافی در حوزه زمین و ساختمان ندارید و در عین حال علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستید می‌توانید از صندوق‌ سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان کمک بگیرید.

پروژه:

صندوق پروژه یکی از صندوق‌های تامین مالی محسوب می‌شود که تامین مالی پروژه‌ای مشخص در صندوق را فراهم می‌کند. صندوق پروژه با کسب مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار تاسیس می‌شود و با جمع آوری سرمایه‌های خرد از مردم اقدام به سرمایه‌گذاری در یک پروژه خاص می‌کند. این صندوق‌ها پس از بررسی پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی آن‌ها یکی را انتخاب می‌کنند و به جمع آوری سرمایه آن می‌پردازند. سود حاصل از پروژه نیز بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی مناسب هستند که وقت کافی و دانش لازم را برای سرمایه‌گذاری بورسی ندارند. افراد با توجه به روحیه سرمایه‌گذاری خود می‌توانند از بین این صندوق‌ها انتخاب کنند برای مثال صندوق سرمایه‌گذاری در سهام از ریسک بالایی برخوردار است چرا باید حداقل 70 درصد از دارایی خود را صرف خرید سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی کنید و به همین دلیل از ریسک بالاتری برخوردار است. در وبسایت TSETMC با انتخاب سربرگ صندوق‌های سرمایه‌گذاری شما به انواع این صندوق‌ها دسترسی دارید و با انتخاب صندوق مورد نظر خود به صفحه اصلی سرمایه‌گذاری یک صندوق خاص ارجاع داده می‌شوید.

در قسمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری وبسایت TSETMC 8 نوع صندوق وجود دارد. روی صندوق مدنظر خود کلیک کنید تا صفحه اصلی این صندوق برای شما باز شود. برای مثال با انتخاب گزینه درآمد ثابت لیست تمام صندوق‌های درآمد ثابت برای شما باز می‌شود. گزینه در سهام را اگر انتخاب کنید تمامی  صندوق‌های مربوطه برای شما باز می‌شود که اطلاعات آن‌ها از جمله میزان نقدشوندگی، ضامن، مدیر و نام صندوق و دیگر اطلاعات آن‌ها برای شما به نمایش گذاشته می‌شود. اگر قصد دارید این صندوق‌ها را بر اساس  تعداد ضامن به ترتیب مشاهده کنید کافی از روی پارامترضامن  کلیک کنید بعد از آن تمامی این صندوق‌ها به ترتیب تعداد ضامن از زیاد به کم برای شما به نمایش گذاشته می‌شود. این کار را می‌توانید برای هر پارامتری انجام دهید.

شما در وبسایت TSETMC می‌توانید صندوق‌های مختلف را با توجه به نوع آن‌ها مشاهده کنید. برای مثال صندوق‌های مختلط یا با درآمد ثابت، هنگامی که لیست صندوق‌ها برای شما باز شد می‌توانید با دابل کلیک روی صندوق مدنظر خود اطلاعات کلی آن صندوق را در یک صفحه جداگانه مشاهده کنید. اطلاعاتی از قبیل ارزش داریی‌ها، معرفی صندوق و …

بورس کالا

سربرگ اخر بورس کالا می‌باشد. هنگامی که این گزینه را انتخاب کنید 10 بخش متفاوت از بورس کالا برای شما نمایان می‌شود. این بخش‌ها شامل سلف استاندارد، صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده کالایی، نمای بازار، اختیار معامله، معاملات بازار فیزیکی و دیگر بخش‌ها می‌باشد که شما با انتخاب بخش مدنظر خود می‌توانید وارد صفحه اصلی آن بشوید و اطلاعات دقیق مربوطه را مشاهده کنید. برای اطلاعات بیشتر از بورس کالا و نحوه شراکت در این نوع سرمایه‌گذاری را می‌توانید از وبسایت اصلی  بورس کالا دنبال کنید.

کلام نهایی

وبسایت TSETMC دیده بان بازار بورس محسوب می‌شود که تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران فعالیت می‌کند. برای چک کردن نوسانات بورسی و اطلاعات مربوط به این زمینه معتبرترین وبسایت برای سرمایه‌گذاران وبسایت TSETMC محسوب می‌شود. در این مقاله سعی کردیم این وبسایت را به شما معرفی کنیم و قسمت‌های مختلف آن را به شما آموزش دهیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس ایران را دارید حتما باید آشنایی کافی از این وبسایت داشته باشید.



source https://hamisarmaye.com/tsetmc-tutorial/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها