ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

به این postامتیاز دهید

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که شاید هزاران بار برایتان پیش آمده باشد! با توسعه‌ی فناوری بلاک‌چین در سال‌های اخیر و آمدن ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، اتریوم و… ، روز به روز به محبوبیت این ارزهای غیرمتمرکز افزوده می‌شود.  ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) یا رمزارزها، کاربرد آنها، بلاک‌چین، صرافی ارز دیجیتال، کیف پول ارز دیجیتال و… همه و همه از دانستی‌های حیاتی در این عضو جدید اقتصاد دیجیتال هستند که در این مطلب از آکادمی حامی سرمایه، کامل آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که گفته شد ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال می‌باشد و بر پایه علم رمزنگاری ساخته شده است. ارزهای دیجیتال دارای یک نوع ویژگی‌ هستند که باعث می‌شود نسبت به سایر پول‌ها منحصر به فرد به نظر برسند و این ویژگی غیرمتمرکز بودن آن‌ها می‌باشد. ارزهای دیجیتال بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کنند و دارای ویژگی شفافیت و تغییرناپذیری می‌باشند.

ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنا می‌باشد که این دارایی را هیچ نهاد یا سیستم بانکداری پشتیبانی نمی‌کند. ارزهای دیجیتال را می‌توان به صورت مستقیم و بدون نیاز به هیچگونه واسطه‌ای تنها از طریق اینترنت به فروش رساند. برای سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال شما نیازمند افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک‌ها نیستید و به راحتی می‌توانید دارایی خود را کنترل کنید.

در حال حاضر رمزارزهای متعددی در بازار وجود دارد و هر کدام از این رمزارزها براساس یک سیستم خاص طراحی شده‌اند و با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. برخی از این پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین با فرآیند استخراج یا همان ماینینگ قابل دسترسی هستند و بعضی دیگر از این رمزارزها به صورت استخراج شده در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال دارای یک فناوری مهم به نام بلاک‌چین هستند  که در واقع این فناوری امنیت شبکه و سرمایه‌گذاری شما را تامین می‌کند. فناوری بلاک‌چین پایه اصلی فعالیت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

قبل از سال ۲۰۰۸ تلاش‌های زیادی برای ساخت ارز دیجیتال صورت گرفته‌ بود و معامله‌گران به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری بدون محدودیت بودند سرانجام در سال ۲۰۰۸ ایده رمز ارز بیت کوین مطرح شد و سپس در سال ۲۰۰۸ اولین سکه‌های این رمز ارز معروف وارد بازار شد. در واقع ایده شکل‌گیری ارز دیجیتال از جایی شروع شد که اعتماد به شخص ثالث و دوباره خرج کردن پول به عنوان مشکل‌های اساسی سرمایه‌گذاری مطرح شد. بیت کوین اولین پول دیجیتالی بود که توانست مشکل اعتماد به شخص ثالث و دوباره خرج کردن پول را حل کند. بعد از گذشت زمان ارزهای دیجیتال دیگری به منظورهای مختلف به بازار معرفی شده‌اند.

ارزهای دیجیتال رشته رمزگذاری شده‌ای معرفی می‌شوند که از داده‌ها یا هش‌ها ساخته شده‌اند و موجودیت یک واحد ارزی را مشخص می‌کنند. شبکه‌های ارزهای دیجیتال توسط مشارکت‌کنندگان نظارت می‌شوند و در واقع این ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند و توسط کد‌های برنامه نویسی ایجاده شده‌اند.

کریپتوکارنسی چیست

تاریخچه‌ ارز دیجیتال

همانطور که گفته شد ارزهای دیجیتال برپایه علم رمزنگاری هستند و برای بررسی تاریخچه ارز دیجیتال ابتدا به کاربرد علم رمزنگاری می‌پردازیم. علم رمزنگاری نخستین بار در جنگ جهانی دوم به منظور انتقال پیام‌های نظامی مورد استفاده قرار گرفت و سپس این علم در حوزه‌های دیگر نیز کاربرد پیدا کرد. یک دانشمند آمریکایی به نام David Chaum برای نخستین بار از واژه ارزهای دیجیتال استفاده کرد و بعد از گذشت زمان متخصصان در حوزه سرمایه‌گذاری به این واژه توجه کردند. رمز ارز یا همان Cryptocurrency یک نوع ارز دیجیتال می‌باشد که برپایه فناوری رمزنگاری طراحی شده است و معمولا به صورت غیرمتمرکز و بدون پشتوانه دولتی اداره می‌شود. رمزارزهای متعددی در بازار وجود دارد و مصادیق جدیدی از این رمزارزها ایجاد می‌شود.

ارزهای دیجیتال برپایه فناوری بلاک‌چین هستند و نخستین بار در دهه ۹۰ میلادی فناوری بلاک‌چین معرفی شد و بعد از مدتی در سال ۲۰۰۹ پس از بحران‌های عظیم اقتصادی اولین رمزارز غیرمتمرکز به نام بیت کوین بر پایه فناوری بلاک‌چین توسط ساتوشی ناکامتو ایجاد شد. سازنده این ارز دیجیتال به صورت پنهانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نهادهای متعددی در تلاش برای شناسایی این ارز دیجیتال و سازنده آن کردند اما این تلاش‌ها بدون نتیجه باقی ماند. بسیاری از افراد در امنیت این رمرزارز دچار شک و تردید شده بودند اما امنیت این رمز ارز توسط الگوریتم‌های رمزنگاری شده تضمین می‌شود و بر اساس این الگوریتم‌ها مقدار مشخصی از بیت روزانه تولید و توزیع می‌شود.

در واقع هدف از تولید این رمزارز با الگوریتم خاص جلوگیری از تولید بی‌رویه پول توسط دولت‌ها و همچنین ایجاد اطمینان برپایه رمزنگاری بود. این رمز ارز در ابتدا قابل قبول بسیاری از افراد نبود و ارزش چندانی نداشت اما با مرور زمان و رشد بیت کوین افراد زیادی به سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداختند. درحال حاضر بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته می‌شود.

بیت کوین به عنوان معروف‌ترین رمرزارز جهان شناخته می‌شود و بعد از موفقیت بیت کوین افراد زیادی اقدام به ساخت ارزهای دیجیتال کردند و ارزهای متعددی به بازار معرفی شد که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بود. برای مثال رمزارز اتریوم در سال ۲۰۱۳ به بازار معرفی شد و از نظر فناوری از بیت کوین نیز پیشرفته‌تر بود. با پیدایش اتریوم مفاهیم جدیدی از قبیل قراردادهای هوشمند به بازار رمزارزها معرفی شد. ارزهای رمزنگاری شده به صورت غیرمتمرکز کنترل می‌شوند و در مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرند و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون دخالت نهادهای دولتی دارایی خود را کنترل کنند.

cryptocurrency چیست

انواع ارز‌‌ دیجیتال

ارزهای دیجیتال انواع متعددی دارند و هرکدام از این ارزهای دیجیتال به عنوان یک منظور خاص ایجاده شده‌اند و بر اساس کارایی که دارند در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. رایج‌ترین دسته‌بندی براساس حوزه فعالیت آن‌ها می‌باشد و در این دسته‌بندی رمزارزها به پول‌های دیجیتال، ارزهای دیجیتال پلتفرمی و ارزهای دیجیتال مالی تقسیم می‌شوند. ویژگی‌های متعدد ارزهای دیجیتال باعث شده است که این نوع رمزارزها مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرند. ارزهای دیجیتال دارای کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل استفاده از این رمزارزها باعث تهسیل در انجام معاملات مختلف شده است و با توجه به کاربردی که هر یک از این ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، در دسته‌بندی مختلفی قرار می‌گیرند.

پول‌های دیجیتال

پول‌های دیجیتال نمونه مجازی پول‌های واقعی هستند و قابلیت ذخیره و انتقال ارزش را دارند. این پول‌ها دارای یه مزیت نسبت به پول‌های ‌واقعی هستند که این مزیت همان نداشتن ماهیت فیزیکی است. این مجازی بودن پول دیجیتال راحتی در انجام معاملات را به ارمغان می‌آورد و همچنین از امنیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. ارزهای دیجیتال توسط ماینرها با استفاده از ابزارهای استخراج قابل دسترس کاربران قرار می‌گیرند. ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارند که در دسته‌بندی پول قرار می‌گیرند برای مثال بیت کوین، لایت کوین، دوژ کوین و نانو به عنوان پول دیجیتال محسپب می شوند که تمامی این پول‌های دیجیتال بر بستر بلاک‌چین به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. همانطور که می‌دانید مهم‌ترین پول دیجیتال بیت کوین می‌باشد که به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته می‌شود و بیشترین سرمایه را در بازار ارز دیجیتال به خود اختصاص داده است.

تمامی ارزهایی که به عنوان پول دیجیتال معرفی شده‌اند ارز پایه هستند  و از امنیت بسیار بالایی برخوردارند. این پول‌های دیجیتال از شبکه بلاک‌چین استفاده می‌کنند. پول‌های دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شوند:

ارزهای دیجیتال ثابت Stable Coin

ارزهای دیجیتال ثابت دارای یک پشتوانه هستند و دارای یک ویژگی خاص هستند. ارزهای دیجیتال ثابت در مقابل نوسانات قیمتی در امان هستند و نوسانات بازار روی ارزش این ارزها تاثیری ندارد. پشتوانه ارزهای دیجیتال ثابت انواع مختلفی دارد برای مثال می‌تواند طلا، فلزات گرانبها و ارزهای فیزیکی باشد. مهم‌ترین ارز دیجیتال ثابت را می‌توان تتر USDT دانست.

ارزهای دیجیتالی امن Privacy Coin

این نوع ارزها به صورت ناشناس معامله می‌شوند و این بارزترین ویژگی ارزهای دیجیتالی امن می‌باشد. هویت دو طرفه معامله در این ارزها به صورت ناشناس می‌باشد. ارزهای امن شامل مالیات نمی‌شوند و برای معاملات با حجم بالا بسیار مناسب هستند. ارزهای دیجیتال امن عبارتند از: Zen و XMR.

ارزهای دیجیتالی پلتفرمی

ارزهای دیجیتال مبتنی بر پلتفرم از مجبوبیت زیادی برخوردارند و دارای یک نوع قرارداد هوشمند هستند. این ارزهای دیجیتال پلتفرمی برپایه بلاک‌چین هستند. ارزهای دیجیتال پلتفرمی رمز پایه یکسری نرم‌افزارها محسوب می‌شوند که توانایی انجام فعالیت‌های مختلف را در بستر شبکه بلاک‌چین برای کاربران فراهم می‌کنند. این پلتفرم‌ها دارای مزایای زیادی هستند برای مثال باعث حذف واسطه از معاملات می‌شوند و هزینه معاملات نیز به دلیل حذف واسطه‌ها کاهش پیدا می‌کند. اولین و معروف‌ترین پلتفرم ایجاد شده در بازار ارزهای دیجیتال اتریوم می‌باشد.

نسل دوم ارزهای دیجیتال را اتریوم تشکیل داده است و بعد بیت کوین به بازار معرفی شده است. این شبکه از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد. اتریوم امکان انجام قراردادهای هوشمند را به کاربران ارائه می‌دهد. قراردادهای هوشمند علاوه بر انتقال پول امکان انتقال سایر دارایی‌های مالی را به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه برای کاربران فراهم می‌کنند.

ارزهای دیجیتال مالی

بخش بزرگی از ارزهای دیجیتال را ارزهای دیجیتال مالی تشکیل می‌دهند. ارزهای دیجیتال مالی به صورت پلتفرم و یا ارزهای مختلف در دسترس کاربران می‌باشند. هدف ایجاد اینگونه ارزها انجام فعالیت‌های مالی به صورت دیجیتال و حذف واسطه می‌باشد. ارزهای دیجیتال مالی انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن‌ها یکسری خدمات خاص به کاربران خود ارائه می‌دهند و سبب تسهیل در انجام فعالیت‌های مالی کاربران می‌شوند. ارزهای دیجیتال مالی به شش دسته: ارزهای دیجیتالی پرداخت، ارزهای دیجیتالی صرافی‌ها، ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری، ارزهای دیجیتالی وام، ارزهای دیجیتال جذب سرمایه و ارزهای دیجیتالی بیمه تقسیم می‌شوند.

ارز دیجیتال چگونه کار میکند

ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از افراد درباره کارکرد ارز دیجیتال سوالات زیادی دارند و رمزارزها برای اجرای تراکنش‌های خود روش‌های متفاوتی دارند. بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارزها از روش اثبات کار استفاده می‌کند که بر اساس آن ماینر‌ها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. روش‌های مختلف در بلاک‌چین برای کارکرد ارزهای دیجیتال به عنوان الگوریتم‌های اجماع شناخته می‌شوند. الگوریتم‌های اجماع در واقع از تعدادی مشارکت کننده تشکیل شده است که این مشارکت کنندگان امنیت شبکه‌ها را تامین می‌کنند و درباره توسعه شبکه تصمیم‌گیری می‌کنند. تراکنش ارزهای دیجیتال به صورت همتا به همتا عمل می‌کنند و از طریق این معاملات همتا به همتا واسطه‌ها از بین می‌رود.

نظارت بر شبکه ارزهای دیجیتال و تامین امنیت آن توسط نودها و گروه‌های اعتبارسنجی صورت می‌گیرد. در بیت کوین استخراج کنندگان این مسولیت را بر عهده دارند و در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام افرادی که ارز دیجیتال خود را استیک کرده‌اند در مورد تراکنش‌های شبکه تصمیم‌گیری می‌کنند.

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول‌های معمولی

ویژگی‌های منحصر به فرد ارزهای دیجیتال باعث ایجاد تمایز این ارزها با پول‌های معمولی شده است. اولین ویژگی ارزهای دیجیتال که آن را از پول‌های معمولی متمایز می‌کند غیر قابل برگشت بودن تراکنش‌ها می‌باشد. اگر ارز دیجیتالی را انتقال دهید در صورت تایید تراکنش امکان برگشت وجود ندارد و تنها در صورتی می‌توانید آن را برگشت بزنید که گیرنده مایل به انجام این کار باشد. این شیوه در سیستم بانکداری پول‌های رایج کشور متفاوت است و در صورتی که ‌پولی به صورت اشتباهی به حساب فردی واریز شود در صورت پیگیری قضایی قابل برگشت خواهد بود.

ارزهای دیجیتال با هویت نیمه ناشناس یا کاملا ناشناس معامله می‌شوند و آدرس کیف پول شما مانند یک شماره سریال می‌باشد که اطلاعات هویتی شما را شامل نمی‌شود. درصورتی که هویت برای معامله پول رایج کشور بسیار مهم می‌باشد و در صورت ناشناس بودن هویت سرمایه‌گذاران معامله صورت نمی‌گیرد.

سومین ویژگی که باعث تمایز رمزارزها از پول‌های معمولی شده است فرامرزی بودن رمزارزها می‌باشد. ارسال پول به کشورهای مختلف ممکن است چندین روز طول بکشد و نیاز به تبدیل پول می‌باشد اما ارزهای دیجیتال صرفا در عرض چند دقیقه می‌توانند انتقال دارایی را انجام دهند. ارزهای دیجیتال محدودیت مرزی ندارند و شما به راحتی می‌توانید به سراسر نقاط دنیا آن را انتقال دهید.

ارزهای دیجیتال در عین ناشناس بودن از امنیت بسیار بالایی برخوردارند.امنیت در مبادلات درون شبکه‌ای توسط قدرت هش در بیت کوین و سیستم اثبات کار تامین می‌شود و به همین دلیل هک کردن این شبکه‌ها تقریبا غیرممکن می‌باشد. سیستم رمزنگاری کلید خصوصی و عمومی باعث می‌شود افراد بتوانند دارایی خود را کنترل کنند و شخص دیگر قابلیت دسترسی به دارایی آن‌ها را نداشته باشد.

رمزارزها نسبت به پول‌های معمولی دارای یک ویژگی دیگر نیز هستند که مربوط به انحصاری نبودن آن‌ها می‌باشد. افراد برای اینکه بتوانند از شبکه‌های مانند بیت کوین،اتریوم،لایت کوین و … استفاده کنندمحدودیتی ندارند و نیازی نیست از سازمان خاصی اجازه بگیرند. آن‌ها می‌توانند کل تاریخچه تراکنش‌های خود را دریافت کنند و به خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام کنند.

the currencies

دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به دلیل یکسری ویژگی‌های منحصر به فرد دارای محبوبیت زیادی در میان مردم هستند. بازار ارزهای دیجیتال پرنوسان هستند و فناوری که در این بازارها به کار رفته است بسیار خاص می‌باشد. کاربران می‌توانند بدون محدودیت و اجازه از کسی به فعالیت در این بازارها بپردازند. بازارهای دیجیتال به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری نسبتا جدید معرفی شده‌اند و به همین دلیل بازار پرنوسانی دارند این نوسان باعث می‌شود روزانه یک بازار چند درصد رشد یا ریزش داشته باشد و به همین دلیل مردم به دلیل سوددهی بالا به این بازار بسیار علاقه‌مند هستند.

فناوری به‌ کار رفته در ارزهای دیجیتال برپایه علم ریاضیات و رمزنگاری می‌باشد و همین موضوع باعث می‌شود این بازار از امنیت بالایی برخوردار باشد و مردم با اطمینان کامل به سرمایه‌گذاری بپردازند. جنبه آزادی‌خواهانه و کنار گذشتن واسطه‌ها از معاملات باعث شده افراد به راحتی بتوانند دارایی خود را کنترل کنند.  همین مزایا باعث شده بازار ارزهای دیجیتال محبوبیت خاصی در میان مردم داشته باشند.

برخی از اصطلاحات معروف ارز دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال امروزه در میان مردم از محبوبیت زیادی برخوردارند و روز به روز در حال گسترش هستند. به دلیل این تغییر مدام بازار ارزهای دیجیتال، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازارها را دارند باید یک آشنایی کلی با اصطلاحات ارزهای دیجیتال داشته باشند. ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کردند و بعد از آن دنیای ارزهای دیجیتال رشد زیادی را تجربه کرده است و به همین دلیل سرمایه‌گذاران باید با اصطلاحات ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشند. در این قسمت به توضیح تعدادی از این اصطلاحات می‌پردازیم.

دیفای

کلمه DeFi مخفف کلمه Decentralized Finance می‌باشد که به معنی سیستم مالی غیرمتمرکز می باشد. در واقع دیفای به مجموعه‌ای گفته می‌شود که  شامل تمام دارایی‌های دیجیتال، پروتکل‌ها، قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین است. دیفای به قراردادهای هوشمند یا DAO گفته می‌شود که از فناوری بلاک‌چین برای حذف واسطه استفاده می‌کنند. دیفای در واقع از فناوری ارز دیجیتال بیت کوین الهام گرفته شده است و به نهادهای گوناگون اجازه می‌دهد تا نسخه‌ای از تاریخچه معاملات را نگهداری کند و این گونه دیگر تراکنش‌ها توسط منبع مرکزی کنترل نمی‌گردد.

دیفای چیست

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین ابزارها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در واقع کیف پول ارزهای دیجیتال یکی از اصطلاحات رایج دنیای سرمایه‌گذاری است و در واقع اگر شما به کیف پول دیجیتال دسترسی نداشته باشید امکان فعالیت در حوزه ارز دیجیتال را ندارید. کیف پول ارز دیجیتال

محلی برای نگهداری و ذخیره‌سازی دارایی دیجیتال محسوب می‌شود. کیف پول ارزهای دیجیتال به صورت نرم‌افزاری و سخت‌ افزاری در بازار موجود هستند و شما می‌توانید تعدادی از آن‌ها را به صورت رایگان دریافت کنید. کیف پول‌های نرم‌افزاری بر روی گوشی شما نصب می‌شوند و دارای رمز عبور شخصی هستند که از امنیت بالایی برخوردارند.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی محیطی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق آن به خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها بپردازند. در صرافی شما می‌توانید به طور مستقیم با اشخاص درون  صرافی معامله کنید یا از طریق صرافی با سرمایه‌گذاران دیگر معامله کنید  و این صرافی‌ها به صورت آنلاین برای کاربران قابل دسترس هستند و صرافی‌ها در ارائه خدمات، انواع رمزارزها و میزان کارمزد با یکدیگر متفاوت هستند.

صرافی ارز دیجیتال چیست

بلاک‌چین

همانطور که گفته شد یکی از مباحث مهم ارز دیجیتال شبکه بلاک‌چین می‌باشد، تمامی ارزهای دیجیتال بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کنند و بدون شبکه بلاک‌چین امکان فعالیت ارزهای دیجیتال غیرممکن می‌باشد. بلاک‌چین به عنوان یک مرکز دیجیتالی برای رمزارز شناخته می‌شود و در آن تمام معاملات انجام شده ثبت می‌گردد. بلاک‌چین سیستم ثبت اطلاعات و داده است، تمامی اطلاعات و تراکنش‌ها در سیستم بلاک‌چین ثبت می‌شود و به دلیل رمزنگاری آن امکان هک و سرقت در آن غیر ممکن است.

بلاک‌چین دارای بلاک‌های مختلفی است و هرکدام از این بلاک‌ها شامل اطلاعات تراکنش‌ها هستند. بلاک‌چین یک فناوری غیرمتمرکز می‌باشد و واسطه در آن نقشی ندارد. اطلاعات بلاک‌چین به صورت عمومی در دسترس همه کاربران می‌باشد.

استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال به فرآیندی گفته می‌شود که تایید تراکنش‌ها با استفاده کامپیوترها و حل مسائل ریاضی به صورت رمز نگاری شده صورت می‌گیرد. با انجام فرآیند استخراج ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و ماینرها با انجام عمل استخراج یک بلوک جدید به شبکه بلاک‌چین اضافه می‌کنند و از طریق این بلاک سازی و انجام مسائل ریاضی امنیت شبکه بلاک‌چین را تامین می‌کنند.

بلاکچین

ارزهای دیجیتال چگونه تولید و استخراج می‌شوند؟

در زمان‌های قدیم استخراج طلا و فلزات گرانبها از معدن یک راه برای کسب درآمد محسوب می‌شد امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه سرمایه‌گذاری دیگر نیازی به استخراج فیزیکی طلا نیست، شما به راحتی با کامپیوتر و سیستم‌های رایانه‌ای می‌توانید به استخراج ارز دیجیتال بپردازید و از این طریق کسب درآمد کنید.

استخراج و ماینینگ از طریق کامپیوتر کسب سود را برای ما به ارمغان می‌آورد. تراکنش‌ ارزهای دیجیتال در بسته‌های مختلفی جمع‌آوری می‌شوند که به آن‌ها بلاک می‌گویند. پردازش و تایید تراکنش‌ها به واسطه کامپیوتر و ماینرها صورت می‌گیرد و به فرآیند تایید تراکنش‌ها استخراج گفته می‌شود. ماینرها سیستم‌های سخت افزاری خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا پردازش شبکه انجام شود و هنگامی که بلاک به درستی استخراج شود ماینرها از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

به فرآیند تولید و ثبت معامله ارزهای دیجیتال توسط ماینرها استخراج ارز دیجیتال گفته می‌شود. ارزهای دیجیتال یا از طرف شبکه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و آن‌ها به عنوان نودهای مشارکت کننده می‌توانند سکه‌های دیجیتال را در شبکه استیک کنند یا مانند بیت کوین برای تولید ارز دیجیتال به تایید تراکنش و استخراج آن می‌پردازند.

کاربرد ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد ارزهای دیجیتال یک نوع پول دیجیتال محسوب می‌شوند و کاربرد آن‌ها فقط سرمایه‌گذاری نیست و امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توانید ارزهای دیجیتال را در زندگی روزمره خود استفاده کنید.

شما می‌توانید به کمک ارزهای دیجیتال مبادلات مالی سنگین را بدون محدودیت انجام دهید. معمولا در سیستم بانک‌های سنتی برای مبادلات مالی سنگین میزان کارمزد زیادی از معامله‌گران دریافت می‌شود اما به واسطه ارزهای دیجیتال شما با کارمزد بسیار کم می‌توانید به مبادلات با حجم زیاد بپردازید. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی بسیاری از فروشگاه‌ها و سایت‌ها برای مشتریان خود امکان خرید با ارزهای دیجیتال را فراهم کرده‌اند و شما می‌توانید با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به خرید بپردازید.

برای معامله خارج از مرز کشور خود شما در سیستم بانکداری سنتی مجبور به تبدیل پول رایج کشور خود هستید و معمولا این مبادلات چندین روز زمان می‌برد اما به واسطه ارزهای دیجیتال شما بدون محدودیت مرزی می‌توانید به معامله بپردازید.

اصلی‌ترین کاربرد ارزهای دیجیتال نیز امروزه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بالایی که دارند برای سرمایه‌گذاری بسیار سودآور و در عین حال پرریسک هستند.

اهمیت آموزش ارز دیجیتال چیست؟

یکی از مهمترین روش های درآمدزایی از رمزارزها، معامله‌ی آنهاست. به همین دلیل، اگر شما قصد دارید وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید، باید دانش ترید را بلد باشید، باید کار با صرافی ها، کیف پول ها، تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و… را در ارزهای دیجیتال بدانید و با تحلیل چارت های قیمتی، به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید، در همین راستا، آکادمی حامی سرمایه یک دوره حضوری آموزش ارز دیجیتال در مشهد برگزار می کند که افراد علاقه مند ساکن شهر مشهد بتوانند با شرکت در این دوره صفر تا صد هرآنچه برای کسب درآمد از کریپتوکارنسی به آن احتیاج دارند را فرا بگیرند، همچنین افرادی که در مشهد حضوری ندارند می توانند از دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال استفاده کنند.

مزایای ارز دیجیتال

ارز دیجیتال امروزه در میان کاربران محبوبیت فراوانی دارد و این محبوبیت به دلیل یکسری مزایا خاص می‌باشد که ارز دیجیتال را از پول عادی متمایز می‌کند، به این مزایا توجه کنید:

امنیت بسیار بالا

ارزهای دیجیتال برپایه فناوری بلاک‌چین هستند و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. امنیت ارزهای دیجیتال توسط نرخ هش و تایید تراکنش‌های بلاک تامین می‌شود و هش به میزان سرعتی گفته می‌شود که یک ماینر برای حل مبادلات ریاضی صرف می‌کند. یکی از دلایل بالا بودن امنیت ارزهای دیجیتال زنجیره بلاک‌چین و هش‌ها می‌باشد، تراکنش‌های روزانه در بلاک‌ها کاملا ثبت می‌شود و حتی اگر یکی از این بلاک‌ها هک شود به کل شبکه آسیبی نمی‌رساند و هک کردن این سیستم تقریبا غیرممکن می‌باشد.

سادگی انجام معاملات

معاملات ارزهای دیجیتال را می‌توانید به راحتی از طریق اینترنت و صرافی‌های آنلاین انجام دهید. در بانکداری سنتی سیستم آنلاینی وجود نداشت و این معاملات را دشوار می‌کرد. شما از طریق کیف پول دیجیتال خود و صرافی آنلاین به راحتی می‌توانید بدون محدودیت مرزی به معامله بپردازید.

خرید و فروش ۲۴ ساعته

بازار ارزهای دیجیتال به صورت جهانی فعالیت می‌کند و این جهانی بودن بازار ارزهای دیجیتال دلیلی برای ۲۴ ساعته بودن آن می‌باشد. بازار ارزهای دیجیتال در ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته فعال می‌باشد و افراد از سراسر دنیا بدون محدودیت زمانی می‌توانند به معامله بپردازند.

سرمایه‌گذاری پرسود

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بالا دارای سود بسیاری هستند. این بازار دارای سرمایه‌ بسیاری است که در صورت دانش و آگاهی کافی از وضعیت بازار شما به راحتی می‌توانید سود بسیاری کسب کنید. اگر اطلاعات کافی و درستی از بازار ارزهای دیجیتال نداشته باشید همانطور که سوددهی عالی داشته‌اید ممکن است ضرر بسیار سنگینی را متحمل شوید به همین دلیل بدون آموزش پیشین وارد این حوزه نشوید.

 

معایب ارز دیجیتال

در کنار تمام مزایا ذکر شده این بازار مانند هر بازار سرمایه‌گذاری دیگری دارای یکسری معایب نیز می‌باشد. به معایب این بازار توجه کنید:

بازار پر ریسک

بازار ارز دیجیتال به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و هیچ نهاد یا سازمان دولتی از این بازار پشتیبانی نمی‌کند. همین موضوع باعث شده که پیگیری اموال در اثر سرقت و کلاهبرداری کاهش پیدا کند و کالاهبرداران  به راحتی بتوانند دارایی سرمایه‌گذاران را سرقت کنند و نگران دستگیری نباشند. بازار ارز دیجیتال دارای تراکنش‌های برگشت ناپذیر می‌باشد و این موضوع ریسک زیادی را به سرمایه‌گذاران القا می‌کند  چرا که اگر تراکنشی به صورت اشتباهی صورت بگیرد هیچ راه برگشتی وجود ندارد و مبلغی که انتقال داده شده قابل برگشت نمی‌باشد. بازار ارزهای دیجیتال در کنار سودهای فراوان دارای ضرر نیز می‌باشند و اگر آگاهی کافی از فضای آن نداشته باشید دچار ضررات سنگینی خواهید شد.

نبود نظارت و قوانین تنظیم شده

همانطور که گفته شد بازار ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و هر فردی بدون محدودیت می‌تواند به سرمایه‌گذاری بپردازد. غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال باعث شده هیچ نهادی پشتیبانی آن را نداشته باشد و نظارتی بر روی معاملات افراد انجام نشود. به همین دلیل اگر در این بازار از روی غفلت یا ناآگاهی دچار ضرر شوید گروهی برای پیگیری امور شما وجور ندارد و دارایی شما قابل برگشت نمی‌باشد.

نوسانات قیمتی شدید

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل حجم سرمایه و تغییر روز به روز بازار از نوسانات قیمتی شدیدی برخوردارند. نوسانات شدید قیمتی می‌توانند هم جنبه مثبت داشته باشند و هم جنبه منفی. اگر سرمایه‌گذاران از فضای بازار آگاهی کامل داشته باشند می‌توانند نقطه درست ورود و خروج بازار را تعیین کنند و از نوسانات بازار سود بسیار خوبی کسب کنند، و اگر سرمایه‌گذاران اطلاعات درستی نداشته باشند نوسانات به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد و ضرر زیادی نصیب آن‌ها می‌شود.

برخی از ارزهای دیجیتال معروف

بعد از ظهور بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال با گذشت زمان ارزهای دیجیتال دیگر به بازار معرفی شدند و روز به روز در حال رشد بودند. در حال حاضر تعداد زیادی ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که بعضی‌ از آن‌ها بسیار معروف می‌باشند. به این ارزهای پرطرفدار توجه کنید:

بیت کوین

اولین ارز دیجیتال که در بازار سرمایه‌گذاری معروف شد بیت کوین بود. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به بازار معرفی شد و اکنون به عنوان موفق‌ترین رمزارز شناخته می‌شود. بیت کوین از طریق استخراج یا همان ماینینگ در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و اکنون به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته می‌شود.

بیت کوین

اتریوم

مدتی بعد از معرفی بیت کوین و رشد فراوان آن در سال ۲۰۱۳ ایده اتریوم توسط ویتالیک بوترین مطرح شد و سپس عرضه اولیه آن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. شبکه اتریوم در جولای ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. اتریوم دارای یک ایده نوآورانه بود و به عنوان یک پلتفرم معرفی شد. ارز دیجیتال این پلتفرم اتر نام دارد. اتریوم یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین می‌باشد که از آن می‌توان برای ساخت توکن استفاده کرد.

تتر

تتر به عنوان سومین ارز دیجیتال پرطرفدار شناخته می‌شود و به عنوان یک استیبل کوین فعالیت می‌کند. استیبل کوین‌ها دارای یک قیمت ثابت هستند و نوسانات بازار روی آن‌ها تاثیری ندارد. تتر همیشه معادل ۱ دلار آمریکا قیمت دارد و پشتوانه آن ارزهای فیات مانند دلار و یورو می‌باشد. تتر به عنوان یک توکن محسوب می‌شود و دارای بلاک‌چین اختصاصی نمی‌باشد. تتر بر بستر بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم یا ترون قابل اجرا می‌باشد.

تتر

ریپل

ریپل یک پلتفرم متن‌بازی است که برای انجام تراکنش‌های ارزان و سریع طراحی شده است. سیستم پرداختی ریپل در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و این پلتفرم از پول‌های رایج شبکه خود پشتیبانی می‌کند. توکن بومی ریپل XRP نام دارد و در حال حاضر ریپل بر روی همکاری با بانک‌ها و توسعه سیستم پرداختی خود تمرکز کرده است.

بیت کوین کش

بیت کوین کش یکی از فورک‌های معروف بیت کوین می‌باشد که با تغییر اندازه بلاک‌ها در سال ۲۰۱۷ به وجود آمده است. بیت کوین کش در سال ۲۰۱۸ به دو زنجیره با نام‌های ABC و SV تقسیم شد و زنجیره ABC با نام بیت کوین کش به فعالیت خود ادامه داد.

بیت کوین کش

ارز دیجیتال در ایران

امروزه بازار ارزهای دیجیتال در ایران از محبوبیت زیادی برخوردار است. در ابتدا بسیاری از مردم در بازار بورس ایران مشغول به سرمایه‌گذاری بودند اما بعد از ریزش شدید این بازار بسیاری از این افراد به بازار ارزهای دیجیتال روی آوردند. امروزه در ایران کمتر کسی وجود دارد که اسم ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین را نشنیده باشد. در کشور ایران مردم سرمایه ریالی خود را به بیت کوین و اتریوم تبدیل می‌کنند تا بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند و در مرور زمان نیز سودآوری داشته باشند. در واقع به دلیل نوسانات بالای بازار سودآوری خوبی در آن وجود دارد.

نوسانات بازار ارزهای دیجیتال در حدی است که در طی یک روز یک رمزارز چند درصد رشد داشته است  و به همین دلیل در حال حاضر صرافی‌های زیادی وجود دارند که در ایران به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند. یکی از صرافی‌های فعال در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال صرافی ایران بایننس می‌باشد دارای سابقه درخشانی در این حوزه است.

امروزه در کشور ما بسیاری از افراد در استخراج ارزهای دیجیتال مشغول هستند.همانطور که می‌دانید استخراج ارز دیجیتال نیازمند انرژی برق زیادی است و ایران به دلیل ارزان بودن قیمت برق خاستگاه خوبی برای استخراج ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. در ایران مزرعه‌های استخراج جهت استخراج ارز وجود دارد.

آینده ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال امروزه بسیار پرطرفدار هستند و افراد با آموزش کافی می‌توانند روی ارزش رمزارزها برای ماه‌ها یا سال‌ها سرمایه‌گذاری کنند. بازار ارز دیجیتال به عنوان یک بازار نوظهور معرفی می‌شود و نمی‌توان به درستی این بازار را پیش‌بینی کرد. بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر از رشد بسیار زیادی برخوردار بوده است و در کنار این رشد بسیاری از رمزارزها نیز ریزش کرده‌اند. صنعت ارز دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود بوده و رو به تکامل می‌باشد. این تازه ظهور بودن بازار ارز دیجیتال باعث شده است ارزهای دیجیتال از لحاظ قیمتی ریزش کنند. پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال در بلند مدت کار دشواری محسوب می‌شود. متخصصان این بازار با بررسی وضعیت بازار و تحلیل قیمت‌ها به پیش بینی این بازار می‌پردازند.

قانون‌گذاری ارز دیجیتال

به دلیل نوپا بودن بازار ارزهای دیجیتال بسیاری از دولت‌ها نسبت به این بازار تصمیمات قاطعانه‌ای ندارند اما با بررسی یکسری معیارهای مشخص می‌توان رویکرد دولت‌ها را نسبت به این بازار فهمید. بازار ارز دیجیتال به صورت غیرمتمرکز می‌باشد و نهاد خاصی این بازار را پشتیبانی نمی‌کند و قانون وضع شده‌ای در این بازار وجود ندارد. این بازار دارای پشتوانه نیست و این خود سرمایه‌گذاران هستند که درباره وضعیت بازار و قوانین آن تصمیم‌گیری می‌کنند. به دلیل غیرمتمرکز بودن بازار ارزهای دیجیتال باید با دقت زیادی به معامله در این بازار بپردازید. هر کشور با توجه به قوانین خود رویکرد خاصی نسبت به این بازار دارد.

راه‌اندازی etf ارزهای دیجیتال

یک ارز دیجیتال دارای etf می‌باشد و etf ارز دیجیتال مخفف کلمه Exchange Traded Fund می‌باشد که به معنی صندوق قابل معامله می‌باشد و نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که دقیقا مانند سهام قابل خریداری می‌باشد. eft ارز ایجیتال روشی سریع و آسان برای متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری است و بیشتر eftها در گروهی از سهام، اوراق، قرضه یا دارایی‌های دیگری قرار می‌گیرند که ارزهای دیجیتال و شرکت‌های مرتبط در توسعه آن‌ها نقش ایفا می‌کنند.

درواقع etf رمز ارز صندوقی می‌باشد که متشکل از رمزارزهای پایه است. eft ارز دیجیتال قیمت یک یا چند ارز دیجیتال را ردیابی می‌کند و بر اساس خرید و فروش سرمایه‌گذار قیمت eft رمزارز به صورت روزانه در نوسان می‌باشد. مانند سهام عادی، etf ارزهای ایجیتال به صورت روزانه معامله می‌شوند.

آینده بیت کوین

بیت کوین اولین و موفق‌ترین رمزارز معرفی شده به بازار می‌باشد و به دلیل ارزش بازار بیت کوین می‌توان آن را شاخص خوبی برای بازار رمزارزها در نظر گرفت. قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ رشد چشمگیری داشت و قیمت باورنکردنی جدیدی از خود را ثبت کرد. بیت کوین در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ به قیمت ۶۸۰۰۰ دلار رسید. این قیمت در واقع بالاترین قیمتی بود که بیت کوین از خود به جا گذاشته بود. تمامی متخصصان به آینده این رمزارز امیدوار هستند و از طریق گذشته این رمزارز می‌توانند وضعیت آینده آن را پیش‌بینی کنند.  بسیاری از خبرگان از ۱۰۰۰۰۰ دلاری شدن بیت کوین در آینده خبر می‌دهند و به نظر این خبرگان از طریق بررسی گذشته بیت کوین می‌توان سرنخ‌هایی از نتیجه مورد انتظار برای آینده آن را ارائه دهند.

کلام نهایی

ارزهای دیجیتال یک مدل جدید از پول‌ محسوب می‌شوند که کاربردهای متفاوتی دارند و در حال حاضر تعداد زیادی از این ارزهای دیجیتال در بازار وجود دارد. بیت کوین اولین رمزارز معرفی شده به بازار می‌باشد که در حال حاضر به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. ارزهای دیجیتال کاربردهای متفاوتی دارند و روز به روز به ارزش آن‌ها افزوده می‌شود. با داشتن یک کیف پول معتبر و انتخاب یک صرافی شما می توانید به سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال بپردازید.

امروزه بسیاری از افراد در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند و سودآوری خوبی از این طریق دارند. با داشتن آگاهی کافی از فضای بازار و وضعیت آن‌ می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال موفق بود. برای آشنایی با بازار ارز دیجیتال شما می توانید در دوره های آموزشی ارز دیجیتال شرکت کنید. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به موضوع ارز دیجیتال چیست پرداختیم و تمام توضیحات مربوطه را در اختیار کاربران قرار دادیم.



source https://hamisarmaye.com/what-is-cryptocurrency/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها