صرافی ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

به این postامتیاز دهید

بازار ارز دیجیتال در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین بازارهای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است و افراد زیادی مشغول فعالیت در این حوزه هستند. ارز دیجیتال یک نوع پول دیجیتال می‌باشد که برپایه علم رمزنگاری شده است و در بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند. در حال حاضر افراد زیادی قصد دارند وارد این بازار شوند و فعالیت خود را در این بازار آغاز کنند. برای خرید و فروش و معامله در بازار ارزهای دیجیتال باید یک صرافی معتبر انتخاب کنید. صرافی در واقع محلی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌باشد. صرافی‌های ارز دیجیتال امروزه به صورت آنلاین نیز فعالیت می‌کنند و در قالب سایت یا اپلیکیشم موبایل هستند. اگر قصد دارید وارد حوزه ارز دیجیتال شوید و نمی‌دانید که صرافی ارز دیجیتال چیست و بر اساس چه معیارهایی می‌توان یک صرافی خوب انتخاب کرد در این مقاله از آکادمی حامی سرمایه همراه ما باشید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

در مرحله اول برای اینکه با دنیای ارز دیجیتال و بازار آن آشنا بشوید باید بدانید که صرافی ارز دیجیتال چیست و در سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارز دیجیتال چه تاثیری دارد. صرافی ارز دیجیتال که به آن Exchange گفته می‌شود بستری است که سرمایه‌گذارن می‌توانند در آن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند و این دارایی‌های دیجیتال را به پول ملی تبدیل کنند. صرافی ارزهای دیجیتال می‌تواند یک سایت باشد یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه شما نصب شود یا می‌تواند هر دو قابلیت را همزمان داشته باشد.

شما برای خرید ارز دیجیتال با پول رایج کشور خود باید در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کنید و در قبال پول رایج کشور یا ارز دیجیتال انواع رمزارزها را خریداری کنید. در صورت نیاز شما می‌توانید دارایی دیجیتال خود را در صرافی به فروش برسانید و در ازای آن پول ملی دریافت کنید. صرافی ارزهای دیجیتال به صورت آنلاین در حال فعالیت هستند و برای ثبت نام در این صرافی نیازی به حضور فیزکی در محل صرافی نمی‌باشد و شما به راحتی می‌توانید از طریق سایت یا نرم‌افزار صرافی مربوطه ثبت نام خود را تکمیل کنید.

صرافی‌ ارزهای دیجیتال معمولا به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و شما به راحتی از طریق موبایل و لپ تاپ خود می‌توانید به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

شما با نحوه ساز و کار صرافی ارز دیجیتال و کار کردن با آن، به طورکامل در دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد آشنا می شوید. اما در ادامه نیز توضیح کاملی برای آن آورده‌ایم.

بعد از آشنایی با موضوع صرافی ارز دیجیتال چیست، باید با نحوه عملکرد صرافی‌های ارز دیجیتال نیز آشنا شوید. صرافی‌های ارز دیجیتال با یکدیگر تفاوت دارند و نحوه عملکرد آن‌ها به نوع صرافی بستگی دارد. در حالت کلی صرافی ارزهای دیجیتال دو رویکرد را پیش رو می‌گیرند. در حالت اول شما با خود صرافی معامله می‌کنید و صرافی ارز را به شما می‌فروشد یا از شما خریداری می‌کند و در حالت دوم صرافی طرف معامله شما نمی‌باشد و صرفا به عنوان یک واسطه بین خریداران و فروشندگان ایفای نقش می‌کند. در حالت دوم صرافی‌ها طرف معامله شما نیستند بلکه به عنوان یک واسطه ایفای نقش می‌کنند و از هر معامله درصدی کمیسیون دریافت می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال چیست

جفت ارز چیست؟

اگر با صرافی ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید تا به حال اسم جفت ارز را شنیده‌اید. در یک صرافی ارز دیجیتال برای نشان دادن امکان تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر از مفهوم جفت ارز استفاده می‌شود، به این صورت که یک جفت ارز برابر با یک جفت ارز دیگر قرار می‌گیرد. جفت ارزها در صرافی‌ها با نمادهای اختصاری کنار یک دیگر قرار می‌گیرند به عنوان مثال بیت کوین با نماد اختصاری BTC نشان داده می‌شود و تتر با نماد USDT و جفت ارز بیت کوین و تتر به شکل BTC/USDT نشان داده می‌شود. جفت ارزها کاربرد مهمی دارند و در تحلیل تکنیکال بازار می‌توانند به شما کمک کنند. اکر شما قصد داشته باشید از تغییرات قیمت ریپل نسبت به بیت کوین مشاهده کنید می‌توانید از نمودار جفت ارز ریپل بیت کوین استفاده کنید و تغییرات را به راحتی بررسی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیت کوین، مقاله بیت کوین چیست را مطالعه نمایید.

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارد و با توجه به ویژگی‌های هر صرافی می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد اما در دسته‌بندی کلی‌تر صرافی‌های ارز دیجیتال به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. در کنار این دو دسته اصلی سه مدل دیگر صرافی نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پر‌دازیم.

صرافی متمرکز

صرافی متمرکز در مقابل صرافی غیرمتمرکز قرار دارد و توسط یک نهاد خاص اداره می‌شود. در صرافی‌های متمرکز کل صرافی به دست چند شخص یا نهاد اداره می‌شود و دارایی صرافی نیز در اختیار این اشخاص یا نهادها می‌باشد. در صرافی‌های متمرکز کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال افراد در دست صرافی می‌باشد و در تمام دارایی دیجیتال شما در کیف پول صرافی نگهداری می‌شود.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند ارزهای دیجیتال به دلیل غیرمتمرکز بودن دارای محبوبیت زیادی هستند و این متمرکز بودن صرافی ارز دیجیتال باعث می‌شود ویژگی منحصر به فرد این دارایی دیده نشود و در واقع صرافی‌های متمرکز برخلاف ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. این نقطه ضعف برای سرمایه‌گذاران ایرانی پرخطرتر می‌باشد چرا که به دلیل تحریم‌ها ممکن است هر لحظه حساب‌های صرافی مسدود شود و شما دیگر به دارایی خود دسترسی نداشته باشید.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد و پشت هر صرافی غیرمتمرکز یک یا چند قرارداد هوشمند وجود دارد که مبتنی بر بلاک‌چین می‌باشد و دارایی کاربران را در اختیار دارد. صرافی‌های غیرمتمرکز شکلی جدید از صرافی ارز دیجیتال هستند و تا کنون بخش زیادی از بازار رمزارزها را تصاحب کرده‌اند. عامل تمایز صرافی غیرمتمرکز از دیگر صرافی‌ها نحوه کنترل دارایی و مدیریت آن‌ها می‌باشد.

در صرافی غیرمتمرکز صاحبان صرافی کنترلی بر دارایی شما ندارند و این باعث می‌شود سما بر دارایی خود نظارت بیشتری داشته باشید و دیگر نگران مسدود شدن حساب‌های خود نباشید. در صرافی‌های غیرمتمرکز با کمک بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل‌های غیرمتمرکز می‌توانید به راحتی از طریق کیف پول دیجیتال دارایی خود را کنترل و تبدیل کنید. برای انجام این کار در ابتدا شما وارد سایت صرافی می‌شوید و کیف پول دیجیتال خود را به صرافی متصل می‌کنید.

صرافی‌های غیرمتمرکز به تازگی به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شده‌اند و به دلیل یکسری نقص‌های ساختاری هنوز جایگزین صرافی‌های متمرکز نشده‌اند اما پیشرفت این صرافی‌ها نشان‌دهنده آینده روشن آن‌ها می‌باشد. صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بربلاک‌چین هستند و از زیرساخت‌های برپایه بلاک‌چین استفاده می‌کنند  و به همین دلیل مقیاس‌پذیری بلاک‌چین تاثیر زیادی در عملکرد آن‌ها دارد.

صرافی همتا به همتا

صرافی‌های همتا به همتا

صرافی‌های همتا به همتا P2P مانند معامله‌های همتا به همتا می‌باشند و واسطه در آن‌ها نقشی ندارد. صرافی‌های همتا به همتا مانند سایت دیوار هستند که شما به عنوان فروشنده در آن سایت خریدار متناسب با شرایط خود را پیدا می‌کنید. در صرافی‌های همتا به همتا خریداران و فروشندگان آگهی خرید و فروش را درج می‌کنند و شما به راحتی به عنوان خریدار یا فروشنده می‌توانید یک آگهی را انتخاب کنید و معامله موردنظر خود را انجام دهید. برای پیشگیری از هر نوع کلاهبرداری صرافی‌های همتا به همتا به شما امکان می‌دهند که تا زمان تایید مشتری دارایی خود را قفل کنید و همچنین فرآیندهای حل اختلاف برای معاملات پیش‌بینی شده است.

در این صرافی شما می‌توانید بر اساس امتیازبندی طرف معامله خود را انتخاب کنید و معامله‌گران براساس نحوه معامله و تعداد آن دارای یکسری امتیازات هستند و معامله‌گران برتر بالاتر از بقیه نشان داده می‌شوند. صرافی‌های همتا به همتا دارای تنوع زیادی هستند و شما می‌توانید بدون محدودیت مرزی به معامله با کسانی خارج از کشور خود اقدام کنید. روش‌های پرداخت در این صرافی‌ها نیز متفاوت می‌باشد. صرافی لوکال بیتکوینز Localbitcoins.com یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های همتا به همتا شناخته می‌شود.

تبادل فوری

در کنار صرافی‌های دیجیتال یکسری برنامه‌های تحت وب وجود دارند که همانند صرافی عمل می‌کنند، البته تا حدودی؛ این برنامه‌ها امکان تبدیل فوری ارزهای دیجیتال به یکدیگر را فراهم می‌کنند. در این پلتفرم شما مشخص می‌کنید که چه ارزی دارید و قصد دارید ارز خود را به چه نوع ارز دیجیتال دیگری تبدیل کنید و بقیه کار را پلتفرم برای شما انجام می‌دهد، پلتفرم‌های تبادل فوری به یکسری صرافی‌های بزرگ جهان متصل هستند و زمانی که شما درخواست تبادل را ارائه می‌دهید سیستم به صورت خودکار بهترین قیمت ممکن را در صرافی پیدا می‌کند و به شما پیشنهاد می‌دهد، در نهایت با ارائه این خدمات به کاربران خود مقداری کارمزد دریافت می‌کند.  لازم به ذکر می‌باشد که ایران به دلیل تحریم‌های خارجی برای استفاده از این پلتفرم‌ها در خطر هستند و ممکن است دارایی کاربران ایرانی بلوکه شود.

صرافی‌های مشتقه

در برخی از صرافی‌ها امکان معامله قراردادها آتی Futures و اختیار Options  برای ارزهای دیجیتال وجود دارد. معامله ارزهای دیجیتال به صورت آتی و اختیار با معامله معمولی متفاوت می‌باشد و بیشتر شبیه معاملات معمولی در صرافی‌های متمرکز می‌باشد تنها تفاوت آن با صرافی معمولی این است که شما می‌توانید از صرافی پول قرض بگیرید و با چندین برابر سرمایه خود به معامله بپردازید.

شما در بازارهای مشتقه می‌توانید با باز کردن موقعیت فروش موقت از کاهش قیمت نیز سود ببرید. صرافی بایننس از معاملات مشتقه پشتیبانی می‌کند و برای انجام این نوع معاملات شما باید از دانش و تجربه بالایی در حوزه ارز دیجیتال برخوردار باشید.

امنیت صرافی ارز دیجیتال

امنیت صرافی ارز دیجیتال

هنگامی که صحبت از انتخاب یک صرافی می‌شود اولین ویژگی که به ذهن هر فردی خطور می‌کند امنیت آن صرافی می‌باشد. در صرافی شما دارایی خود را خرید و فروش می‌کنید و اگر صرافی از امنیت درستی برخوردار نباشد معامله‌گران از اعتماد به آن خودداری می‌کنند.

در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی هکرها بسیار راحت‌تر می‌توانند دارایی دیجیتال شما را هک کنند به همین دلیل صرافی‌ها باید برای تامین امنیت کاربران خود هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند و تمام ابزارهای امنیتی را فراهم کنند. صرافی‌ها هر کدام ابزار متفاوت خود را برای اجرای امنیت استفاده می‌کنند و در واقع صرافی‌هایی برای شما بهترین انتخاب می‌باشند که از بهترین ابزار امنیتی در سیستم خود استفاده کرده‌اند. ابزارهایی که برای برقراری امنیت در صرافی‌ها استفاده می‌شود بسیار گسترده می‌باشد.

در اولین مرحله برای انتخاب یک صرافی امن باید احراز هویت را در نظر داشته باشید، یکی از ابزارهای مهم برای برقراری امنیت در صرافی احراز هویت می‌باشد. در واقع احراز هویت باعث پیشرفت ضریب امنیتی صرافی می‌شود و رسیدن به امنیت پایدار را فراهم می‌کند. احراز هویت یک فرآیند بسیار پیچیده می‌باشد که از ریسک و خطرات ناشناس بودن معاملات جلوگیری می‌کند.

اگر به نظرسنجی در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال نگاه کنید متوجه خواهید شد که مهم‌ترین عوامل برای انتخاب یک صرافی امنیت و نقدینگی آن می‌باشد. این عوامل برای معامله‌گران صرافی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. صرافی و دنیای ارز دیجیتال به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند و غیرمتمرکز بودن آن  نشان‌دهنده این می‌باشد که تنها مسول دارایی هر فردی خود آن فرد می‌باشد و شما اگر دچار ضررات سنگینی شوید کسی پاسخگو نخواهد بود، به همین دلیل باید سعی کنید تمامی ابزارهای امنیتی را برای خود فراهم کنید.

از کیف پول‌های نامعتبر استفاده نکنید و به هر صرافی تازه تاسیسی اعتماد نکنید. قبل از ثبت نام در هر صرافی نظرات کاربران آن صرافی را بپرسید و در سایت‌های معتبر تحقیق کنید.

قبل از شروع به معامله در صرافی موردنظر خود باید درباره امنیت صرافی تحقیقات لازم را انجام دهید. سعی کنید صرافی‌هایی را انتخاب کنید که شناخته شده هستند و از اعتبار بالایی برخوردارند برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از انتخاب صرافی حتما به نشانی و آدرس آن توجه کنید و مطمن شوید که آدرس صرافی تقلبی نباشد. ممکن است با یکسری تفاوت‌های بسیار جزئی آدرس صرافی تقلبی باشد.
  • هنگامی که در سایت صرافی به صورت آنلاین فعالیت می‌کنید سعی کنید بر روی لینک‌های آنلاین کلیک نکنید و وارد صفحه جدیدی نشوید.
  • سعی کنید در بازار ارزهای دیجیتال صرافی مدنظر خود را از نظر امنیت بررسی کنید و نظر کاربران دیگر را بپرسید.
  • در مورد سیستم صرافی از جمله تیم آن، ابزارهای امنیتی و تکنولوژی بکار رفته در آن صرافی تحقیقات لازم را انجام دهید.
  • میزان سرمایه در گردش صرافی را بررسی کنید.
  • بلاگ و شبکه‌های اجتماعی که مربوط به صرافی می‌باشد را بررسی کنید.

 

روش‌های بالا بردن امنیت صرافی ارز دیجیتال چیست؟

از زمان ظهور ارزهای دیجیتال و رونق این بازار هکرهای زیادی در تلاش برای سرقت دارایی‌های دیجیتال هستند، اسکمرها یک گروه هکر هستند که در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ میلیون دلار ارز دیجیتال را سرقت کردند و این مقدار نشان می‌دهد که آمار سرقت ارزهای دیجیتال از سال قبل دو برابر افزایش یافته است. ۷۲ درصد از وجوه سرقت شده از طریق پروتکل‌های DeFi صورت گرفته است.

در مرحله اول برای اینکه بتوانید از دارایی خود محافظت کنید باید بدانید که هکرها چگونه دارایی دیجیتال شما را سرقت می‌کنند. با شناخت استراتژی هکرها بسیار راحت‌تر می‌توانید از دارایی خود محافظت کنید. در مرحله اول هکر‌ها برای آغاز یک سرقت هدف خود را شناسایی می‌کنند و اطلاعات عمومی را رصد می‌کنند، با انجام تمام تحلیل‌ها برنامه سرقت خود را پس از تعیین هدف آغاز می‌کنند. در مرحله دوم بعد از انتخاب هدف مجرمان سایبری اقدام به سرقت مدارک اعتباری می‌کنند تا بتوانند امنیت دارایی ارزهای دیجیتال را از بین ببرند.

نفوذ به شبکه در مرحله بعدی قرار دارد، هنگامی که مدارک اعتباری را به دست گرفتند سعی می‌کنند از طریق ایمیل و پیامک کلاهبرداری قربانیان را شناسایی کنند. در مرحله اخر مهاجمان با استفاده از قربانیان کنترل شبکه را در دست می‌گیرند و دارایی ارزشمند شما را جستجو می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال چیست

برای حفظ و نگهداری دارایی خود در مقابل مهاجمین باید از یک استراتژی عمیق دفاعی استفاده کنید و موراد زیادی را مورد توجه قرار دهید. به موارد زیر دقت کنید:

افشا نکردن اطلاعات حساب

برای اینکه از دارایی خود محافظت کنید در مرحله اول باید اطلاعات شخصی حساب خود را در دسترس دیگران قرار ندهید. اگر فردی به کلمه عبور  و کلید خصوصی حساب شما دسترسی داشته باشد می‌تواند وارد کیف پول شود و به راحتی دارایی شما را تحت کنترل خود قرار دهد. برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی کلید خصوصی و کلمه عبور خود را در اختیار هیچکس نگذارید.

اطلاعات حساب شما فقط رمز کیف پول شما نمی‌باشد و شامل تمام اطلاعات ثبت شده در صرافی نیز می‌باشد، به همین دلیل اطلاعاتی که در صرافی ثبت کرده‌اید و رمز عبور آن را در اختیار کسی قرار ندهید زیرا هیچکس به جز شما توانایی حفاظت از دارایی شما را ندارد و شما باید خودتان تمام مسائل امنیتی را در نظر بگیرید. اگر تمامی اطلاعات ذکر شده را در اختیار کسی قرار داده‌اید هرچه سریع‌تر به تغییر کلمه عبور خود اقدام کنید.

فعال کردن تایید هویت دو مرحله‌ای

شما برای افزایش سیستم امنیتی حساب هود می‌توانید از یکسری روش‌های مخصوص استفاده کنید و حساب کاربری خود را امن‌تر کنید. برای افزایش امنیت حساب خود از احراز هویت و تایید هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید. برای حفظ امنیت بیشتر حساب حتما تایید هویت دو مرحله‌ای به این صورت فعال کنید:

  • انتخاب منوی حساب کاربری
  • انتخاب گزینه امنیت
  • فعال کردن یک روش تایید صحت دو عاملی

آگاه بودن در برابر حمله‌های فیشینگ

یکی از راه‌های کلاهبرداری استفاده از سایت‌های تقلبی برای دریافت اطلاعات محرمانه افراد می‌باشد. در سال گذشته کلاهبرداران با استفاده از آدرس مشابه صرافی بایننس که به صورت Binancę نوشته می‌شد اطلاعات محرمانه زیادی از کاربران را در دست گرفتند و به حساب‌های آن‌ها حمله کردند و بسیاری از افراد متوجه تفاوت e با ę نشده‌اند و گول این حیله را خورده‌اند. در مقابل تمام این حیله‌ها آگاهی کامل را کسب کنید و به پیام‌های اشتباهی که برای شما ارسال می‌شود به هیچ وجه اعتماد نکنید.

استفاده نکردن از اپلیکیشن‌های تقلبی

به یاد داشته باشید هکرها فقط با استفاده از یک روش نمی‌توانند‌ دارایی شما را سرقت کنند و به همین دلیل باید تمام جوانب امنیتی را در نظر بگیرید. بدافزارها و اپلیکیشن‌های تقلبی در سایت‌های غیرمتعبر یک راه برای دسترسی به اطلاعات حساب شما می‌باشد. برای اجرای امنیت و حفاظت از دارایی دیجیتال خود سعی کنید اپلیکیشن‌های مدنظر خود را از منابع ریکی و معتبر دانلود کنید. اپ استورهای معتبر بهترین گزینه برای دانلود نرم‌افزارهای شما می‌باشند و سعی کنید به هیچ وجه از سایت‌های نامعتبر نرم‌افزارهای خود را دانلود نکنید.

اپلیکیشن‌های تقلبی تمامی اطلاعات هویتی و موقعیت مکانی شما را در اختیار سارقین قرار می‌دهد و در نهایت به دزدی اشخاص منجر می‌شود و اگر اطلاعات حساب را افشا نکنید به مرگ تهدید می‌شوید، این اتفاق معمولا برای کسانی رخ می‌دهد که دارایی زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارند. در کنار توجه به این موارد به گرو‌ه‌های شخصی خرید و فروش رمزارزها در تلگرام و واتساپ نیز توجه کنید. بسیاری از این فروشندگان شخصی از درگاه‌های بانکی تقلبی استفاده می‌کنند و اطلاعات حساب شما را به راحتی بدست می‌آورند.

استفاده از کیف پول‌های امن برای محافظت دارایی خود در مقابل هک کیف پول

کیف پول محلی است که شما دارایی دیجیتال خود را در آن ذخیره و نگهداری می‌کنید. ارزهای دیجیتال امروزه ارزش بسیار زیادی دارند و همین ارزش بالا باعث شده که این دارایی‌ها در معرض هک‌های مخرب قرار بگیرند. تا به الان ارزهای دیجیتال زیادی از جمله بیت کوین مفقود شده است. کاربران در حفظ کلیدهای خصوصی خود غفلت کرده‌اند و یا مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند. یکی از بهترین راه‌های حفاظت از ارزهای دیجیتال، داشتن یک کیف پول با امنیت بالا می‌باشد. شما می‌توانید از کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری استفاده کنید، دستگاه‌های سخت افزاری از امنیت بسیار بالایی برخوردارند.

اجرای اقدامات زیر می‌تواند به حفظ و نگهداری دارایی شما کمک فراوانی بکند:

 

  • دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت آفلاین در کیف پول سخت افزاری مانند لجر نگهداری کنید.
  • کیف پول سخت افزاری خود را در مواقعی که به آن نیاز ندارید در محیطی امن مانند گاوصندوق نگهداری کنید.
  • آدرس سایت صرافی مورد نظر خود را بوکمارک کنید که گول سایت‌های تقلبی را نخورید و همیشه از قسمت بوکمارک مرورگر خود وارد سایت صرافی شوید.
  • مقدار زیادی ارز دیجیتال در حساب صرافی نگهداری نکنید و فقط میزانی که قصد معامله آن را دارید خرید و فروش کنید در حساب صرافی خود نگهداری کنید.
  • کلید خصوصی و کد بازیابی خود را در محیطی آفلاین و دور از کیف پول سخت افزاری خود نگهداری کنید.
  • برای ورود به حساب‌های خود از تایید هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید.
  • تمام دارایی خود را در یک کیف پول متمرکز نکنید و سعی کنید آن‌ها را پراکنده نگهداری کنید.
  • رمزهای سخت برای کیف پول خود انتخاب کنید که هک کیف پول شما دشوار باشد.
  • از سیستم عامل لینکوس استفاده کنید، این سیستم عامل از لحاظ طراحی از سیستم عامل ویندوز امن‌تر می‌باشد.

 

راهکار ایرانیان برای استفاده ارز صرافی ارز دیجیتال چیست

راهکار ایرانیان برای استفاده از صرافی ارز دیجیتال چیست؟

بعد از آشنایی با این موضوع که صرافی ارز دیجیتال چیست؟ احتمالا به این موضوع فکر کرده‌اید که کاربران ایرانی چگونه می‌توانند فعالیت سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنند؟ در واقع کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم‌ها برای مبادله ارزهای دیجیتال با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو هستند اما بازهم سرمایه‌گذاری در این حوزه غیرممکن نمی‌باشد. برای فعالیت کاربران ایرانی در حوزه ارز دیجیتال دو روش معمول وجود دارد، ما برای شروع فعالیت سرمایه‌گذاری خود می‌توانیم به صرافی‌های ایرانی مراجعه کنیم.

با ثبت نام در یک صرافی ایرانی شما می‌توانید ریال خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید و معاملات خود را در این حوزه آغاز کنید. در حال حاضر به دلیل پیشرفت و محبوبیت ارزهای دیجیتال صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی از رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کنند و شما با حساب ریالی خود می‌توانید به خرید و فروش رمزارزها بپردازید.  راه دیگر برای فعالیت در حوزه رمزارزها ثبت نام در صرافی‌های خارجی می‌باشد.

تمام پلتفرم‌های معاملاتی معتبر که متعلق به کشورهای خارجی هستند اعلام کرده‌اند که ساکنین کشورهای تحت تحریم نمی‌توانند در پلتفرم‌های معاملاتی فعالیتی داشته باشند، اما کاربران ایرانی با اجراسازی یکسری روش‌ها سعی کرده‌اند محدودیت‌ها را دور بزنند. به یاد داشته باشد استفاده از صرافی‌های خارجی همواره ریسک مسدود شدن حساب و بلوکه شدن دارایی شما را به همراه دارد. اغلب معامله‌گران ایرانی امروزه با تغییر آی پی خود از صرافی بایننس استفاده می‌کنند.

صرافی بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان می‌باشد و بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال معروف را پشتیبانی می‌کند. صرافی بایننس دارای بالاترین حجم معاملات در تمام صرافی‌‌های ارز دیحیتال می‌باشد. در مقاله مربوط به صرافی بایننس می‌توانید اطلاعات بیشتری از این صرافی کسب کنید. شما می‌توانید برای فعالیت در حوزه ارز دیجیتال از صرافی‌های غیرمتمرکز نیز استفاده کنید.

 

نحوه بررسی اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال چیست؟

شما با بررسی  3 مورد زیر می‌توانید متوجه شوید  که صرافی مد نظرتان تا چه میزان در بازار دارای اعتبار می‌باشد.

  • صرافی مورد نظر شما چه تعداد کاربر دارد؟ بالا بودن تعداد کاربران یک صرافی نشان‌ می‌دهد که صرافی مدنظر شما از شهرت بالایی برخوردار است و شهرت بالا نشان دهنده اعتبار زیاد می‌باشد.
  • نظرات کاربران در سایت‌های نظرسنجی و همچنین در میان سرمایه‌گذاران فعال و اطرافیان خود می‌تواند بیانگر اعتبار یک صرافی باشد.
  • بررسی فعالیت صرافی مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام می‌تواند میزان وقت و هزینه‌ای که صرف آموزش مشتریان خود می‌کند را نشان بدهد.

در کنار توجه به سه روش گفته شده با بررسی یکسری ویژگی‌ها شما می‌توانید از اعتبار صرافی انتخابی خود اطمینان حاصل کنید.

 

میزان نقدینگی و حجم معاملات

در انتخاب یک صرافی معتبر  ارز دیجیتال شما باید به حداکثر مجاز حجم معاملات آن صرافی توجه کنید. در برخی صرافی ها امکان معامله با حجم بالا وجود ندارد و در چنین شرایطی برای انجام یک معامله بزرگ مجبور هستید که چندین معامله کوچک انجام دهید. این کار هم هزینه بیشتری دارد و هم نیازمند صرف وقت بیشتر می‌باشد که در نهایت به سرمایه‌گذاران توصیه نمی‌شود و نشان‌ می‌دهد صرافی امکانات لازم را در اختیار کاربران خود قرار نداده است.

احراز هویت

برای جلوگیری از فسادهای اقتصادی نهادهای مالی و با پشتوانه به انجام احراز هویت بسیار اهمیت می‌دهند زیرا از این طریق افراد با اطلاعات جعلی نمی‌توانند به معامله با بکدیگر بپردازند. برای اینکه از اعتبار یک صرافی اطمینان حاصل کنید حتما مراحل احراز هویت آن را با دقت بررسی کنید زیرا صرافی که بدون احراز هویت به کاربران اجازه سرمایه‌گذاری بدهد در حقیقت ارزشی برای دارایی شما قائل نمی‌باشد.

 

پشتیبانی

شما در فضای معاملات ارز دیجیتال با ابهامات و سوالات زیادی در مورد سرمایه‌گذاری مواجه خواهید شد و در این صورت به راهنمایی نیاز دارید. صرافی های نامعتبر و گم‌نام اغلب کمترین درجه‌ی خدمات را به مشتریان ارائه می‌‌دهند و اهمیتی برای دارایی مشتریان خود قائل نیستد برای جلوگیری از این اتفاق ناگورار صرافی را انتخاب کنید که بیشترین گزینه را برای پشتیبانی از مشتریان خود داشته باشد.

ارائه پشتیبانی مناسب به کاربران، از اصلی‌ترین معیارها برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

 

عدم محدودیت در معاملات روزانه و حجم آن‌ها

به هنگام انتخاب صرافی معتبر ارز دیجیتال دقت کنید که بتوانید بدون محدودیت حجمی به معامله بپردازید. یعنی از 100 هزار تومان تا به بالا امکان معامله داشته باشید.در این صورت شما با هر میزان مبلغی می‌توانید فعالیت خود را در صرافی‌ها آغاز کنید و تجربه‌های لازم را در این بازار کسب کنید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال

امروزه به دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال در میان مردم صرافی‌های زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند. صرافی ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز و متمرکز فعالیت می‌کنند. شما با توجه به شرایط سرمایه‌گذاری خود می‌توانید صرافی ایرانی یا خارجی برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال انتخاب کنید. یکی از معروف‌ترین صرافی‌های جهان صرافی بایننس می‌باشد که بیشترین حجم معاملات ارزهای دیجیتال روزانه در این صرافی صورت می‌گیرد. در ایران نیز صرافی‌های معتبر زیادی وجود دارند که خدمات ویژه‌ای به کاربران خود ارائه می‌دهند، برای مثال صرافی بیت پین از جمله صرافی‌های معروف ایرانی فعال در حوزه ارز دیجیتال می‌باشد که دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته است و به واسطه این صرافی شما می

توانید تمامی قیمت‌ها را به صورت لحطه‌ای مشاهده کنید. کند. این صرافی بیش از ۲۵۰ رمز ارز را پشتیبانی می کند که می توان از این نظر بیت پین را جزو بهترین صرافی ارز دیجیتال دانست. برای بررسی دقیق‌تر تمام صرافی‌های معتبر فعال در این حوزه می‌توانید به مقاله مربوط به بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال از آکادمی حامی سرمایه مراجعه کنید و صرافی مد نظر خود را انتخاب کنید.

کلام نهایی

در این مطلب از صفر تا صد به این موضوع که صرافی ارز دیجیتال چیست پرداختیم و مهمترین نکات پیرامون آن همچون امنیت صرافی و راهکارهایی برای ایرانیان برای استفاده از این کارگزاری ها را مطرح کردیم.



source https://hamisarmaye.com/whats-crypto-exchange/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها