کیف پول سرد چیست؟ همه چیز در مورد cold wallet

به این postامتیاز دهید

یکی از امن‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال، نگهداری آن‌ها در یک کیف پول، مخصوصا یک کیف پول سرد است! در دنیای کریپتوکارنسی‌ها والت‌های مختلفی وجود دارد که یکی از امن ترین انواع آن، کیف پول سرد است. کیف پول سرد خود انواع مختلفی همچون سخت افزاری، کاغذی و… دارد. در این مطلب ار آکادمی حامی سرمایه، ابتدا بررسی خواهیم کرد که کیف پول سرد چیست و چگونه کار می کند، سپس با انواع آن و چند نمونه از بهترین کیف پول های سرد آشنا خواهید شد.

پیشنهاد می شود بعد از مطالعه این مقاله، از دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد آکادمی بازدید کنید، این دوره جامع، تمامی مهارت های لازم برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را به شما آموزش خواهد داد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال تا حد زیادی به کیف پول واقعی شباهت دارد اما شما در کیف پول ارز دیجیتال پول فیزیکی نگهداری نمی‌کنید. کیف پول ارز دیجیتال ابزاری برای نگهداری، ذخیره، دریافت و ارسال ارز دیجیتال می‌باشد. کیف پول ارز دیجیتال از طرفی مانند کارت بانکی می‌باشد زیرا شما در کیف پول ارز دیجیتال با پول فیزکی سروکار ندارید. کیف پول ارز دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شود: دسته اول کیف پول نرم‌افزاری می‌باشد که شما روی لپ تاپ یا موبایل خود نصب می‌کنید و ارز دیجیتال خود را در آن نگهداری می‌کنید.

دسته دوم کیف پول سخت‌افزاری می‌باشد که مانند یک فلش مموری می‌باشد و ارزهای دیجیتال شما در آن ذخیره شده است. کیف پول‌های نرم‌افزاری معمولا رایگان هستند و شما نیاز نیست برای دریافت آن‌ها مبلغی  پرداخت کنید، اما کیف پول‌های سخت افزاری رایگان نیستند و باید آن‌ها را خریداری کنید. کیف پول ارز دیجیتال به شبکه بلاک‌چین متصل می‌شود و سپس از طریق شبکه بلاک‌چین به ارسال و دریافت ارز دیجیتال اقدام می‌کند.

کیف پول ارزهای دیجیتال دارای کلید عمومی و خصوصی هستند که امنیت کیف پول را تامین می‌کنند. کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال یک رشته‌ای از حروف و اعداد انگلیسی می‌باشد که مانند رمز بانکی کارت شما است. اگر کلید خصوصی شما افشا شود دیگران می‌توانند دارایی دیجیتال شما را به راحتی انتقال دهند. پیچیدگی کلید خصوصی باعث می‌شود هکر‌ها نتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

توجه داشته باشید که کلید خصوصی خود را نباید در اختیار کسی قرار دهید. کلید عمومی مکمل کلید خصوصی می‌باشد اما افشای کلید عمومی ایرادی ندارد با داشتن کلید عمومی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تراکنش به درستی از کیف پول شما انجام شده است یا خیر.

کیف پول ارز دیجیتال

 

کیف پول سرد یا کلد ولت چیست؟

در واقع کیف پول‌ها بر اساس نحوه نگهداری کلید خصوصی به دو دسته کیف پول گرم و کیف پول سرد تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های سرد در واقع کیف پول‌هایی هستند که دارایی دیجیتال را بدون اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین ذخیره و نگهداری می‌کنند. در کیف پول‌های سرد فقط در هنگام انتقال ارز دیجیتال به اینترنت متصل می‌شوید. اینترنت اصلی‌ترین راه دسترسی هکرها برای سرقت کیف پول شما می‌باشد.

کیف پول‌های سرد به دلیل اینکه کلید خصوصی شما را به صورت آفلاین نگهداری می‌کند از امنیت بالایی برخوردارند و برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل کیف پول‌های سرد کیف پول‌های گرم قرار دارند که به اینترنت متصل هستند و به همین دلیل خطر سرقت کیف پول شما به دلیل اتصال به اینترنت بیشتر وجود دارد. رایج‌ترین نوع کیف پول سرد حالت سخت‌افزاری دارد و معمولا مانند یک فلش یا هارد کوچک می‌باشد. کیف پول‌های سرد به اینترنت متصل نیستند و به همین دلیل برای نگهداری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار مناسب هستند زیرا هکرها بدون اتصال به اینترنت نمی‌توانند به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کنند.

کیف پول سرد چگونه کار می‌کند؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال چه از نوع گرم و چه از نوع سرد محلی برای نگهداری کلید عمومی و خصوصی شما محسوب می‌شوند. کلید خصوصی شناسه‌ای است که مانند رمز کارت بانکی شما می‌باشد. در کیف پول‌های سرد کلید خصوصی و عمومی شما به صورت آفلاین نگهداری می‌شود.

کیف پول‌های سرد جز چند ثانیه‌ای که برای انتقال به اینترنت متصل می‌شوند دیگر دسترسی به اینترنت ندارند و به همین دلیل در معرض هک شدن قرار ندارند. شما می‌توانید بعد از خریداری و راه‌اندازی یک کیف پول سخت‌افزاری کلید خصوصی و عمومی خود را در یک فایل متنی ذخیره کنید و در زمان نیاز به دریافت ارز دیجیتال دیگر نیاز نیاز نیست کیف پول خود را به لپ تاپ وصل کنید، با انجام این کار مدت زمان اتصال کیف پول به اینترنت کاهش می‌یابد و دارایی شما در امان می‌باشد.

امنیت کیف پول‌های سرد چقدر است؟

امنیت یک کیف پول مهم‌ترین معیار برای انتخاب آن می‌باشد زیرا شما دارایی خود را در کیف پول دیجیتال نگهداری می‌کنید و ممکن است هکرها از طریق اتصال به اینترنت دارایی شما را سرقت کنند. براساس نظر متخصصین کیف پول‌های سخت افزاری از امنیت بسیار بالایی برخوردارند. توجه داشته باشید امنیت نهایی کیف پول ارز دیجیتال را شما تعیین می‌کنید، در صورتی که از کلید خصوصی خود به درستی نگهداری نکنید ممکن است دیگران با استفاده از کلید خصوصی شما دارایی شما را به سرقت ببرند.

بنابراین مهم‌ترین نکته امنیتی برای تامین امنیت در کیف پول ارزهای دیجیتال، حفظ و نگهداری عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه‌ای در جایی امن و به دور از دسترس دیگران است. در هنگام ایجاد کیف پول، این کلمات به صورت تصادفی ساخته می‌شوند. آن‌ها را با ترتیب و املای درست در یک جای امن نگهداری کنید از ذخیره‌سازی آنلاین آن‌ها به شدت خودداری کنید زیرا با اتصال به اینترنت اطلاعات شما در خطر می‌باشد.

کیف پول سرد یا کیف پول گرم

تفاوت‌های هات ولت و کلد ولت

برای بهتر متوجه شدن کارایی کیف پول‌های دیجیتالی باید به بررسی تفاوت انواع آن‌ها بپردازید.

هات ولت یا کیف پول گرم به کیف پولی گفته می‌شود که مدت زمان طولانی به اینترنت متصل می‌باشد و به همین دلیل به آن‌ها کیف پول گرم گفته می‌شود. کیف پول‌های گرم به دلیل اتصال به اینترنت با کیف پول سرد متفاوت هستند، به این تفاوت‌ها توجه کنید:

  • امنیت: کیف پول‌های سخت افزاری از امنیت بالاتری برخوردارند زیرا در معرض هک شدن قرار ندارند، اگرچه کیف پول‌های گرم سطح امنیت بالایی را برای کاربران خود فراهم می‌کنند اما دسترسی به اینترنت باعث می‌شود این کیف پول‌ها در معرض خطرات سرقت قرار بگیرند.
  • راحتی: کیف پول‌های گرم معمولا راحت‌تر هستند و دارای رابط کاربری ساده‌تری می‌باشند. کیف پول‌های گرم به شما امکان ارسال و دریافت سریع ارزهای دیجیتال را می‌دهند و شما در کسری از ثانیه می‌توانید دارایی دیجیتال خود را انتقال دهید. در حالی که کیف پول‌های سرد سرعت را قربانی امنیت می‌کنند و معمولا مانند کیف پول‌های گرم پرسرعت نیستند. کیف پول‌های سخت افزاری مانند یک هارد یا فلش مموری هستند و شما برای انجام امور معاملاتی خود باید کیف پول سخت‌افزاری خود را همراه داشته باشید.
  • هزینه: یکی از مواردی که باعث می‌شود افراد معمولا کیف پول نرم‌افزاری برای ارز دیجیتال خود انتخاب کنند موضوع هزینه است. معمولا کیف پول‌های گرم رایگان هستند و شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید این کیف پول‌ها را دانلود کنید و ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره کنید، اما کیف پول‌های سخت افزاری برای ذخیره کلید خصوصی شما حداقل ۵۰ دلار از شما دریافت می‌کنند و در بعضی از کیف پول‌های سخت افزاری این هزینه به چند صدر دلار نیز می‌رسد.

استفاده کیف پول‌های نرم‌افزاری برای ترید و معامله روزانه بسیار راحت‌تر می‌باشد زیرا شما به راحتی می‌توانید نرم‌افزار را روی موبایل خود نصب کنید و از طریق اینترنت امور معاملاتی خود را انجام دهید. معمولا کیف‌ پول‌های سرد دسترسی راحتی ندارند و شما برای اتصال کیف پول باید همیشه سخت افزار آن را همراه خود‌ داشته باشید، بنابراین برای تسهیل امور سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌شود که دارایی اصلی خود را در کیف پول سرد نگهداری کنید و مبلغی را برای معاملات کوچک روزانه در کیف پول نرم‌افزاری خود ذخیره کنید.

معمولا سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند به خرید کیف پول سرد اقدام می‌کنند و بخش کوچکی از دارایی خود را در کیف پول گرم نگهداری می‌کنند. برای افزایش امنیت در زمینه نگهداری دارایی دیجیتال پیشنهاد می‌شود که همه ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول نگهداری نکنید با انجام این کار تمام دارایی شما از بین نمی‌رود.

cold wallet چیست

کیف پول‌های سرد

کیف پول‌های سرد نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول کیف‌ پول‌های سردی هستند که مانند فلش مموری یا هارد هستند و برای خرید این نوع کیف پول سرد باید مبلغی حدود ۵۰ الی ۵۰۰ دلار پرداخت کنید. کیف پول‌های دسته اول به صورت الکترونیکی هستند.  دسته دوم کیف پول‌های کاغذی هستند و به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارند. کیف پول‌های کاغذی در برابر حملات سایبری و هک دارای بالاترین سطح امنیت هستند. در این بخش به بررسی کیف پول سخت افزاری ‌ و کیف پول کاغذی می‌پردازیم.

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری تمامی اصول کلد ولت را رعایت می‌کنند و کلید خصوصی شما را در محیطی آنلاین بدون دسترسی به اینترنت نگهداری می‌کند. کیف پول‌های سخت افزاری کارکردی مانند یک فلش مموری دارند. اگر کیف پول سخت‌افزاری به اینترنت دسترسی داشته باشد کلید خصوصی از محل نگهداری خارج نمی‌شود.

نسخه‌های اول کیف پول سخت افزاری فقط از طریق کابل به لپ تاپ متصل می‌شدند اما در حال حاضر نسخه‌های جدید کیف پول سخت‌افزاری از طریق بلوتوث به گوشی شما متصل می‌شوند. اطلاعاتی که در حال ارسال به گوشی شما می‌باشد رمزنگاری شده است و امکان هک در حین ارسال وجود ندارد.

کیف پول‌های سخت افزاری متعددی در بازار وجود دارد اما دو برند شناخته شده و معروف در این حوزه Ledger و Trezor می‌باشد. کیف پول برند لجر دارای دو مدل معروف لجر نانو ایکس و لجر نانو اس می‌باشد و برترین مدل‌های برند تروزر، تروزر تی و تروزر وان محسوب می‌شود. کیف پول‌های سخت افزاری رایگان نیستند و به همین دلیل برای استفاده دائمی پیشنهاد نمی‌شوند. اگر ارز دیجیتال شما از یک مبلغ خاصی بالاتر می‌باشد بهتر است برای نگهداری آن از کیف پول سخت افزاری استفاده کنید.

کیف پول کاغذی

کیف پول‌های کاغذی مانند کیف پول‌های سخت افزاری حالت فیزیکی دارند اما با این تفاوت که کلید خصوصی شما به صورت الکترونیک نگهداری نمی‌شود. این والت‌های سرد کلید‌های عمومی و خصوصی را به صورت سنتی روی کاغذ یادداشت در اختیار شما قرار می‌دهند که با کد QR جهت پرینت همراه می‌باشد. به طور کلی هر اطلاعاتی که به صورت دیجیتال ذخیره می‌شود در معرض خطر می‌باشد و این خطر همواره وجود دارد.

احتمال خطر و سرقت برای کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز صادق می‌باشد اما در صورتی که شما از کیف پول کاغذی استفاده کنید هیچ خطری دارایی شما را تهدید نخواهد کرد. مطمن باشید کلید خصوصی شما از طریق والت کاغذی قابل هک نمی‌باشد. کیف پول‌های کاغذی معمولا برای سرمایه‌گذارانی طولانی مدت استفاده می‌شوند و در غیر این صورت استفاده از آن‌ها طاقت فرسا می‌باشد. معمولا کیف پول‌های کاغذی برای افرادی می‌باشد که حجم زیادی از ارز دیجیتال را ذخیره و نگهداری می‌کنند.

معرفی بهترین کیف پول‌های سرد

کیف پول‌های سرد از امنیت بسیاری برخوردارند اما قیمت آن‌ها نیز بالا می‌باشد. کیف پول‌های سخت افزاری نوعی حافظه ذخیره سازی فیزیکی مانند فلش مموری دارند که به صورت آفلاین کلید خصوصی شما را نگهداری می‌کند. در این قسمت به معرفی دو کیف پول سخت‌افزاری معروف که از امنیت زیادی برخوردارند می‌پردازیم.

لجر نانو اس و ایکس Ledger Nano S or X

کیف پول لجر

لجر نانو اس و لجر نانو ایکس دو مدل از کیف پول‌های سخت‌افزاری شرکت لجر هستند. مدل اس در سال ۲۰۱۶ و مدل ایکس در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. این کیف پول‌های سخت افزاری بیشتر از ۵۵۰۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند و از امنیت بسیار بالایی برخوردارند.

 

اطلاعات و ویژگی‌های کیف پول لجر نانو اس عبارتند از:

  • قیمت: 59 دلار
  • وزن: 16.2 گرم
  • سازگاری کامپیوتر: دسکتاپ 64 بیتی (ویندوز1 به بالا، مک 10.14 به بالا، لینوکس) به‌جز پردازنده‌های ARM. عدم سازگاری دستگاه و برنامه لجر لایو با کروم بوک.
  • سازگاری موبایل: اندروید 7 به بالا. پشتیبانی از iOS تنها از طریق افزودن حساب از برنامه لجر لایو دسکتاپ (نیاز به کیت OTG برای اتصال به کامپیوتر یا موبایل)
  • امکان ذخیره‌سازی ۲۳ ارز به طور مستقیم و ذخیره‌سازی 3 اپلیکیشن اضافی بسته به  حجم دارایی‌ها

 

از جمله ویژگی‌های مدل لجر نانو ایکس نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • قیمت: 149 دلار
  • وزن: 34 گرم
  • باتری: لیتیومی 100 میلی‌آمپری
  • سازگاری کامپیوتر: دسکتاپ 64 بیتی (ویندوز1 به بالا، مک 10.14 به بالا، لینوکس) به‌جز پردازنده‌های ARM. عدم سازگاری دستگاه و برنامه لجر لایو با کروم بوک.
  • سازگاری موبایل: اندروید 7 به بالا و iOS 13 به بالا
  • صفحه نمایش بزرگتر
  • تجهیز به بلوتوث
  • امکان نصب تا 100 اپلیکیشن به صورت همزمان

همانطور که مشخص است، لجر نانو ایکس گران‌تر می‌باشد و علت تفاوت قیمت این است ک کیف پول سرد لجر نانو ایکس نسبت به اس تجهیز به صفحه نمایش بزرگتر، باتری، بلوتوث و امکان ذخیره‌سازی همزمان 100 ارز می‌باشد که باعث برتری آن از مدل قبلی می‌شود.

کیف پول سخت‌افزاری تروزر مدل تی

کیف پول ترزور

محصول برند تروزر کیف پول سخت‌افزاری مدل وان و تی می‌باشد، مدل وان اولین کیف پول سخت‌افزاری می‌باشد که پس عرضه بیت کوین اوسط شرکت ساتوشی لبز به بازار معرفی شد. مدل تی این کیف پول در سال ۲۰۱۸ به منظور کارایی بهتر به بازار عرضه شد.

  • پشتیبانی از بالای 1000 ارز
  • قیمت: 59 یورو (70 دلار)
  • وزن: 12 گرم
  • سازگاری: ویندوز 10 به بالا، مک11 به بالا، لینکوس و اندروید. iOS هنوز پشتیبانی نشده است.

 

از ویژگی‌های ترزور مدل تی عبارتند از:

  • صفحه نمایش تاچ و بزرگتر نسبت به مدل وان
  • پشتیبانی از بالای 1200 ارز
  • قیمت: 189 یورو (215 دلار)
  • وزن: 22 گرم
  • سازگاری: ویندوز 10 به بالا، مک11 به بالا، لینکوس و اندروید. iOS هنوز   پشتیبانی نشده است.

همانطور که اطلاعات این کیف پول‌ها نشان می‌دهد، مدل T ارزهای دیجیتال بیشتری را پشتیبانی می‌کند و تجهیز به صفحه نمایش بزرگتر می‌باشد و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارد.

 

مزایا و معایب کلد والت

کیف پول‌های سخت افزاری مانند سایر کیف پول‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در این قسمت به مزایا و معایب این کیف پول‌ها می‌پردازیم. کیف پول‌های سرد دارای یکسری مزایای منحصر به فرد هستند در غیر این صورت افراد تمایلی به خرید کیف پول ارز دیجیتال نداشتند، به مزایای کیف پول‌های سرد توجه داشته باشید:

عدم دسترسی دائم به اینترنت و عدم دسترسی به اینترنت به این معنا می‌باشد که دارایی شما در معرض هک و سرقت نمی‌باشد.

  • اجباری بودن ارائه پسورد ( پین کد ) برای ورود به کیف پول سرد و انجام تراکنش
  • برخوردار بودن از عبارت ۲۴ حرفی در مقابل عبارت ۱۲ حرفی والت‌های گرم

کیف پول‌های سرد در کنار مزایایی که دارند دارای یکسری معایب نیز می‌باشند:

  • کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند یک گجت هستند و ممکن است احتمال گم شدن آن وجود داشته باشد.
  • ترید کردن با آن‌ها کند می‌باشد و بیشتر برای هولد کاربر دارند.
  • کیف پول‌های سرد معمولا هزینه‌بر هستند و برای خرید آن‌ها باید مبلغ زیادی پرداخت کنید.

کلام نهایی

سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. سرمایه‌گذاران زیادی در حال حاضر به سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال مشغول هستند. برای ورود به حوزه ارز دیجیتال در مرحله اول شما به انتخاب یک صرافی و کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. کیف پول ارز دیجیتال محلی برای نگهداری دارایی دیجیتال محسوب می‌شود. کیف پول ارزهای دیجیتال به دو دسته کیف پول گرم و سرد تقسیم می‌شوند. معمولا کیف پول‌های سرد از امنیت بالاتری برخوردارند زیرا حالت سخت افزاری دارند و کلید خصوصی شما را بدون دسترسی به اینترنت نگهداری می‌کنند. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به معرفی کیف پول‌های سرد و انواع‌ آن‌ها پرداختیم.



source https://hamisarmaye.com/cold-wallet/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها