اتریوم چیست؟ راهنمای جامع آشنایی با Ethereum

به این postامتیاز دهید

اتریوم، در کنار اینکه در کنار بیت کوین جزو رمزارزهای معروف است، یک شبکه همتا به همتا و غیرمتمرکز برپایه بلاکچین است و فناوری به کار رفته در آن، امنیت خیلی بالایی دارد، از این جهت نظر سرمایه گذاران بازار کریپتوکارنسی را به خود جلب کرده است. اگر می خواهید به زبان ساده بدانید اتریوم چیست، در ادامه با این مقاله Ethereum همراه ما باشید.

همچنین اگر دوست دارید ترید در بازار ارز دیجیتال را از صفر تا صد یاد بگیرید، پس از مطالعه مقاله، حتما به صفحه دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد آکادمی حامی سرمایه نگاه بیاندازید.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم را به روش ساده می‌توان این‌گونه تعریف کرد که اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است، و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد که برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند خود را بدون واسطه بر روی آن پیاده‌سازی کنند. بیت‌کوین در تلاش برای حذف واسطه‌های مالی بوده است، اما بلاک‌چین هدف خود را در غیرمتمرکز کردن همه چیز و حذف نظارت‌های سلیقه‌ای در دنیای وب قرار داده است.

eth همان‌طور که گفته شد یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه فناوری بلاک‌چین است که دارای مرورگر، سیستم پرداخت و زبان برنامه‌نویسی مخصوص خود می‌باشد. این ارز هیچ کنترل مرکزی و واحدی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری به طور داوطلبانه در همه جای دنیا آن را کنترل می‌کنند. این کاربران که امنیت شبکه به عهده آن‌ها است گره یا نود نام دارند.

در ارز دیجیتال اتریوم از ثبت داده‌ها بر روی یک سرور مرکزی به‌صورت محرمانه خبری نیست. تمام اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل میان گره‌ها توزیع شده است و هر گره یک کپی از تمام داده‌های بلاک‌چین در اختیار دارند.

 

ethereum چیست

چرا Ethereum به وجود آمد؟

در دنیای امروز اطلاعات شخصی، اطلاعات مالی و رمزهای افراد در کامپیوتر دیگران و شرکت‌ها به‌وسیله سرورهایی مانند فیس‌بوک، گوگل و آمازون ذخیره می‌شود. این شرکت‌ها تیم‌های تخصصی خود را در جهت ذخیره‌سازی اطلاعات گسترش داده‌اند و هزینه‌های مرتبط به انجام و زمان کار را می‌پردازند؛ بنابراین استفاده از این شرکت‌ها فواید بسیار زیادی دارد.

لذا همراه این فواید، معایبی نیز وجود دارد که یک هکر و یا دولت می‌تواند بدون این که اطلاع داشته باشید به فایل‌های شما دسترسی پیدا کند. این کار را از طریق حمله به یک شخص ثالث انجام می‌دهند و به این معنی است که می‌توانند اطلاعات شما را تغییر دهند، افشا کنند و حتی بدزدند. شخص ثالث یا همان طرف سوم آن‌هایی هستند که کار ذخیره‌سازی اطلاعات، ثبت ابزارهای مالی پیچیده و انتقال پول را انجام می‌دهند.

 

اتریوم از کجا آمده است؟

ایده اتریوم توسط بوترین در سال 2013 طی یک مقاله سفید ارائه شد. بوترین در مجله بیت‌کوین فعالیت می‌کرد و اعتقاد داشت بیت‌کوین دچار کم و کاستی‌هایی است که باید برطرف شود. در همان سال ویتالیک بوترین، وایت پیپر اتریوم را برای دوستان خود ارسال کرد، تا آن‌ها انتقادات و نظرات خود را در رابطه با نظریهٔ او بیان کنند، اما ویتالیک بوترین پاسخی دریافت نکرد. در سال 2014 نظریه خود را عمومی کرد و در سال 2015 بلاک‌چین آن را راه‌اندازی نمود.

در کنار ویتالیک بوترین، آنتونی دی لوریو، چارلزهاسکینسون و میهای الیسی بنیان‌گذار این شبکه بودند. ویتالیک بوترین تلاش کرد تا بلاک‌چین بیت‌کوین را ارتقا دهد و در بلاک‌چین خود برنامه‌هایی غیرمتمرکز و قرارداد هوشمند بدون واسطه را پیاده کند. پس از گذشت مدتی از اتر رونمایی کرد و بوترین در یک مصاحبه گفت که قصد دارد با حفظ اتریوم به‌عنوان پلتفرم مرتبط با بلاک‌چین بر مسائل فنی آن متمرکز باشد و با بهبود امنیت آن آینده‌ای جدید برای آن به وجود آورد.

 

اتریوم چگونه کار می‌کند؟

شبکه اتریوم مانند بیت‌کوین بر روی هزاران شبکه در سراسر جهان وجود دارد و همان‌طور که گفته شد این به لطف کاربرانی است که به جای حضور در یک سرور متمرکز خود به عنوان گره‌ها در شبکه مشارکت می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که شبکه اتریوم غیرمتمرکز و به شدت در برابر حملات در امان باشد و اصلاً نتوان آن را از بین برد. اگر یک سیستم از کار بیفتد اهمیتی ندارد؛ زیرا هزاران سیستم دیگر شبکه را نگه می‌دارند.

اتریوم در کل یک سیستم واحد غیرمتمرکز است که یارانه‌ای به نام ماشین مازی اتریوم را اجرا می‌کند. هر نود یا گره یک کپی از آن را در خود ذخیره می‌کند، به این معنا که هرگونه تعامل باید تأیید شود تا همه بتوانند نسخه  خود را به روز نمایند.

تعامل شبکه به صورت تراکنش در نظر گرفته می‌شود و در بلوک‌های بلاک‌چین اتریوم ذخیره می‌شود. ماینرها بلوک‌ها را قبل از این که به شبکه متصل کنند به‌عنوان تاریخچه تراکنش حفظ  و اعتبارسنجی می‌کنند. استخراج برای تأیید تراکنش‌ها به‌عنوان روش اجماع اثبات کار شناخته می‌شود.

 

ارز دیجیتال اتریوم

آشنایی با ویژگی‌های Ethereum

به دلیل عدم حضور شخص سوم برای نظارت و مدیریت بر روی اتریوم، داده‌های شبکه تحت هیچ شرایط قابل حذف یا تغییر نخواهند بود. توزیع اطلاعات میان گره‌ها و عمومی بودن داده‌ها امکان هرگونه تقلب و سانسور را در این سیستم از بین می‌برد و نیز به دلیل نبود نهاد مرکزی و سرور اطلاعات شخصی افراد بر روی سیستم شخصی خودشان ذخیره می‌شود. این عدم تجمیع داده‌ها سرقت و هک شدن اطلاعات را پایین می‌آورد. برای هک کردن شبکه آن باید به سیستم نیمی از گره‌ها دسترسی داشت که هزینه این فرایند برای هکرها بسیار بالا و عملاً غیرممکن است.

استفاده از سیستم رمزنگاری باعث افزایش میزان امنیت شبکه شده و امکان تقلب و سرقت را در این بستر از بین برده است. این ارز غیر قابل توقف بوده و همیشه فعال می‌ماند و همواره آنلاین بودن نیز از ویژگی‌های مهم این شبکه است. در ادامه به معرفی ویژگی‌های اتریوم می‌پردازیم.

  • اتریوم یک پلتفرم دیجیتالی می‌باشد.
  • اتریوم در شبکه بلاک‌چین فعالیت می‌کند.
  • پلتفرم اتریوم امنیت بالایی داشته و غیرقابل‌نفوذ است.
  • امکان بستن قرارداد به‌صورت غیرمتمرکز و دیجیتال در آن وجود دارد.
  • اتریوم به دنبال حذف واسطه‌ها از تمام فعالیت‌های مالی موجود است.
  • واحد پولی اصلی آن اتر نام دارد که به آتریوم هم گفته می‌شود.
  • سرعت تراکنش در اتریوم به اندازه انجام 16 تراکنش مالی در هر ثانیه است.
  • ارز دیجیتال اتریوم بدون محدودیت در عرضه است.
  • برای ذخیره اتر نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال نیاز به استفاده از کیف پول ارز دیجیتال است.
  • اتریوم توقف‌ناپذیر است و هیچ‌کس حتی سازنده آن قادر به متوقف ساختن فعالیت آن نمی‌باشد.

 

مقایسه BTC و ETH

BTC را طلای دیجیتال خطاب می‌کنند. زیرا مانند فلز گران‌بهای طلا بادوام و کمیاب می‌باشد. بااین‌حال برخلاف آن خیلی راحت قابلیت تقسیم‌بندی و ذخیره‌سازی دارد. همچنین اتریوم را یک کامپیوتر غیرمتمرکز بین‌المللی خطاب می‌کنند. زیرا برای ساخت و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مورداستفاده قرار می‌گیرد که این برنامه‌ها تحت کنترل یک مقام مرکزی نیستند به همین دلیل در برابر حذف، سانسور و کل اقدامات یک موجودیت خاص نظیر یک فرد، شرکت، تیم، گروه، دولت و سازمان مصونیت دارند.

از نظر معیارهای مختلف BTC و ETH دو رمز برتر بازار هستند. طبق مقایسه بیت‌کوین و اتریوم علاوه بر داشتن تفاوت با یکدیگر دارای شباهت‌های زیادی هستند. هر دو رمز ارزی غیرمتمرکز مبتنی بر یک دفتر کل عمومی و شفاف به نام بلاک‌چین محسوب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را داخل کیف پول‌های رمز ارزی نگه داشت. تفاوت اصلی بیت‌کوین و اتریوم این است که بیت‌کوین تنها شبکه‌ای برای انتقال یک پول دیجیتال محسوب می‌شود. اما اتریوم علاوه بر داشتن شبکه‌ای مخصوص جابه‌جایی یک پول غیرمتمرکز بستری برای ساخت اپلیکیشن و حتی ارزهای دیجیتال جدید است.

 

رمزارز اتریوم

کاربردهای اتریوم چیست؟

کاربرد اتریوم در بهبود خدمات مالی و بانکی

اتریوم در زمینه‌های مالی و بانکی کاربردهای زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به فعالیت‌های مرتبط با قراردادها، پرداخت و امور بیمه و اوراق قرضه اشاره نمود.

نرم‌افزارهای پرداخت مالی غیرمتمرکز از دیگر کاربردهای اتریوم در دنیای واقعی می‌باشد. این نوع از پرداخت که به آن دیفای نیز گفته می‌شود، قرض‌ها و وام‌هایی را در برمی‌گیرد که اجرای آن‌ها در بستر صرافی‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند محقق می‌شود.

کاربرد اتریوم در بازارهای پیش‌بینی

استفاده از قراردادهای هوشمند در بازارهای پیش‌بینی از دیگر کاربردهای اتریوم است. بازارهای پیش‌بینی، بازارهایی هستند که در آن‌ها می‌توان نتیجه یک اتفاق یا رویداد ویژه را بیش بینی کرد. قابلیت ورود به این بازار را هر موضوع قابل پیش‌بینی دارد. مواردی مانند پیش‌بینی نتیجه یک بازی، حدس نوسانات قیمتی و…

می‌توان از قراردادهای توکن‌های اتریوم و قراردادهای هوشمند برای اعطای پاداش به برندگان این نوع از پیش‌بینی و یا با پرداخت هزینه به افراد که در این بازار شرکت کرده‌اند بدون این که نیازی به اعتمادسازی داشته باشند استفاده کرد.

 

اتریوم چیست به زبان ساده

مزایا و معایب اتریوم

مزایای اتریوم

  • تغییرناپذیری

یک شخص ثالث یا طرف سوم نمی‌تواند در دیتا تغییر ایجاد کند.

  • مصون در برابر دست‌کاری و فساد

اپلیکیشن‌ها بر روی شبکه‌ای قرار داده شده‌اند که اطراف اصول اجماع شکل گرفته که سانسور را غیرممکن می‌کند.

  • ایمن

با نبود یک نقطه شکست واحد که با رمزنگاری تضمین شده است، اپلیکیشن‌ها به‌خوبی در برابر حمله هکرها محافظت می‌شوند.

  • بالا بودن همیشگی اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌ها هیچگاه قطع و یا خاموش نمی‌شوند. البته اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با داشتن یک سری مزیت‌ها بدون ایراد نیز نیستند. با توجه به این که کد قراردادهای هوشمند توسط انسان‌ها نوشته می‌شود، قراردادهای هوشمند به خوبی افرادی هستند که آن‌ها را می‌نویسند.

معایب اتریوم

با توجه به این که قراردادهای هوشمند می‌خواهند شبکه را در برابر دخالت‌های بیرونی محافظت نمایند، مفید بودن آن‌ها به افرادی بستگی دارد که کدهای آن‌ها را نوشته‌اند. هر نوع خطایی در کدها می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. اگر چنین چیزی رخ دهد هیچ راه مستقیمی برای جلوگیری از حمله هکرها یا سوءاستفاده از اشتباهات وجود ندارد. تنها راه مقابله این می‌باشد که همه به توافق برسند و کدها را از اول بنویسند. هرچند این کار برخلاف ماهیت بلاک‌چین است؛ زیرا قرار بود بلاک‌چین ایمن و تغییرناپذیر باشد.

 

ethereum

اتر چیست؟

اتر رمز ارزی است که برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت اتر سوخت شبکه محسوب می‌شود. از رمزارز برای ایجاد انگیزه نودها استفاده می‌شود تا این که به‌صورت داوطلبانه تراکنش‌ها را تأیید نمایند، امنیت شبکه را حفظ و بلاک ایجاد کنند. اتر تعداد محدودی ندارد و زمان استخراج آن فقط برای کنترل تورم مشخص می‌شود.

ذخیره رمزارز اتر مانند بیت‌کوین به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارد و می‌توان از انواع آن برای این کار استفاده نمود. قیمت اتر مانند ارزهای دیگر با توجه به تحولات شبکه و یا رویدادهای مختلف اقتصادی نوسان دارد.

 

روش‌های استخراج اتریوم چیست؟

برای استخراج اتریوم ماینرها برای ایجاد بلاک در یک فضای رقابتی قرار می‌گیرند. ماینرها با ید از طریق دستگاه‌های ماینینگ یا cpu سیستم خود عاملیت ریاضی پیچیده‌ای را حل کنند و از این طریق یک بلاک جدید ایجاد نمایند. ماینرها برای انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند. پاداش در شبکه رمزارز اتر می‌باشد و در حال حاضر پاداش ایجاد هر بلاک دو اتر است.

این فرایند اثبات کار Proof of work نام دارد که برای مقیاس‌پذیری بیشتر در به‌روزرسانی تازه بلاک‌چین قرار است تبدیل به اثبات سهام شود. در هر 14 ثانیه یک‌بار یک بلاک به بلاک‌چین اضافه می‌شود. اگر ماینر با سرعت بیشتری بتواند معادلات را حل کند شبکه از روش سختی استخراج استفاده می‌کند تا زمان معاملات افزایش یابد و فرایند ماینینگ به روال برگردد.

 3 روش استخراج اتریوم

  • استخر استخراج اتریوم

این روش ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای شروع استخراج اتریوم می‌باشد. در این روش می‌توان تجهیزات ماینینگ را با سایر اعضا به اشتراک گذاشت و پس از به دست آمدن جواب معادلات بلوک به‌تمامی اعضا پاداش داده می‌شود.

  • استخراج انفرادی اتریوم

در روش استخراج انفرادی اتریوم دیگر نیازی به پرداخت کارمزد و تقسیم پاداش نیست. اما این یک تفکر غلط است؛ زیرا زمانی که به‌تنهایی شروع به استخراج اتریوم می‌شود با افراد زیادی رقابت می‌کنید و این موضوع باعث کاهش شانس شما در حال معامله و دریافت پاداش می‌شود.

  • استخراج ابری اتریوم

هنگامی که روش استخراج ابری اتریوم را انتخاب می‌کنید در واقع مبلغی را به شخص دیگری پرداخت می‌نمایید تا به‌جای شما فرایند استخراج را انجام دهد. به این طریق که شما مدت زمان استخراج را اجاره کرده‌اید و در ازای آن تمام پاداش به دست آمده از استخراج در اختیار شما قرار می‌گیرد. این روش کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

 

گس چیست؟

برای انجام هر عملیات روی شبکه اتریوم باید با استفاده از اتر کارمزد پرداخت شود. برخلاف بیت‌کوین که کاربرد آن محدود به پول و تراکنش مالی است، در اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز ساخت. با این حال کد برنامه‌های پیاده شده بر روی اتریوم با یکدیگر مشابه نیستند و اجرای یک عملیات برای شبکه می‌تواند راحت‌تر یا سخت‌تر از دیگر عملیات باشد؛ بنابراین باید راهکاری باشد که بتوان با آن میزان پردازش موردنیاز و در نتیجه کارمزد هر عملیات را به نسبت آسانی یا سختی مشخص کرد. راهکاری که برای این کار وجود دارد، راهکار واحدی به نام گس است.

گس در اتریوم یک ارز دیجیتال جداگانه نیست و در صرافی‌ها خریدوفروش نمی‌شود، بلکه فقط واحدی ضمنی در پلتفرم اتریوم می‌باشد که مقدار تلاش موردنیاز برای اجرای یک عملیات را مشخص می‌کند. میزان گس موردنیاز از قبل در شبکه اتریوم برای هر عملیات مشخص شده است.

 

whats this eth

 

اتریوم کلاسیک چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک با الگوی رمزگذاری Ethash یکی از ارز دیجیتال قابل استخراج می‌باشد که تا کنون 100.070.677 سکه از بی‌نهایت سکه این ارز استخراج و عرضه شده است.

اتریوم پس از عرضه تا سال 2016 توانست طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده خود عمل کند. در سال 2016 یک طرح به نام DAO معرفی شد که هدف آن ایجاد انقلابی در شبکه بود. DAO یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز بود که به دست سرمایه‌گذارانش اداره می‌شد. DAO به خریداران توکن‌هایی می‌داد که با آن‌ها در صندوق حق رأی پیدا می کرند. استقبال از این طرح بسیار زیاد بود و در همان ابتدا حدود 168 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کرد.

اتریوم کلاسیک که به‌اختصار به آن ETH گفته می‌شود، بلاک‌چین جداشده‌ای است که در نتیجه DAO ایجاد شده و قصد داشت یک ابراز بر پایه شبکه اتریوم طراحی کند که توسط آن پروژه‌ای دیگر در این اکوسیستم بتوانند با توافق جمعی سرمایه جذب کنند. بسیاری از کاربران که در صرافی ETH سرمایه داشته‌اند می‌خواستند که به اتریوم کلاسیک خود دسترسی داشته باشند.

 

اتریوم 2 چیست؟

توسعه‌دهندگان با افزایش سرعت تأیید تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها تصمیم گرفتند در بلاک‌چین تغییراتی ایجاد نمایند. هدف از این تغییرات مهاجرت هارد فورک از POW به POS است. در به‌روزرسانی بلاک‌چین که آن را با نام اتریوم 2 می‌شناسند ماینرها دیگر قادر به استخراج ETH نخواهند بود.

هارد فورک که زیر نظر بوترین، تیم بیکو و تمام اعضای اصلی پروژه است یک فرایند مهم و پیچیده برای شبکه می‌باشد. هنوز اطلاعات زیادی از فورک در دست نیست؛ اما بیکو در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده که تمام تغییرات روی لایه پروتکل تأثیر خواهد گذاشت و در لایه برنامه تغییراتی ایجاد نخواهد شد.

 

بهترین کیف پول‌های اتریوم چیست؟

در مورد انتخاب بهترین کیف پول می‌دانید که در حوزه ارزهای دیجیتالی و بلاک‌چین هرکس بانک شخصی خودش است و بر خلاف سیستم‌های سنتی حفاظت از دارایی بر عهده خود شخص می‌باشد.  بنابراین انتخاب کیف پول امنیت و دارایی دو معیار اصلی هستند.  بهترین کیف پول‌ها هم اکنون شامل مای اتر والت، متامسک، تراست والت، لجر، ترزور، انجین، مای سلیوم، اتمیک، اکسودوس، بلاک‌چین هستند.

 

بهترین صرافی‌های اتریوم چیست؟

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی می‌باشد که معامله رمز ارزها و برخی ارزهای فیات را تسهیل می‌کند. این بسترها به‌عنوان یک واسطه بین فروشنده و خریدار عمل کرده و با دریافت کمیسیون و کارمزد تراکنش برای خود کسب درآمد می‌کند. در یک صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال، فروش ارز دیجیتال و تبدیل ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

بهترین صرافی ارز دیجیتال شامل صرافی بایننس، کوین بیس، بلاک فای، اف تی ایکس، جمینی، کراکن، هات بیت، کوکوین، کوینکس می‌باشند.

 

رمز ارز اتریوم

 

آینده اتریوم چیست؟

اتریوم یکی از رمز ارزهای  مشهور می‌باشد که همواره مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از تحلیلگران آینده پیش روی اتریوم را روشن و یک سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌دانند. باید به این نکته توجه داشته باشید که هرگونه سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها باید با تحقیق  کامل انجام شود. متأسفانه افراد زیادی بدون داشتن اطلاعات کافی وارد این حوزه می‌شوند و در نهایت متحمل ضررهای سنگین می‌شوند.

برای این که ببینیم آینده ارز دیجیتال به چه شکل خواهد بود لازم است سراغ کاربلدهای این داستان برویم. بسیاری از کارآفرینان و بهترین سرمایه گذران جهان تکنولوژی از اتریوم و صنعت اقتصادی آن حمایت می‌کنند. در ادامه  به نظرات برخی از مهم‌ترین افراد این حوزه در مورد آینده اتریوم نظر داده‌اند خواهیم پرداخت.

  • جومک کان

جو مک کان یکی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازار رمز ارزها است. قیمت اتریوم در آینده 50 هزار دلار پیش‌بینی می‌کند.

  • آنتی ساسانو

آنتی ساسانو که یکی از برنامه‌نویسان و حامیان اتریوم است، تصور می‌کند که اتریوم تا سال 2023 به قیمت 150 هزار دلار خواهید رسید.

  • سایمون دیدیک

سایمون دیدیک یکی از بنیان‌گذاران بلاک فایر و یکی از مدیران مونراک کپیتال است. او معتقد است که آینده اتریوم بسیار روشن است قیمت آینده اتریوم 9 هزار دلار خواهد بود.

  • میشل وان پوپ

میشل وان پوپ در ابتدای سال 2021 قیمت اتریوم را بین حدود 7500 تا 12500 نسبت به هر اتر پیش‌بینی کرد. تا کنون پیش‌بینی‌های این تحلیل‌گر تکنیکال و مربی بازار سرمایه دقیق بوده است و می‌توان امید بسیار زیادی به آینده اتریوم داشت.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا کامل در مورد اینکه اتریوم چیست صحبت کنیم. ethereum آینده خوبی خواهد داشت و پس از رویداد مرج اتریوم، این آینده روشن تر نیز می نماید. امیدوار هستیم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.



source https://hamisarmaye.com/what-is-ethereum/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها