دیفای چیست؟ هرآنچه باید درمورد Defi بدانید!

به این postامتیاز دهید

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای در دنیای جدید، به افراد کمک می کنند تا بتوانند دارایی‌های دیجیتال خود را در بستر بلاکچین و هرساعتی از شبانه روز معامله کنند. اگر می‌خواهید بدانید دیفای چیست و چه کاربردهایی دارد، همچنین در مورد مزایا و معایب Defi بدانید، تا انتها با آکادمی حامی سرمایه همراه باشید!

دیفای چیست؟

دیفای Defi مخفف عبارت Decentralized Finance  می‌باشد و بخشی از فناوری بلاک‌چین محسوب می‌شود که شامل زیر مجموعه‌های متعددی است. سیستم دیفای یک سیستم جدید اقتصادی محسوب می‌شود که بر محور غیرمتمرکز بودن آن در گردش می‌باشد. بلاک‌چین کاربردهای متفاوتی دارد و یکی از این کاربردها مربوط به امور مالی و سرمایه‌گذاری می‌باشد. در واقع بلاک‌چین مشکلات رایج سرمایه‌گذاری سنتی از جمله اعتماد به شخص ثالث را حذف کرده است.

در دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد، که دوره ای جامع در حوزه تریدینگ رمزارزها می باشد، مبحث دیفای هم کامل تدریس می شود!

اعتماد به شخص ثالث یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در معاملات سنتی محسوب می‌شود که شما در انجام معاملات خود نیاز به یک واسطه دارید این واسطه معمولا نهادهای مالی یا بانک‌ها می‌باشند. معمولا اعتماد به شخص ثالث مشکلاتی را به همراه می‌آورد‌ از جمله سرقت و کلا‌هبرداری اما بلاک‌چین با فناوری بی‌نظیر خود این مشکل را حل کرده است و در معاملات خود نقش واسطه را حذف کرده‌ است.

در دنیای ارز دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز سعی شده است که معاملات به صورت همتا به همتا صورت بگیرد تا مشکلات فرضی از بین برود. فناوری دیفای بخشی از سیستم بلاک‌چین محسوب می‌شود و در این فناوری سعی شده است که نرم‌افزارها نقش واسط را در میان معاملات برعهده بگیرند به وسیله این نرم‌افزارها افراد به صورت مستقیم با یکدیگر به معامله می‌پردازند. در فناوری دیفای، قراردادهای هوشمند وظیفه ایجاد امنیت در معاملات را دارند و از طریق این قراردادها معاملات‌ها به صورت امن صورت می‌گیرد. سیستم دیفای در تلاش‌ است تا بتواند یک اقتصاد مستقل و پویا برای شبکه بلاک‌چین ایجاد کند. کاربرد دیفای فقط محدود به حذف واسطه از معاملات نیست و شامل بخش‌های مختلفی از جمله وام‌دهی و … می‌باشد. در سیستم دیفای بخشی برای وام دادن تعبیه شده است تا افراد بدون وجود واسطه بتوانند در فرایند وام‌‌دهی شرکت کنند.

فناوری دیفای می‌تواند در پیش‌بینی بازار نیز سهیم باشد و خدمات خوبی را به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. دیفای تا حدی شبیه مرکز بانکی برای دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشد  و با استفاده از قراردادهای هوشمند سعی در تسهیل روند معاملات سرمایه‌گذاران دارد. در واقع دیفای از فناوری ارز دیجیتال بیت کوین الهام گرفته شده است و به کاربران اجازه می‌دهد تاریخچه معاملات خود را بدون نیاز به واسطه حفظ کنند. بخش‌های مختلف دیفای معمولا با تکیه بر اتریوم فعالیت می‌کنند. یک تعریف جامع از دیفای می‌تواند این باشد: دیفای یک اکوسیستم می‌باشد که شامل چندین بخش متفاوت است که روی دفتر بلاک‌چین درحال فعالیت هست و امور مالی را به صورت غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند.

مزیت های دیفای چیست

مزیت‌های اصلی DeFi چیست؟

معمولا تمامی فناوری‌هایی که بر اساس سیستم بلاک‌چین هستند دارای مزایای متعددی می‌باشند زیرا این فناوری‌ها در تلاش برای ایجاد دنیایی بهتر برای انسان‌ها هستند، دنیایی که امور مختلف آن برای افراد تسهیل شده است. دیفای به عنوان بخشی از سیستم بلاک‌چین دارای مزایای زیادی می‌باشد. سیستم دیفای به دلیل غیرمتمرکز بودن دارای قابلیت فرامرزی است و شایذ بسیاری اژ افراد که در کسور خود با محدودیت‌های خدمات مالی روبه رو هستند بتوانند با کمک دیفای بدون محدودیت امور مالی خود را پیش ببرند. با فناوری دیفای همه افراد فارغ از هرگونه محدودیتی می‌توانند به صورت یکسان از فناوری دیفای بهره‌مند شوند. مزایای این سیستم مالی به شرح زیر می‌باشد:

حفظ حریم خصوصی در انجام معاملات

یکی از مهم‌ترین مزایای مربوط به سیستم مالی دیفای و فناوری بلاک‌چین حفظ حریم خصوصی سرمایه‌گذاران می‌باشد. حفظ حریم خصوصی در این دنیا اینگونه می‌باشد که شما با یک نام مستعار قابلیت فعالیت در بازار مالی را دارید و بدون مدارک شخصی و افشای حریم خصوصی خود می‌توانید به معامله با دیگر افراد بپردازید. با فناوری دیفای لازم نیس هیچ ایمیل یا اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار دهید و در این سیستم تمام اطلاعات شخصی شما حفظ می‌شود و امنیت آن‌ها تضمین شده می‌باشد.

انعطاف‌پذیری

سیستم مالی دیفای امکان معاملات بدون محدودیت را برای شما فراهم می‌کند. این سیستم به صورت منعطف عمل می‌کند و شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز به معامله بپردازید این قابلیت فقط در بازارهای غیرمتمرکز وجود دارد و همین دلیل سیستم مالی دیفای را از سایر سیستم‌های مالی متمایز می‌کند. در سیستم مالی دیفای شما می‌توانید تراکنشات خود را به راحتی در هر ساعت از شبانه روز انجام دهید و همچنین هزینه انجام معاملات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

سرعت بالا

سیستم مالی دیفای از فناوری بلاک‌چین بهره می‌برد که این فناوری برپایه قراردادهای هوشمند می‌باشد. قراردادهای هوشمند باعث می‌شوند سرعت تایید تراکنش و فرآیند انجام معاملات افزایش پیدا کند و شما در کمترین زمان ممکن معاملات خود را انجام دهید. معمولا در سیستم‌های مالی سنتی سرعت انجام تراکنشات پایین است و معمولا سیستم‌ها با کندی فراوان مواجه هستند.

کاربردهای Defi چیست

کاربردهای دیفای چیست؟

بعد از آشنایی با مفهوم دیفای چیست اکنون باید با کاربردهای این اکوسیستم آشنا شوید. سیستم مالی دیفای دارای مزایا و کاربردهای متعددی است، کاربردهای این سیستم مالی به شرح زیر می‌باشد:

سهولت وام‌دهی و استقراض

همانطور که گفته شد سیستم دیفای سعی دارد سهولت را تمامی امور مالی ایجاد کند یکی از کاربردهای سیستم مالی دیفای سهولت وام‌دهی و استقراض برای کاربران می‌باشد. فرآیند وام‌دهی در سیستم‌های مالی سنتی با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌باشد اما در سیستم مالی دیفای شما بدون نیاز به واسطه، چک و ضامن قادر خواهید بود که وام دریافت کنید شما تنها با داشتن حساب در شبکه و اندوخته دیجیتال خود قابلیت دریافت وام از شبکه را دارید.

از آنجایی که فناوری بلاک‌چین به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند برای دریافت وام شما به ارائه مدرک خاصی نیاز ندارید و می‌توانید به راحتی با وثیقه گذاشتن ارزهای دیجیتال خود برای دریافت وام اقدام کنید.

تسهیل امور سرمایه‌گذاری و خدمات بانکی

امور سرمایه‌گذاری و خدمات مربوط به آن تمامی در سیستم دیفای تسهیل شده است. دیفای یک سیستم مالی غیرمتمرکز می‌باشد که خدماتی از جمله ارزهای با ثبات، رهن و بیمه را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. یکی از خدمات دیفای مربوط به ایجاد رمزارزهای ثابت می‌باشد. این رمزارزها دچار نوسانات بازار نمی‌شوند و نهاد نظارتی برای آن‌ها وجود دارد و با توجه به نوسانات بازارهای مالی این ارزهای با ثبات به نوعی پول نقد محسوب می‌شوند.

ارزهای با ثبات معمولا دارای یک پشتوانه ثابت هستند. از دیگر کاربردهای دیفای می‌توان به ارائه خدمات بیمه و رهن اشاره کرد، معمولا این خدمات در سیستم‌های مالی سنتی بسیار هزینه‌بر می‌باشد اما سیستم مالی دیفای با حذف واسطه و تمرکززدایی هزینه‌های جانبی مربوط به این خدمات را کاهش داده است و امکان انجام این امور را به شکل ساده‌تری برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

بازار غیرمتمرکز دیفای

صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل عدم وجود نهادهای نظارتی این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا بتوانند بدون نیاز به واسطه و اعتماد به شخص ثالث به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. در چنین شرایطی معمولا هزینه انجام معاملات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند زیرا نهاد نظارتی وجود ندارد که از شما کارمزد دریافت کنند و مبلغ دریافتی کارمزد در سیستم‌های مالی غیرمتمرکز مانند دیفای بسیار کاهش پیدا می‌کند. دیفای یک سیستم مالی غیرمتمرکز می‌باشد که امور مالی را برای شما به صورت به صرفه ایجاد کرده است و شما با پرداخت کارمزد بسیار کم قادر به خرید و فروش ارز دیجیتال هستید.

ارتباط اتریوم با DeFi چیست؟

اتریوم توانسته تا حد زیادی به گسترش دیفای کمک کند و این دو فناوری تا حدودی باهم ارتباط دارند. اتریوم یکی از بهترین‌ پلتفرم‌های دیفای محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر توانسته نقش بزرگی در گسترش دیفای ایفا کند. قراردادهای هوشمند اتریوم این امکان را به وجود آورده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند به توسعه نرم‌افزارهای دیفای بپردازند.

یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دیفای مربوط به شبکه اتریوم می‌باشد یعنی همان ارز دیجیتال اتر، اتر در سال‌های اخیر موفق شده به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دیفای تبدیل شود و در بسیاری از نرم‌افزاری بر پایه بلاک‌چین مورد استفاده قرار گیرد. قبل از ظهور و گسترش شبکه اتریوم به منظور ایجاد نرم‌افزارهای دیفای باید یک شبکه جدید و شخصی بلاک‌چین ایجاد می‌شد  اما با توسعه و پیشرفت شبکه اتریوم بسیاری از سرمایه‌گذاران توانستند به توسعه نرم‌افزاری دیفای با کمک قراردادهای هوشمند بپردازند. توسعه نرم‌افزارهای دیفای به کمک اتریوم بسیار ساده و در عین حال کم هزینه می‌باشد.

بیت کوین و دیفای

بیت کوین و دیفای

دیفای بر بستر قراردادهای هوشمند اتریوم می‌باشد و این موضوع باعث شده بسیاری از افراد گمان کنند که راه ارتباطی بین بیت کوین و دیفای وجود ندارد اما فناوری‌های به وجود آمده این دو سیستم غیرمتمرکز را تا حدی با یکدیگر سازگار می‌کند. با وجود خدماتی مانند ییلدفارمینگ یا اعطای وام و استقراض در سیستم مالی دیفای بسیاری از افراد به وجود بیت کوین در این سیستم مالی علاقه زیادی نشان داده‌اند. در واقع استفاده از بیت کوین در امور مالی غیرمتمرکز کمی چالش برانگیز می‌باشد اما با کمک پروژه‌هایی مانند DeFiChain و RSK اکنون افرادی که با بیت کوین سروکار دارند می‌توانند به خدمات دیفای دسترسی داشته باشند.

محبوب‌ترین برنامه‌های دیفای

دیفای دارای ا‌پلیکیشن‌های متفاوتی است که خدمات مختلفی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد از جمله برنامه‌های محبوب دیفای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مبادلات غیرمتمرکز DEX

مبادلات غیرمتمرکز آنلاین این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا ارزها را به ارزهای دیگر تبدیل کنند مانند دلار آمریکا به بیت کوین یا اتر، DEX یکی از بخش‌های محبوب اکوسیستم دیفای می‌باشد که معامله‌گران در آن قسمت بدون نیاز به واسطه می‌توانند ارزها را به یکدیگر تبدیل کنند.

ارزهای با ثبات

بکی دیگر از برنامه‌های محبوب اکوسیستم دیفای استیبل کوین‌ها می‌باشند که برای ثبات قیمتی به یک پشتوانه خارجی مانند دلار آمریکا گره خورده‌اند و در اکوسیستم دیفای وجود دارند.

بسترهای وام دهی

دیفای به کمک نرم‌افزارهای محبوب سیستم وام‌دهی بدون واسطه را برای کاربران خود فراهم کرده است به این صورت که کاربران تنها با وثیقه گذاشتن ارز دیجیتال بدون نیاز به چک و ضامن قادر به دریافت وام هستند.

قابلیت Wrapped Bitcoins

این قابلیت روشی برای ارسال بیت کوین به شبکه اتریوم می‌باشد تا بیت کوین بتواند به صورت مستقیم در سیستم دیفای اتریوم مورد استفاده قرار بگیرد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد سود بیت کوین‌های قرض داده شده را از طریق سیستم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز دریافت کنند.

بازارهای پیش‌بینی

در سیستم مالی دیفای بازارهایی برای شرط‌بندی روی نتیجه رویدادهای آینده وجود دارد هدف این قابلیت در دیفای رائه عملکرد یکسان مانند سایر بازارهای مالی است اما اینبار بدون نیاز به واسطه.

Defi

دیفای با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

اکوسیستم دیفای با وجود پیشرفت و توسعه فراوان در سال‌های اخیر با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است. متاسفانه نوسان قیمت‌ها  یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دیفای می‌باشد و  با رفع این مشکل می‌توان گفت در آینده کاربردهای امور مالی غیر متمرکز به شدت افزایش خواهد یافت. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات بالای قیمت رمز‌ ارز‌ها و بازار ارز دیجیتال تمایل دارند وارد این بازار نشوند و سرمایه خود را در حوزه‌های دیگر تزریق نمایند اما کسانی وجود دارند که با داشتن یک سبک معاملاتی درست از نوسانات بازار همواره سود دریافت می‌کنند.

شکل‌گیری قوانین سخت‌گیرانه و واکنش نامناسب دولت‌ها به دیفای و عملکرد آن از دیگر چالش‌هایی است که این اکوسیستم مالی با آن روبه‌رو می‌باشد. درصورتی‌که دولت‌ها سیستم مالی دیفای را به عنوان یک اکوسیستم مالی به رسمیت نشناسند این امکان وجود دارد تا توسعه  و پیشرفت آن با موانع جدی روبه‌رو شود.

کلام نهایی

فناوری بلاک‌چین با پیشرفت تکنولوژی روز به روز در حال توسعه می‌باشد و امروزه شاهد گسترش این فناوری در حوزه امور مالی و سرمایه‌گذاری هستیم. فناوری بلاک‌چین مشکلات عمده سرمایه‌گذاری از جمله اعتماد به شخص ثالث را حل کرده است و به صورت غیرمتمرکز به فعالیت خود در بازار ادامه می‌دهد. یکی از سیستم‌های معروف که بخشی از فناوری بلاک‌چین محسوب می‌شود سیستم مالی دیفای می‌باشد، دیفای یک اکوسیستم غیرمتمرکز مالی می‌باشد که امور مالی را بدون نیاز به واسطه پیش می‌برد، حذف واسطه در اکوسیستم دیفای موجب محبوبیت آن در میان سرمایه‌گذاران شده است. در این مقاله از آکادمی حامی سرمایه ما به معرفی موضوع دیفای چیست پرداختیم و کاربردهای متعدد این سیستم مالی را معرفی کردیم.



source https://hamisarmaye.com/defi/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها