مارجین لول (Margin Level) در فارکس چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

شاید درک و شناخت اصطلاحاتی چون مارجین لول در بازار فارکس در ابتدای ورود به این بازار کمی سخت باشد و این موضوع کاملاً قابل درک است! در این مطلب از وب‌سایت حامی سرمایه که بخشی از دوره آموزش فارکس در مشهد آکادمی است، قصد داریم تا شما را با مارجین لول در فارکس آشنا کنیم تا کمی به شما عزیزان در راستای شناخت و درک شاخص‌ها و اصطلاحات بازار فارکس کمک شود. اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در مورد این شاخص اطلاعاتی را به دست آورید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

مارجین لول Margin Level چیست؟

مارجین لول یا همان سطح مارجین، شاخصی در معاملات به سبک مارجین تریدینگ است که وضعیت حساب معاملاتی را نشان می‌دهد.  معمولاً پلتفرم‌های معاملاتی این دسته از شاخص‌ها را به‌صورت خودکار محاسبه می‌کنند و این اطلاعات را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند و شما به‌عنوان یک تریدر نیازی به محاسبه دستی برای دستیابی به این اطلاعات نخواهید داشت.

margin level در فارکس چیست

درک مارجین لول در فارکس

می‌توان مارجین لول را به این شکل تعریف کرد: نسبتی از اکوئیتی (Equity) و مارجین استفاده‌شده (Used Margin) بر مبنای درصد. با مطالعه سطح مارجین یا همان مارجین لول ما به‌عنوان تریدر اطلاعاتی در مورد میزان نقدینگی موجود برای انجام معاملات جدید را به دست می‌آوریم. اگر سطح مارجین شما بالا باشد، به این معناست که شما Free Margin (مارجین آزاد) بیشتری برای انجام معاملات در اختیار دارید و اگر سطح مارجین پایین باشد، به این معناست که وضعیت مارجین آزاد شما چندان مناسب نیست. بروکرهای فارکس از این شاخص برای تعیین امکان ایجاد موقعیت‌های ایجاد استفاده می‌کنند. در اغلب بروکرها محدودیت سطح مارجین، 100 درصد است. معنای این جمله این است که اگر ارزش خالص حساب کاربری شما برابر یا کمتر از حاشیه مورداستفاده باشد، امکان بازکردن موقعیت جدیدی را ندارید. به این سطح که شما دیگر امکان ایجاد موقعیت جدیدی را ندارید، کال مارجین لول (Margin Call Level) می‌گویند.

فرمول محاسبه مارجین لول

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، سطح مارجین برابر است با نسبت مارجین استفاده‌شده به اکوئیتی بر مبنای درصد.

Margin Level = (Equity / Used Margin) * 100

margin level formula

برای اینکه درک بهتری از شاخص پیدا کنید، در ادامه به معرفی دو مؤلفه مؤثر در این فرمول می‌‌پردازیم.

مارجین استفاده شده چه مقداری است؟

برای درک بهتر مفاهیم، از مثال استفاده می‌کنیم. تصور کنید که قصد داریم یک موقعیت معاملات با هدف خرید در جفت یورو – دلار ایجاد نماییم. موجودی حساب ما پیش از باز کردن این معامله 1000 دلار است و حجم انتخابی ما نیز برابر است با 10 دلار (یک مینی لات). شرط حاشیه یا همان Margin Requirement نیز برابر است با 4 درصد. حالا سؤال این است که آیا مارجین موردنیاز چه میزانی است؟

Required Margin = Notional Value * Margin Requirement

باتوجه‌به شرط معاملاتی ذکرشده، مارجین 400 دلار خواهد بود. پس از محاسبه این موارد، حالا نوبت آن است که میزان مارجین استفاده شده Used Margin را محاسبه کنیم. باتوجه‌به اینکه هیچ موقعیت دیگری در حساب کاربری باز نیست؛ می‌توان نتیجه گرفت که Used Margin (حاشیه استفاده‌شده) برابر است با مارجین موردنیاز (Required Margin).

Required Margin = Used Margin

در این مثال مذکور، مارجین موردنیاز برابر با مارجین استفاده‌شده و برابر با 400 دلار است. گام بعدی محاسبه میزان اکوئیتی Eqiuity است.

اکوئیتی چه مقدار است؟

margin level چیست

اکوئیتی Equity را می‌توان به این شکل تعریف کرد: ارزش خالص حساب با محاسبه سود و زیان شناور.

در مثالی که به آن اشاره کردیم، اگر موقعیت ما صد دلار در سود باشد، می‌توان گفت که سود شناور برابر با 100 دلار است.

Equity = Account Balance + Floating Profits (or Losses)

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، بالانس حساب کاربری ما 1000 دلار بود و در حال حاضر نیز موقعیت ما 100 دلار در سود است. در این شرایط طبق فرمول اکوئیتی می‌توان بیان کرد که این مقدار برابر با 1100 دلار است.

محاسبه نهایی مارجین لول

در بخش‌های قبلی به معرفی دو فاکتور لازم برای محاسبه مارجین لول پرداختیم و حالا با دانستن مقادیر اکوئیتی و مارجین استفاده‌شده، می‌توانیم سطح مارجین را محاسبه نماییم. حال به مرور این فرمول می‌پردازیم:

Margin Level = (Equity / Used Margin) * 100

275% = (1100$/400$) * 100

باتوجه‌به این محاسبات، مارجین لول برابر است با 275 درصد.

محدودیت‌های ایجاد موقعیت جدید

معمولاً بروکرها و سیستم‌های تجاری مادامی به شما اجازه ایجاد موقعیت جدید را می‌دهند که مارجین لول حساب کاربری شما بیش از 100 درصد باشد و زمانی که این عدد به کمتر از 100 درصد برسد، دیگر امکان ایجاد موقعیت جدید را نخواهید داشت. در این مثال و معامله‌ای که صورت پذیرفت، مارجین لول 275 درصد بود و باتوجه‌به این قانون، ما می‌توانیم در این حساب کاربری به باز کردن معاملات جدید بپردازیم و موقعیت‌های جدیدی را ثبت کنیم. به زبان ساده‌تر، تا زمانی که سطح حاشیه حساب کاربری شما بالاتر از صد درصد باشد، چراغ انجام معاملات برای شما سبز است و بدون هیچ مانعی می‌توانید به انجام معاملات و ثبت موقعیت جدید بپردازید.

جمع‌بندی

با مطالعه این مطلب دریافتیم که سطح مارجین یا همان Margin Level را می‌توان از نسبت ایکوئیتی Equity بر مارجین استفاده‌شده Used Margin به دست آورد و کاربرد این شاخص معاملاتی این است که شما به‌عنوان یک تریدر بتوانید با دید بهتری شرایط مالی حساب کاربری خود را بسنجید و بر اساس آن معاملات مدنظر را جلو ببرید. در این میان، بروکرها یا همان کارگزاری‌ها نیز برای جلوگیری از ضرر بیشتر خود و کاربرانشان اقدام به تعریف محدودیت‌هایی کرده‌اند که به شما اجازه نمی‌دهد، زمانی که مارجین لول حساب کاربری‌تان کمتر از صد درصد باشد، اقدام به ایجاد معامله جدید نمایید. به طور مثال، اگر اکوئیتی حساب شما 8000 دلار و حاشیه استفاده‌شده‌تان 1000 دلار باشد، مارجین لول یا سطح حاشیه حساب کاربری شما، 800 درصد خواهد بود و شما می‌توانید معاملات مدنظر خود را انجام دهید و موقعیت‌های جدیدی را در حساب کاربری‌تان ثبت نمایید. در پایان امید است که این مطلب موردتوجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.



source https://hamisarmaye.com/margin-level/

Comments

Popular posts from this blog

دامیننس بیت کوین چیست و چه ارتباطی با سهم بازارش دارد؟

معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در 2022

نواتار (Novatar) ⚡هویتی جدید در دنیای NFT ها